Turecko si predvolá nuncia pre pápežove výpovede o genocíde. + „Vláda chce démonicky zmeniť rodinu“. + Gänswein upresňuje slová o delenom úrade pápeža

Istanbul/Vatikán, 27.6.2016 (kath.net/KNA) 019 303 – Po nedávnych výpovediach pápeža Františka si chce Turecko podľa médií predvolať apoštolského nuncia Vatikánu v Ankare. Pápež pri návšteve v Arménsku cez víkend označil masakru Arménov pred 100 rokmi ako «genocídu».
Papez v Armensku
Súčasný vedúci pápežskej nunciatúry v Turecku, Angelo Accattino, má «byť čoskoro predvolaný», aby sa mu vyjadrila turecká «nevôľa» nad pápežovou voľbou slov, ako napísali internetové bulvárne noviny «Hurriyet» v pondelok. Ďalšie kroky, ako odvolanie tureckého veľvyslanca pri Svätom stolci v Ríme, sa podľa správy zatiaľ neplánujú.
Na otázku nemeckej Katolíckej spravodajskej agentúry (KNA) zaznela z nunciatúry v Ankare odpoveď, že o týchto správach nevedia a preto ich nemôžu komentovať. Turecké vyslanectvo pri Svätom stolci v Ríme potvrdilo, že o správach médií sú informovaní, viac však nevedia.
Pápež František na začiatku návštevy Arménska, v piatok večer v prezidentskom paláci Erivan, vzhľadom na vyhnanie a vraždenie Arménov v r. 1915 v Osmanskej ríši hovoril o «tragédii». Tou sa začal rad desivých činov 20. storočia. Odkloniac sa od textu príhovoru dodal aj slovo «genocída».
Turecký podpredseda vlády Nurettin Canikli podľa médií označil toto vyjadrenie ako «veľmi nešťastné» a hovoril o «mentalite križiackych výprav». Vatikánsky hovorca Federico Lombardi to okamžite odmietol. Pápež sa nepokúša «organizovať vojny, ale vytvárať pokoj».

 

Arcibiskup USA: „Vláda chce démonicky zmeniť rodinu“

„Svätý archanjel Michal, bráň nás v tomto boji!“

Oklahoma City, 27.6.2016 (kath.net/LSN/jg) 019 302 – „Frontové línie“ medzi vládou, ktorá presahuje svoje kompetencie a morálkou sú jasné, ako napísal Paul Coakley, arcibiskup z Oklahoma City. V príspevku na internetovej stránke Arcidiecézy Oklahoma City Coakley kritizuje príkaz prezidenta Obamu, aby sa otvorili pre transgenderové osoby školské toalety druhého pohlavia. Inak hrozí školám odňatie vládnych dotácií.
„Ide o viac ako len o toalety,“ píše arcibiskup Coakley. Vládu USA obviňuje, že chce zmeniť zásadné ľudské vzťahy ako manželstvo a rodinu. Školy majú pritom zohrať očividne ústrednú úlohu, ako píše Coakley.
„Ak by to išlo podľa želania Obamovej vlády, tak by mala ďalšia generácia mladých Američanov akceptovať, že pohlavie v zmysle genderu je otázkou osobného výrazu a nie biológie. Ak sledujeme túto logiku, musí chlapec, ktorí sa cíti ako dievča mať povolenie vyhľadať dievčenskú toaletu,“ píše arcibiskup Coakley a pokračuje:
„Ideológia transgender odporuje prírodným vedám, filozofii, teológii a nazbieraným poznatkom všetkých kultúr.“ Rozdiely medzi pohlaviami sú objektívne, reálne a zásadne dané ako v biológii, tak aj v poriadku Stvoriteľa. Táto základná idea je démonická, pretože chce ľuďom dať možnosť vytvoriť si vlastnú realitu a pohŕdať telom a pohlavím, daným od Boha,“ píše arcibiskup.
„Vlastnou otázkou preto nie sú ľudské práva, ale to, či ľudstvo akceptuje svoje miesto v stvorení. Frontové línie sú tu jasné. Ide o boj medzi svetlom a temnotou,“ píše Coakley a končí slovami: „Svätý archanjel Michal, bráň nás v tomto boji!“

 

EKD sa dištancuje od Lutherových názorov o islame

Hannover, 27.6.2016 (kath.net/idea) 019 301 – Reformátorské vyhraničenia voči islamu nemožno bez všetkého prenášať do súčasnosti. Tento názor vyslovila Konferencia Evanjelickej cirkvi Nemecka pre otázky islamu v materiáli s názvom „Reformácia a islam“. Uverejnili ho k 500. výročiu jubilea reformácie v r. 2017. Ako sa v ňom uvádza, musí byť vzťah medzi evanjelickou cirkvou a islamom nanovo určený.
Päť kľúčových zásad reformácie je síce dodnes platných: – solus Christus (len Kristus), sola gratia (len z milosti), solo verbo (len v Slove), sola scriptura (len na základe Písma) a sola fide (len skrze vieru). No napríklad vzhľadom na „solus Christus“ si treba položiť otázku, „ako možno v tom vyjadrenú exkluzivitu Ježiša Krista vyjadriť v nábožensky pluralitnej spoločnosti tak, aby sa v dialógu nevnímala ako arogantná či domýšľavá“.
Reformátorský pohľad na islam, najmä pohľad Martina Luthera (1483-1546), sa z dnešného pohľadu mnohokrát javí polemický a jednostranný. Stojí tým „v zreteľnom napätí voči súčasnému úsiliu o dialóg, ktoré chce voči svojbytnosti moslimského svedectva viery prejavovať rešpekt a úctu.“
V budúcnosti pôjde zvlášť o to, aby sa „s dedičstvom minulosti zaobchádzalo tak, aby sa mu stretnutím s inými nebránilo, ale aby sa umožnilo a napomáhalo jeho šírenie“. To neznamená, že neslobodno pomenovať aj mylné smery vývoja v islame.

 

Bavorsko: Čítaj našu ústavu!

Mníchov, 26.6.2016 (kath.net/KNA) 019 298 – Ústava namiesto Koránu: Ako reakciu na islamistickú akciu «Čítaj!» chce bavorský referent pre integráciu Martin Neumeyer (CSU) v utorok zdarma rozdávať v Mníchove exempláre nemeckej a bavorskej ústavy. Akcii salafistov nemožno uprieť, «že bola originálna», povedal Neumeyer v piatok. Preto sa rozhodol akciou «Čítaj … našu ústavu!» propagovať demokraciu a slobodný poriadok. Povedal, že sa teší na zaujímavú diskusiu.
Sporné rozdávanie Koránu v akcii «Čítaj!» prebieha od roku 2011 na početných peších zónach v Nemecku, Rakúsku a Švajčiarsku. Iba v týchto troch krajinách sa malo rozdať už 25 miliónov Koránov. Kritici iniciátorov obviňujú, že kampaň využívajú na verbovanie členov. Okrem toho neplatia dane a premývajú peniaze, aby tak prispeli k financovaniu teroristov «Islamského štátu» (IS).

 

Gänswein upresňuje slová o delenom úrade pápeža

Rím, 25.6.2016 (kath.net/KNA) 019 297 – Arcibiskup Georg upresnil svoje vyjadrenia o «delenom pápežskom úrade». V interview katolíckej televízie EWTN v sobotu Gänswein zdôraznil, že tým nijako nechcel vyjadriť, že z jeho pohľadu sú dvaja pápeži a že František tento úrad nemá právoplatne. «Pápež František je právoplatne zvolený a riadny pápež. Teda niet dvoch – jedného právoplatného a jedného neprávoplatného,» povedal prefekt Pápežského domu a súkromný sekretár Benedikta XVI.
Arcibiskup Gänswein v máji v príhovore na Univerzite Gregoriana v Ríme povedal, že po odstúpení Benedikta XVI. nie sú dvaja pápeži, «ale de facto je tu rozšírený úrad – s jedným aktívnym a jedným kontemplatívnym účastníkom». Benedikt XVI. svoj stolec uvoľnil, no Petrovu službu svojím odstúpením neopustil. On «namiesto toho doplnil osobný úrad kolegiálnym a synodálnym rozmerom, ako kvázi spoločnú službu». Tieto vyjadrenia vyvolali veľký rozruch.
„Podsúvali mi veci, ktoré som vôbec nepovedal,“ povedal Gänswein ďalej. Poukázal na to, že Benedikt XVI. sa sám vyjadril, že «je tu aj naďalej v modlitbe a v obete in recinto [v okolí] Baziliky sv. Petra». Svojou výpoveďou o rozšírenej Petrovej službe chcel vyjadriť práve to, že Benedikt XVI. teraz prináša «duchovné plody».
„O ťažkostiach alebo konkurenčnom vzťahu medzi Františkom a emeritným pápežom nemôže byť ani reči,“ zdôraznil arcibiskup Gänswein.

 

Tento obsah bol zaradený v Domáce, Slovania, Správy, Zahraničné, Zo života Cirkvi. Zálohujte si trvalý odkaz.