USA: Kandidáti o živote či smrti nenarodených. + Rakúsko: „Ľavicovo-katolícky“ útok na ministra Kurza

Washington D.C., 5.10.2016 (kath.net/rn) 019 700 – V noci na 5. októbra sa konal v USA duel oboch kandidátov na viceprezidentov Tima Kaina a Mika Penceho a ukázalo sa, že v dôležitej téme „usmrcovanie nenarodených detí“ ležia medzi oboma celé svety.
Tim Kaine, kandidát na viceprezidenta Hillary Clintonovej, sa vôbec neusiloval zmeniť dojem, že je na 100 percent za potrat. Chcel by, aby ženy mohli robiť „svoje vlastné rozhodnutia“ a aby sa rozhodnutie o zákone Najvyššieho súdu USA z r. 1973, ktorý dovoľuje dokonca aj krutý potrat pri pôrode dieťaťa – nemenil.
Modliace dieta
Celkom inak vystupoval naproti tomu Mike Pence, kandidát na viceprezidenta Donalda Trumpa, ktorý sa priznal k tomu, že od štúdia je veriacim kresťanom.
„Pre mňa vychádza posvätnosť života zo starého prapôvodu, kde Boh hovorí: poznal som ťa už predtým, ako som ťa stvoril v živote matky. Ja som sa od začiatku mojej politickej kariéry zasadzoval za posvätnosť života.“
Pence poukázal aj na svoj štát Indiana, kde je od r. 2013 guvernérom a kde napomáhal tomu, aby existovali alternatívy k potratu: „Napríklad som tam veľmi podporoval možnosti adopcie detí. Nedokážem pochopiť, ako mohla Hillary Clintonová podporovať potrat dokonca až pri pôrode. Moja viera formuje môj život. Trávim každý deň časť svojho času na kolenách. Pre mňa sa všetko začína tým, že si ceníme hodnotu každého ľudského života.“
V USA bol roky možný aj neskorý potrat. Ten sa využíva až do skutočného pôrodu, vrátane 9. mesiaca tehotenstva. Pritom sa dieťa najprv v tele matky otočí, aby mohlo byť za nohy vytiahnuté kliešťami z rozšíreného maternicového vývodu, až kým je viditeľný krk. Pred vytiahnutím hlavičky sa chirurgickým nástrojom vyrazí diera do záhlavia dieťatka a katétrom sa vysaje mozog. Dieťa sa tak počas pôrodu cielene usmrtí a bez narkózy prežíva toto trýznivé usmrtenie. Najvyšší súd pred niekoľkými rokmi tento čiastkový potrat pod trestom zakázal. Odvtedy je táto brutálna metóda potratu povolená iba pri ohrození života alebo zdravia ženy.
V ostatných týždňoch sa americkí biskupi už viackrát kriticky vyjadrili ku Kainovi, ktorý sa sám označuje za katolíka. Katolícka viera pre Kainov verejný politický život zjavne nie je ústredná, ako konštatoval napríklad Mons. Thomas J. Tobin, biskup z Providence (štát Rhode Island). –zg-

 

Rakúsko: „Ľavicovo-katolícky“ útok na ministra Kurza

Innsbruck, 4.10.2016 (kath.net) 019 696 – Predseda Katolíckej akcie rakúskej diecézy Innsbruck, Klaus Heidegger, ostro napadol rakúskeho ministra zahraničných vecí Sebastiána Kurza (ÖVP), pretože sa ten „odvážil“ diferencovane posudzovať maďarskú politiku.
Minister Kurz v interview pre „Welt“ minulý týždeň, niekoľko hodín pred referendom v Maďarsku, varoval pred odsudzovaním politiky premiéra Viktora Orbána. Povedal, že „EÚ napriek existujúcim rozhodnutiam nemá naďalej trvať na prerozdelení utečencov na všetky členské štáty“. Kurz kritizoval v tejto súvislosti okrem iného aj Nemecko:
„Je nebezpečné, keď niektoré štáty v Európskej únii vzbudzujú dojem, že sú iným členským štátom morálne nariadené. Ak by od počiatku bolo bývalo naším prvoradým cieľom nie rozdelenie utečencov, ale ochrana vonkajších hraníc, tak by toto referendum v Maďarsku pravdepodobne nikdy nebolo.“
Kurz tiež povedal, že diskusia o kvótach by mohla ohroziť súdržnosť Európskej únie. „Nemali by sme vzbudzovať dojem, že v Európe sú dve rôzne kategórie členov. To je nebezpečná pleseň rozdelenia, ktorá vyvoláva nepokoj, nedorozumenia a nepriateľstvá. Mnohé krajiny nie sú ochotné prijať vysoký počet utečencov. Okrem toho mnohí utečenci odmietajú odísť do určitých krajín.“
Heidegger, prívrženec a pracovník spornej skupiny „Pax Christi“, na svojom blogu uštipačne útočí na najobľúbenejšieho politika Rakúska:
„Je toto nové smerovanie strany, ktorá sa kedysi odvolávala na základné kresťanské hodnoty? Rakúsky minister zahraničia sa stal krstným otcom zatvorenej balkánskej trasy a deň po dni sa v otázke utečencov približuje čoraz viac Strane slobody FPÖ.“ Heideggera očividne škrie aj to, že Kurz predsedu strany FPÖ Norberta Hofera nekritizuje a nechce vydávať odporúčania voliť politika Strany zelených Van der Bellena za prezidenta. A myslí si, že „hviezda novej Ľudovej strany, ÖVP“ nechce zatarasiť cestu koalícii so stranou FPÖ. Heidegger dokonca spochybňuje vieru Sebastiána Kurza a vyhlasuje, že „posolstvá nedeľných evanjelií ostatných týždňov ako sa zdá, nehrajú pre politiku Sebastiána Kurza nijakú úlohu“.

Sebastián Kurz podľa predsedu KA túto perspektívu nemá. Namiesto solidárneho prijatia utečencov požaduje ich rigorózne odmietanie s eufemistickým pojmom „ochrana vonkajších hraníc“, ako vyhlásil Heidegger.
Minister Sebastián Kurz je veriaci katolík a považuje sa za najobľúbenejšieho politika Rakúska. Minulý rok v júni sa zúčastnil aj „Pochodu pre Ježiša“ vo Viedni.

 

Petra Lorleberg:’Potrebujeme evanjelizačný mainstreaming!’

Augsburg, 4.10.2016 (kath.net/pl) 019 698 – „Prevažne mladí ľudia“ sa v minulých rokoch postarali o päťnásobné zvýšenie počtu návštevníkov Modlitbového domu v nemeckom Augsburgu, ako povedal Dr. Johannes Hartl (foto) v interview pre kath.net. Tento katolícky teológ, otec rodiny a vedúci ekumenického Modlitbového domu vysvetľuje, aké veľké plány má pre dom na nasledujúce roky a kde vidí jeho úlohu v cirkvi.

kath.net: Pán Dr. Hartl, pápež František hovoril k nemeckým biskupom s dramatickou voľbou slov o „erózii viery“ v Nemecku. A v evanjelických cirkvách to vyzerá dokonca ešte oveľa horšie. V čom sú naše zásadné chyby, kde máme my kresťania hľadať riešenia?
Johannes Hartl: V pastorácii sme si zvykli, že k nám prichádzajú veriaci ľudia. Myslím si, že prvé by bolo zmeniť myslenie: my žijeme v post-kresťanskej spoločnosti a dokonca aj ľudia, ktorí sú ešte nominálne katolícki, z hľadiska toho, čo veria, nie sú skutočne veriacimi kresťanmi. Pastorácia, ktorá smeruje od zachovania stavu až po evanjelizáciu – áno taký „evanjelizačný mainstreaming“ (namiesto toho gender mainstreamingu), to by bolo to najnaliehavejšie, čo potrebujeme. To však dosiahneme iba mnohými modlitbami a pravou duchovným obrodou.
kath.net: V Modlitbovom dome Augsburg nájde záujemca zmes „modlitby a náuky“. Prečo nie iba modlitbu? Alebo výlučne náuku?
Hartl: Ponajprv – život modlitby je u väčšiny kresťanov taký slabý, lebo im nikto k tomu neposkytne víziu. Potrebujeme miesta, kde možno modlitbu nádherne prežívať a naučiť sa jej. Už preto nemožno modlitbu a náuku oddeliť. Keď sa však zasiahne iba hlava, nedeje sa nič hlboké: teológia bez modlitby život nezmení. Spojenie oboch je naproti tomu neporaziteľné.
kath.net: Nedostatok záujemcov práve nemáte. … Modlitbový dom sa v ostatných rokoch vyvíjal úplne proti cirkevnému trendu: Musíte záujemcov dokonca odmietať. Doslova praskáte vo švíkoch! Je pre vás čas na nový krok?
Hartl: Je to skutočne luxusný problém, no masívny. Počty našich návštevníkov sa späťnásobili. Pekné na tom je, že k nám prichádzajú prevažne mladí ľudia. No teraz musíme naliehavo stavať, aby sme to všetko zvládli.
kath.net: Váš cieľ je „Mission Campus“. „Misia“ je dych zarážajúci pojem – čo spájate s označením „campus“?
Hartl: V súčasnosti je dom v prvom rade priestor, v ktorom sa päť rokov bez prerušenia modlí a ktorý navštevujú stovky ľudí. Okrem toho je tam seminárna miestnosť, kaviareň a sú tam pracovné miesta. No máme oveľa väčšie plány. Chceme každý rok poskytnúť tisícom ľudí možnosť v jedinečnej atmosfére neutíchajúceho velebenia Boha prehĺbiť si vieru. Hosťovské domy, halu na zhromaždenie pre 1000 osôb, zaujímavé exteriéry… Z Modlitbového domu sa teda stane Campus. A ten poslúži novej evanjelizácii Európy. Preto „Mission Campus“.
kath.net: Chcete si vychovať „vedúcich“. Ako sa vníma duchovné vedenie?
Hartl: Nehovoríme o cirkevnom duchovnom vedení – na to nemáme poverenie. Ide o mladých mužov a ženy, ktorí v našom svete preberajú zodpovednosť. Myslíme si, že Európa naliehavo potrebuje mnohých zapálených Ježišových učeníkov, ktorí v médiách, politike, rodine a cirkvi budú hlásať celkom nový zmysel života. A sme presvedčení, že najlepšími vedúcimi sú tí, čo sa aj veľa modlia. U nás sa majú naučiť oboje: modliť sa a viesť. No modlitba je ešte dôležitejšia.
kath.net: Cirkev v Nemecku môže byť chudobná na vieru, ale je to zrejme najbohatšie kresťanské spoločenstvo sveta, to platí pre katolíckych, ako aj pre evanjelických kresťanov. Budete pre taký nádejný evanjelizačný projekt ako je váš prosiť o veľkodušnú podporu z cirkevných daní?
Hartl: Sme veľmi radi, že nie sme odkázaní na cirkevnú, ani na štátnu finančnú podporu. Vieru veľmi udržuje pevnú, ak dôverujeme iba prozreteľnosti a jednoducho sa musíme modliť, aby nám prišli peniaze.
kath.net: Ako budete financovať „Mission Campus“? Veď ide o milióny … proste sa hlboko nadýchnete, než bez financií padne rozhodnutie z viery? Pán Dr. Hartl, odkiaľ beriete tú odvahu?
Hartl: Všetko, čo Modlitbový dom doteraz urobil, bolo financované zázrakmi. Alebo menej okázalo vyjadrené: darmi. No pre nás je to zázrak, keď Boh daruje víziu a potom zrazu zo všetkých strán prichádzajú ľudia, ktorí ju chcú podporovať. Tentoraz potrebujeme mimoriadne veľkú vieru, pretože si myslíme, že Boh nám pošle 5000 ľudí, ktorí tento projekt s najmenej 1000 € podporia. Aby som bol úprimný, nemám ani tušenia, odkiaľ tí ľudia prídu, no oni prídu! Ako vždy pracujeme bez úveru, bez banky a bez nejakých istôt.
Odkiaľ beriem odvahu? Moja rodina a ja žijeme desať rokov výlučne z prozreteľnosti. Tento rok sme dostali darom nádherné dovolenky priam zázračným spôsobom sme zrazu niekde našli peniaze – v každom prípade sme ešte ani jediný raz netrpeli núdzu!
Boh je verný. Ak najprv hľadáme Božie kráľovstvo, všetko nám k tomu pridá! Nie my sme zvlášť odvážni, ale Boh je jednoducho zvlášť dobrý.
kath.net: Ešte raz: Doba ľudovej cirkvi v Nemecku, v Európe sa očividne schyľuje ku koncu. Súčasne silnejú v spoločnosti prúdy výslovne proti kresťanstvu, proti zásadným židovsko-kresťanským predstavám (napr. zákaz usmrcovania – potrat eutanázia), proti klasickej rodine. Máme my kresťania rezignovane zaliezť do kúta?
Hartl: Nie, ale ani nezatrpknúť. Nikdy neboli časy, v ktorých bolo jednoduché byť Ježišovými učeníkmi. Odpor proti Evanjeliu je celkom normálna súčasť nasledovania Ježiša. U príliš mnohých zbožných je príliš veľa pesimizmu z tejto kultúry a plačlivý strach z prenasledovania. No už poznám mnohých kresťanov, ktorí vo svojich krajinách prežívajú skutočné prenasledovanie: a sú to radostní kresťania – poznám ich! Myslím si, že toto je doba na radostné zapálené svedectvo o Ježišovi bez akéhokoľvek ostychu. Naše posolstvo by však malo byť viac ZA niečo, ako PROTI niečomu. Potom bude ľudí aj stále priťahovať.
kath.net: Ľudia, ktorí toto interview čítajú, pán Dr. Hartl, budú spravidla praktizujúci kresťania. Niektorí si položia otázku: „Som ochotný nasledovať Ježiša – no cítim sa taký akýsi prischnutý. Čo môžem konkrétne urobiť, aby som sa nechal Ježišom nanovo zapáliť pre vieru? A ako zistím kde a ako by Ježiš chcel moje osobné zasadenie za Božie kráľovstvo?“
Hartl: Pred niekoľkými týždňami na portáli vyšiel môj článok, ktorý sa zaoberá touto otázkou. To by si mohli prečítať! –zg-

Tento obsah bol zaradený v Domáce, Slovania, Správy, Zahraničné, Zo života Cirkvi. Zálohujte si trvalý odkaz.