Sýria: Militanti masakrujú veriacich na omšiach. + Lekári: ‘Miešaná bytosť človek–prasa nás znepokojuje!’

Sýria: Militanti masakrujú veriacich na omšiach

Viedeň, 8.6.2016 (KAP) 019 224 – Ľudia v sýrskom meste Aleppo – „sýrskom Stalingrade“ – žijú „hroznú nočnú moru a denne očakávajú smrť“, ako povedal farár, Ibrahim Alsabagh, pre „Kathpress“ v stredu. Alsabagh je na pozvanie „Kirche in Not“ na návšteve v Rakúsku. V piatok bude prehovorí v rámci akcie „Dlhá noc kostolov“ vo viedenskom kostole Schottenkirche o kresťanoch v Sýrii. Tých verejnosť podľa neho „úplne prehliada“. „Neustále sa strieľa raketami a granátmi na domy, školy, nemocnice a dokonca na kostoly. Stále znova vnikajú ozbrojenci počas nedeľných omší do kostolov a masakrujú veriacich,“ opísal situáciu rehoľník.

Situácia sa zostrila po tom, čo Rusko ohlásilo, že bude podporovať Assadove oddiely. Útoky rebelov na civilistov, ako ten krvavý kúpeľ cez víkend, pri ktorom zomrelo viac kresťanov, označil Alsabagh ako „akt pomsty“, ktorým sa má robiť tlak na vládu.
Život v Aleppe porovnal farár s hororom. „Mnohé byty sú zničené a neobývateľné, ceny za potraviny a iné potreby sú až desaťkrát vyššie a vyše 85 percent ľudí je bez práce a hladujú. Zásobovanie vodou vypadne často celé týždne, keďže islamisti kontrolujú hlavné prívody vody a tak ľudia používajú staré studne. Elektrina nie je už mesiace. Kritický je aj zdravotný stav ľudí: „Mnohí sú zranení, majú v tele črepiny alebo stratili údy či oko. Mnohé nemocnice sú zničené, lekári nemôžu pracovať.“

Mnohí ľudia ušli, tí, čo zostali sú po dlhej vojne tí chudobní a starší, ktorí si nemôžu dovoliť odísť. Medzi nimi je 50 000 kresťanov, čo je tretina z pôvodného počtu. Žijú na západe mesta chránení sýrskou armádou. Muži odišli do armády alebo do zahraničia a tak zostali mnohé ženy s deťmi samé: Na 12 žien pripadá jeden mladý muž.
Medzinárodná pomoc neprichádza, no piati františkáni vybudovali rozsiahlu humanitárnu pomoc. S podporou „Kirche in Not“ sa už od r. 2014 rozdeľujú potraviny, šatstvo, hygienické potreby a voda, platí sa prúd alebo bývanie pre 600 rodín, ktoré prišli o byty. Pomáha sa aj s financovaním lekárskej pomoci, stavajú sa studne a financujú sa generátory pre kresťanov ale aj pre moslimov.

Zvlášť dôležitá je psychologická pomoc: „Mnoho sú traumatizovaní. Matky volajú: Máme dnes poslať deti do školy, alebo je to nebezpečné?“ Väčšina detí má poruchy spánku, mnohé ženy musia brať lieky na upokojenie. Františkáni preto ponúkajú letné tábory pre 350 detí, so športom, hrami a divadlom, kde majú aj zdravú výživu. Alebo rodinné dovolenky pre najpostihnutejších. „Veci, ktoré sú inak nemysliteľné,“ hovorí farár.
Cirkevné aktivity podporuje rastúci počet dobrovoľníkov, veď kresťania, ktorí zostali v Aleppe tak vedome svedčia o viere a žijú „biele mučeníctvo“. „Ukazujú všetkým, čo konkrétne znamená nenásilie, láska k blížnemu a viera vo vzkriesenie: Uprostred smrti a zomierania, kde väčšina hľadí len na seba a izoluje sa, oni pomáhajú iným napriek vlastnému utrpeniu,“ hovorí františkán. „Viera je silná, všetka rivalita medzi náboženstvami zmizla: Veď sedíme na jednej lodi.“

Nijaký mier na obzore
Kresťania sa nevzdávajú nádeje aj keď koniec vojny vidí františkán ďaleko. Mier je možný iba na medzinárodnej úrovni – v sýrskej vojne ide hlavne o hospodárske a mocensko-politické záujmy sčasti nábožensky motivované.
„Dokiaľ bude existovať rozdelenie na prvý, druhý a tretí svet, budú sa chcieť ľudia z chudobných oblastí dostať do prvého sveta,“ hovorí farár. Františkáni sa preto usilujú o „prevenciu úteku“. A naozaj už mnohé rodiny sa napriek bojom do Aleppa vrátili, pretože život v utečeneckých táboroch bol ťažký. …
„V súčasnosti by Európa mala prihliadať na to, ktorí islamskí utečenci sú motivovaní ideológiou IŠ,“ napomína Alsabagh. „Kto však potrebuje naozaj pomoc, tomu by sa malo dvere otvárať. Kresťania na úteku sa väčšinou plodne uplatnia,“ – má skúsenosti farár z Aleppa. –zg-

 

Ramadán-dôvod podpálenia ubytovne

Düsseldorf, 9.6.2016 (kath.net) 019 225 – V Düsseldorfe zatkli dvoch podozrivým severoafrických obyvateľov utečeneckej ubytovne zničenej požiarom. Obaja 26-roční muži sú vo vyšetrovacej väzbe s podozrením na závažné založenie požiaru. Ako motív uviedla polícia nespokojnosť. V utorok úplne vyhorela ubytovňa o rozlohe 6000 štvorcových metrov. Asi 130 mužov sa zachránilo, 28 utečencov utrpelo otravu dymom, hasič a pomocník boli zranení. Škody sa odhadujú na 10 miliónov eur.
Pred požiarom vypukla medzi utečencami hádka o pravidlách pôstneho mesiaca Ramadán. Ako uviedli pracovníci Červeného kríža, že k hádke došlo počas večere. Televízia WDR uviedla: „Podozriví sú moslimovia, ktorí podľa polície nechceli dodržiavať Ramadán a sťažovali sa na skromné jedlo.“
Predseda Červeného kríža vyzval k odsunu podpaľačov: „Kto takéto zariadenie podpáli a tým ohrozí pomocníkov aj utečencov, je kriminálnik.“
Hovorkyňa Červeného kríža informovala: „V ubytovni boli utečenci zo Sýrie, Iraku, Afganistanu a severnej Afriky, moslimovia aj kresťania. Nálada v ubytovni bola už aj tak podráždená a začiatkom Ramadánu sa ešte zhoršila. Pritom došlo k násilnostiam. Polícia, pomocníci a stráže boli ohadzovaní topánkami a pľuvali na nich. Jednotlivé skupiny sa cítili ukrivdené, hoci sa vzhľadom na Ramadán sa jedlo vydávalo až o 22 hodine.
Noviny „Süddeutsche Zeitung“ poznamenali: „Hoci v hale v čase činu spali aj ľudia, prokuratúra nehodnotí tento čin ako pokus o vraždu.“ -zg-

 

Exorcista: ‚Démon cielene útočí na rodiny’

Rím, 8.6.2016 (kath.net/CNA/jg) 019 223 – Existuje démon, ktorý cielene útočí na rodiny. Povedal to exorcista Cesar Truqui, pre taliansky týždenník Tempi. Všetko, čo rodine škodí, teší tohto démona, ktorý je z biblickej knihy Tobiáš známy ako „Ašmodaj“ (Tob 3,8). (Ašmodaj – hebrejský výraz pro satana, zlého ducha, smilného démona, démona ničiteľa, nadprirodzenú silu, latinsky Asmodeus, grécky Asmodaios, pozn. prekl.)

Tento démon je prítomný pri mnohých exorcizmoch. Keď asistoval známemu exorcistovi Gabriele Amorthovi a ďalšiemu kňazovi, opakovane sa tam objavoval, ako spomína Truqui.
Jeho útoky na rodinu sa však vedú aj skrze ideológie a životné štýly, skrze individualistické myslenie a šírenie rozvodov. Negatívne účinky rozvodov na manželských partnerov, na ich deti a na spoločnosť sa často podceňujú.
Truqui tým potvrdzuje výpoveď pápeža Františka, ktorú vyslovil už v r. 2014 pred členmi hnutia Charizmatická obnova v Ríme. František vtedy varoval pred tým, že diabol chce zničiť rodiny, pretože v láske členov rodiny možno zakúšať Božiu lásku a tá tak môže rásť. -zg-

 

Lekári: ‘Miešaná bytosť človek–prasa nás znepokojuje!’

Münster, 8.6.2016 (kath.net/pm) 019 222 – Podľa správ britských médií vedci okolo Prof. Pabla Rossa na Kalifornskej univerzite v Berkeley po prvý raz vyprodukovali zmiešanú bytosť človeka a prasaťa. Cieľom je vypestovať ľudské väzivo v prasati pre transplantačnú medicínu.
Prof. Paul Cullen zo združenia „Lekári za život“ označil tieto pokusy za „hlboko znepokojujúce“. „Tento výskum spochybňuje bytosť človeka a tým praveký dôvod ľudskej dôstojnosti.“ Cullen požaduje rozsiahly zákaz takýchto pokusov „až kým sa nevyjasnia ich implikácie a neposkytnú sa na diskusiu na úrovni celej spoločnosti.“
Ross a jeho kolegovia implantovali ľudské kmeňové bunky do prasacích embryí, u ktorých predtým odstránili funkciu génov na vývoj slinivky brušnej prostredníctvom techniky CRISPR/cas9. Tým vznikli tzv. chiméry človek-prasa. Vývoj zmiešaných embryí na 28. deň prerušili, aby analyzovali tkanivá. Strednodobo chcú týmto spôsobom vyvinúť v prasati ľudský pankreas, ktorý by sa mohol transplantovať na liečbu napríklad cukrovky typu 1 – diabetes mellitus. Práve tento orgán sa dá ťažko odoberať a preto sa vedci spočiatku sústreďujú najprv na tento prípad.
Minulý rok americký úrad pre zdravotníctvo National Institutes of Health rozhodol, že výskum chimér nebude podporovať, dokiaľ sú implikácie nejasné a uviedol najmä riziko, že ľudské kmeňové bunky by sa mohli podieľa aj na vývoji centrálneho nervového systému zmiešanej bytosti.
Už v októbri 2011 si Nemecká rada pre etiku kládla otázku „či vyvinutie ľudskej zmiešanej bytosti … neznamená urobiť z človeka už iba úplný nástroj“. Podľa nemeckého ústavného súdu dôstojnosť človeka „nie je iba individuálnou dôstojnosťou jednotlivej osoby, ale dôstojnosťou človeka ako druhu“.
Zatiaľ čo ochrancovia zvierat kritizujú tento výskum pre možné utrpenie svíň, „Lekári za život“ si robia starosti skôr z jeho implikácií pre človeka. K tomu Prof. Paul Cullen citoval filozofa Róberta Spaemanna, ktorý označil produkovanie zmiešanej bytosti človeka a zvieraťa ako „zločin“ a „absolútnu hororovú víziu, … najhoršiu, aká bola kedy vymyslená“. „K tomu niet čo dodať,“ povedal Prof. Cullen. –zg-

Tento obsah bol zaradený v Domáce, Slovania, Správy, Zahraničné, Zo života Cirkvi. Zálohujte si trvalý odkaz.