František, Poľsko a katolíci. + ‘Zrazili ho na kolená a vraždu nafilmovali’

Krakov, 30.7.2016 (KAP) 019 451 – Pápež povie po španielsky: „Buďte hlasní.“ – a rozlúči sa s mladými. Poľský prekladateľ povie opak: „Nebuďte hlasní.“ Zrejme chyba prekladu v prvý deň návštevy pápeža Františka v Poľsku, keď prvý raz prehovoril z okna arcibiskupského sídla. No pre tézu, že Františka a katolícku cirkev v Poľsku oddeľuje viac ako iba rečová bariéra, sú v týchto dňoch na SDM v Krakove viaceré indície.
Krv sv. Januara skvapalnela v rukach papeza Frantika
Veľa prezradila návšteva na krakovskom Trhovom námestí: Tu v ústrednom bode mesta spievajú, jedia a pijú denné tisíce pútnikov na SDM. Vidno tu výstavy o sv. Jánovi Pavlovi II. a zástavky s jeho obrázkami, ako aj poľskej mystičky sv. Faustíny Kowalskej. A vo vetre k tomu vejú ešte desiatky hesiel SDM. Iba Františka hľadáme zbytočne.
Mladí sa namiesto toho môžu informovať o „Kresťanských tradíciách poľskej armády“. Vystavujú sa maľby a fotografie poľského kniežaťa Mieszka I. v r. 966 až po bitku o talianske benediktínske opátstvo Monte Cassino v druhej svetovej vojne. Popri tom si postavilo stánok poľské ministerstvo obrany. „Poľsko. Miesto slobody,“ hlása brožúrka. Na titulnom obrázku sú útočiaci rytieri s kopijou, v rytierskom brnení. Opisuje sa boj Poľska za nezávislosť proti Nemcom, Turkom a Rusom. Cudzinci, ako sa uvádza v brožúrke, boli v poľskej histórii väčšinou okupanti.
Na lúke Blonia neďaleko starého mesta pozdravil pápež v piatok večer sýrskych utečencov, ktorí pricestovali na SDM. „Dnes večer objíma Ježiš – a my s ním – so zvláštnou láskou našich sýrskych bratov a sestry, ktorí ušli pred vojnou,“ hovorí pápež. „Zdravíme ich a prijímame ich s bratskou láskou a sympatiami.“ „Odmietanie prijať utečencov sa pre postihnutých často rovná ortieľu smrti,“ uvádza sa v meditácii krížovej cesty. „Oni klopú na brány našich krajín, cirkví a domov. My máme strach pred ich náboženstvom a pred ich biedou, sú cudzí.“
František sám Poliakov hneď na začiatku cesty v stredu jasnými slovami vyzval k prijímaniu utečencov. Aj kňazov a rehoľníkov napomínal v sobotu, aby sa angažovali za slabých a migrantov. Avšak pápež bral ohľad na poľské podmienky. Katolíckym biskupom v stredu zdôraznil, že na prijímanie utečencov niet všeobecne platnej formulky a jeho rozsah závisí od kultúry a daností krajiny.
V Poľsku všade prítomného sv. Jána Pavla II. citoval František v minulých dňoch tak povediac iba v homeopatických dávkach. V homílii v Čenstochovej vo štvrtok sa nevyskytol vôbec. Pri bohoslužbách s kňazmi a rehoľníkmi citoval svojho predchodcu v sobotu jediný raz a to práve výrokom „Otvorte dvere“. Týmto šikovným šachovým ťahom vyhlásil Jána Pavla II. za ručiteľa pre svoju koncepciu „Cirkvi v prevrate“.
Pápežským mostom k sv. Jánovi Pavlovi II. a do Poľska bola v sobotu aj modlitba pri hrobe mystičky Faustíny Kowalskej. To síce patrí k povinného programu pápeža v Krakove, no vo Františkovom prípade mal tento termín cirkevno-politický podtext: Milosrdenstvo nie je nič cudzie alebo nové u pápeža z ďalekej Argentíny, ale poľský produkt.
Sv. Faustína sa predsa považuje za teologickú priekopníčku milosrdenstva, ktorá túto ideu vniesla do pontifikátu Jána Pavla II. Nikto menší ako emeritný pápež Benedikt XVI. to bol, kto nedávno poukázal na to, že František svojím kurzom milosrdenstva nadviazal na sv. Faustínu a Jána Pavla II. V Krakove z toho zatiaľ cítiť málo. -zg-

 

Ide aj o „hlásanie Evanjelia moslimom“

Krakov, 30.07.2016 (KAP) 019 450 – Svetové dni mládeže (SDM) v Krakove s pápežom z Argentíny, vo vlasti jeho poľského predchodcu, s viac ako 600 000 mladými katolíkmi zo 187 krajín: To znamená večernú tlačenicu na brehu Visly, na hlavnom námestí a pri pevnosti Wawel – perle svetového kultúrneho dedičstva UNESCO. Vzhľadom na 100-metrové rady pred McDonaldom a zastávkami mestskej dopravy sa nevyhnutne dostaví úzkosť z tlačenice, prídu myšlienky na možnú paniku alebo horšie.
Oslobodiť sa z toho možno v pokojnejších vedľajších uličkách. V Reformackej pozývajú chorály k nočnej návšteve už celého storočia sa tam vypínajúceho Kostola sv. Kazimíra. Stovky pútnikov sú tu zahĺbené do pobožnosti – vystavujú sa relikvie Ježišovej učeníčky Márie Magdalény, ktoré sa inak uchovávajú vo francúzskom Saint-Maximin-la-Sainte-Baume a priťahujú mnohých. Nové mládežnícke rehoľné spoločenstvo z Francúzska – misionári milosrdenstva – tu vedie nočné modlitby. Veľmi zaujímavý je opis ich úloh vo vlasti v prospekte: „Hlásanie Evanjelia moslimom,“ čítame tam. Či tu nejde o niečo, čo v cirkvi západnej Európy bude nadobúdať stále vyššiu hodnotu? Počas SDM bol kňaz v Bretónsku beštiálne zavraždený islamistami. Príslušný biskup z Rouenu musel šokovaný opustiť Krakov, kam prišiel s mladými.
Tu v Kostole sv. Kazimíra je jeden z bodov stretnutí tvrdo skúšaných Francúzov – s 30 000 pútnikmi jednou z najväčších skupín na SDM. Pápež im a všetkým ostatným udal smer: Potrebné je milosrdenstvo, nie pomsta, aj vzhľadom na hnev a citeľné rozhorčenie u mnohých katolíkov.
Stovky televíznych tímov teraz hľadajú partnerov na rozhovor. Reportéri vyhľadávajú najmä francúzskych biskupov – alebo v Cirkvi rozhľadených a polyglotov, ako viedenský kardinál, ktorý trpezlivo poskytuje interview pre televízne stanice celého sveta. A stále znova padajú tie isté otázky: Ako reagujete na Rouen? Čo treba povedať na adresu moslimov? Nebol pápež prenáhlený svojím uistením, že vraždenie je síce vojna, ale rozhodne nie vojna náboženstiev? Či všetci kritici tejto výpovede sú tvrdí konzervatívci zostáva otvorené …

 

Názor odlišný od pápežovho
Arcibiskupa Varšavy-východ, Mons. Henryka Hosera, za takého rozhodne považujú. On hovorí o „rakovinovom nádore v Európe vo forme islamizmu“: „Jeho zlovoľné bunky sa šíria ako metastázy. Mladí to vedeli a Bohu vďaka, že mohli v Krakove sláviť“, pretože toto tu je našťastie „ako pevnosť“.
Pápež však zostáva pri svojich výzvach proti opevňovaniu sa a zdôrazňovaniu protikladov. Protirečenia medzi viacerými vyjadreniami biskupov a pápeža nemožno prepočuť.
S pápežom však úplne súhlasia francúzski biskupi. Chcú ukázať, že radostná nálada 600 000 mladých kresťanov na SDM je opačným znamením ako nenávisť a teror. A aj kardinál Schönborn to stále znova zdôrazňuje v mnohých interview.

 

Poľská bezpečnosť
Zodpovedné poľské orgány stavajú celkom na „security“. Postavili viac ako 40 000 členov bezpečnostných a záchranných zložiek síl. K dispozícii je 20 000 policajtov, medzi nimi 7500 má službu na uliciach. Až 9000 požiarnikov kontroluje citlivé priemyselné podniky, železničné stanice, autobusové zastávky a krakovské „Letisko sv. Jána Pavla II.“ K tomu sa pridáva 800 členov štátnej ochranky a 11 000 hraničiarov. Po prvý raz po vstupe do Schengenu v r. 2007 sa znova zaviedli hraničné kontroly. Mobilné kontrolné miesta, dodávky s prezývkou „Schengenbus“, sa starajú o to, aby v hranici nebola ani medzierka.
Červený stupeň bezpečnosti už priniesol výsledky – zatkli jedného Iránca, ktorý mal pri sebe výbušniny.
Účastníci SDM vyjadrujú pochopenie pre tieto opatrenia, pri ktorých vykonávajú telesnú prehliadku dokonca aj u biskupov. Rakúsky biskup pre pastoráciu mládeže Stephan Turnovszky hovorí o potrebe, aby bezpečnostné sily „zasahovali pevne“. Ale ani oni nesmú zabudnúť na milosrdenstvo, napríklad, že by podľahli nejakým emóciám. No nielen o bezpečnosti, ale aj o pohostinnosti sa pútnici vyjadrujú pochvalne. …
V nedeľu a pondelok potom nastanú veľké chvíle lúčenia. Budú iste aj slzy, pretože sa uzavreli priateľstvá ponad hranice a aj mnohé „medzinárodné“ manželstvá sa uzavierajú práve po SDM.

 

Radosť má zvíťaziť nad násilím
V Krakove na rozdiel od Rio de Janeira pred tromi rokmi sú veľké konflikty – teror aj vojna v Sýrii a na Ukrajine – viac prítomné. Kardinál Schönborn však hovorí o radosti mladých, ktorá vychádza zo stretnutia s milosrdným Bohom. Želá si, aby táto iskra preskočila na mnohých do násilných myšlienok zapletených mladých, „pretože iba to prináša pravý pokoj – ktorý vychádza zo srdca a ktorý pri mlčaní zbraní – ak by sa politikom podarilo zastaviť vojnu – stále ešte chýba“. -zg-

 

‘Zrazili ho na kolená a vraždu nafilmovali’

Očitá svedkyňa opisuje vraždu kňaza: „Pri oltári predviedli niečo ako kázeň po arabsky.“

Rouen, 27.7.2016 (kath.net) „Pri oltári predviedli niečo ako kázeň po arabsky. Farár sa pokúsil brániť sa a potom sa dráma začala. Bol to horor!“ Takto opisuje drámu jedna z prítomných rehoľníc, očitá svedkyňa vraždy francúzskeho katolíckeho kňaza Jacquesa Hamela. Informovali o tom rakúske noviny „Krone“ s odvolaním sa na francúzske pramene. Rehoľníčka „sestra Danielle“, ktorá bola sama zajatá ako rukojemníčka, ďalej rozprávala: „Zrazili ho na kolená a potom vraždu nafilmovali. Tento zabitý kňaz bol mimoriadny človek!“
Sestre Danielle sa podarilo nepozorovane ujsť, keď jeden z páchateľov podával nôž druhému. Vybehla z kostola a informovala o rukojemníckej dráme vodiča auta. Ďalší rukojemník bol ťažko zranený a bojuje o život.

Tento obsah bol zaradený v Domáce, Slovania, Správy, Zahraničné, Zo života Cirkvi. Zálohujte si trvalý odkaz.