„Amoris laetitia“ vyvoláva medzi biskupmi rozkol. + Kristus nám prízvukuje, že naša reč má byť áno, áno, nie, nie a čo je navyše, je od Zlého

Mníchov-Washington-Rím, 24.11.2016 (KAP) 019 892 – Katolícka cirkev v USA je rozdelená ostrejšie ako miestne cirkvi vo východnej a južnej Európe v otázke aplikácie exhortácie „Amoris laetitita“ pápeža Františka.

holub_a_vrana

Minulý týždeň nový kardinál Kevin J. Farrell, prefekt novej Pápežskej rady pre laikov, rodinu a život, ostro napadol arcibiskupa Filadelfie Charlesa Chaputa pre jeho smernice realizácie „Amoris laetitia“, ako napísal nemecký katolícky denník „Tagespost“ vo štvrtok. To, že Chaput – kapucín a hovorca konzervatívnych biskupov v KB USA – nevydal smernice po dohode s konferenciou biskupov prispieva „k rozkolu“, ako povedal nový kardinál Farrell.
Smernice pre svoju arcidiecézu vydal arcibiskup Chaput v júli. Postarali sa o rozruch, lebo sa v nich zdôrazňuje, že občiansky znovu zosobášení rozvedení musia žiť zdržanlivo, aby mohli prijímať sviatosti.
V interview pre „Catholic News Service“ kardinál Farrell povedal, že nezdieľa názor, vyjadrený v Chaputových smerniciach:
„Cirkev nemôže reagovať tak, že zatvorí dvere ešte predtým, než sme si vypočuli okolnosti a ľudí.“
Arcibiskup Chaput reagoval na kritiku útočne. V interview s CNS položil otázku, či Farrell smernice „vôbec čítal a pochopil“. Chaput (71) je predsedom neformálnej komisie Biskupskej konferencie USA, ktorá sa má postarať o implementáciu „Amoris laetitia“ do pastorácie rodín. Okrem toho je zvoleným predsedom komisie pre rodinný život pri KB USA.

 

Kardináli obvinení z „herézy“
„Amoris laetitia“ bola uverejnená počiatkom apríla. Pápež v nej požaduje milosrdenstvo a realizmus v prístupe k rodinám. František sa v exhortácii nezaoberá výslovne sviatosťami pre rozvedených. V poznámke sa však uvádza, že v „istých prípadoch“ možno postihnutým poskytnúť aj „pomoc sviatostí“. Táto poznámka sa vykladá rôzne. Štyria kardináli – medzi nimi emeritný kolínsky arcibiskup Joachim Meisner – žiadali preto pred dvomi týždňami v otvorenom liste vysvetlenie od pápeža Františka.
Na list reagoval predseda Gréckokatolíckej biskupskej konferencie, Fragkiskos Papamanolis, zvlášť ostrým spôsobom. Kardinálov obvinil z „herézy“ a že „de facto neuznávajú najvyššiu učiteľskú autoritu pápeža“, ako uviedol portál „Vatican Insider“ v utorok. Okrem toho údajne „ignorujú výsledky dvoch synod biskupov“. Ešte závažnejší je však podľa neho „škandál“, ktorý vyvolali pred „celým kresťanským ľudom na celom svete“, ako uviedol Papamanolis.
Štyria kardináli Joachim Meisner, Walter Brandmüller, Raymond Leo Burke a Carlo Caffarra odôvodnili list tým, že František sa rozhodol neodpovedať im a že chcú podporovať ďalšiu diskusiu na túto tému.
Pápež František sám tento týždeň odmietol obvinenie, že sa nevyjadruje celkom jasne k prístupu k znovu zosobášeným rozvedeným:
„Niektorí – pomyslite na isté vyjadrenia k ‘Amoris laetitia’ – to naďalej nechápu,“ povedal v interview pre milánsky katolícky denník „L´Avvenire“ z piatka.
Biskup Papamanolis – ktorý sa zúčastnil v r. 2014 a 2015 na oboch synodách biskupov o rodine – obvinil signatárov listu tiež zo „zneužívania ich titulu kardinála“. „Pred uverejnením dokumentu mali pápeža požiadať o prepustenie z kolégia kardinálov,“ vyhlásil grécky biskup a uviedol:
„Kardináli predstierajú, že Duch Svätý inšpiruje iba ich a nie zástupcu Krista na zemi, ako aj dve synody biskupov o rodine. Štyria kardináli vyjadrili svoju hlbokú starosť o blaho duší veriacich. Ja mám však veľmi veľkú starosť o blaho ich vlastných duší.“

 

Podpora prišla z Poľska
Podporu dostali štyria kardináli medzitým z Poľska. Biskup Jan Watroba, predseda Rady pre rodinu pri Biskupskej konferencii Poľska, je presvedčený, že uverejnenie listu štyroch kardinálov pápežovi Františkovi „nie je hodné pokárania“, ale je to „výraz rozhodnosti a starosti o správne pochopenie Petrovej náuky“. Pre poľskú katolícku agentúru KAI Watroba zdôraznil:
„Veľmi čakám na odpoveď a upresnenie, o to viac, že som sám zasypávaný takýmito otázkami podobným spôsobom ako iní biskupi, alebo duchovní pastieri.“ Biskup Watroba ďalej uviedol:
„Je škoda, že nie je nijaký všeobecný výklad a nijaké jasné posolstvo dokumentu a že sa musia k apoštolskému listu pridávať interpretácie. Ja osobne – možno zo zvyku, ale aj z hlbokého presvedčenia – mám radšej taký výklad, ako ho realizoval sv. Ján Pavol II., pri ktorom boli komentáre, alebo interpretácie k Petrovej náuke nepotrebné.“

 

Aj my, katolíci, sme rozdávali aj dostávali po nose,
ale zaslúžime si vidieť smrť Cirkvi v priamom prenose? Advent 2016

Kristus nám prízvukuje, že naša reč má byť áno, áno, nie, nie a čo je navyše, je od Zlého. Spĺňa toto pravidlo jeho posledný, alebo modernejšie, ostatný námestník?
Začal veľmi skromne a sympaticky s tým, že on nie je pápež, iba rímsky biskup. Obávam sa, že to bolo hlavne preto, aby sa dištancoval od doterajšej Cirkvi, ktorú si on predstavuje celkom, ale celkom ináč. Potom vyhlásil anketu o sexuálnych vzťahoch, ktoré sa mu zdajú v rozpore so stáročnou morálkou Cirkvi a treba voči nim objaviť nový prístup. Už toto mi veľmi, ale veľmi zasmrdelo. Písal som o tom 24. 3. 2015 a citujem tam Orwella, ktorý povedal, že štatistikou sa nedá pochopiť pravda. To, že sa niektoré homosexuálne a promiskuitné vzťahy môžu javiť občas lepšie, ako tie riadne a tradičné, ešte vôbec nedokazuje, že majú aj rovnakú hodnotu a čísla o pocitoch neudávajú počty ľudí, ktorým sa takýmto spôsobom života ubližuje a krivdí. Neprišlo teda s novým pontifikom len zľahčovanie homosexuality, ale aj stáročných a nekompromisných názorov na rozvody a potraty.

Milí moji, na týchto pilieroch stojí celá civilizácia, nielen kresťanská a nakoniec aj komunisti a ateisti priznali škodlivosť a neudržateľnosť tých najrôznejších a najpestrejších variantov spolužitia. Milosrdenstvo áno, ale podpora a chvála takýchto tendencií, hoci aj podprahová, to teda nie! Zmierliví môžeme byť, ale iste nie uznanliví.
Ešte vážnejšou je tá skutočnosť, že náš vlastný otec, ktorého automaticky nazývame svätým, sa ku svojim vlastným správa veľmi čudným štýlom. Vy, moslimovia, si čítajte Korán, vy, ateisti a agnostici, si čítajte, čo chcete a my, katolíci, si prípadne čítajme tú svoju Bibliu, ale neskúšajme tých druhých obracať a presviedčať, pretože to je slávnostná hlúposť… Mnohí misionári a mučeníci sa asi pri takýchto slovách obracajú v hroboch a keby Ježiš nebol vstal z mŕtvych, asi by sa obracal tiež.

 

Najmilší moji, roky a stáročia odolávala naša Cirkev útokom zvonku, držala sa, rástla a pevnela. Nezdá sa vám, že v tom čase zrýchleného vývoja, ktorý sa zvykne nazývať daným a nepochybným pokrokom, sa akosi začína rozkladať zvnútra? Aj také niečo sa v tých našich svätých Písmach vyskytuje, že beda bude ľuďom, ktorí rozorávajú prastaré medze a ozajstná katastrofa príde, až uvidíme spustošenie na svätých miestach, či už starobylejších, alebo modernejších. Vyzerá to tak, že ľudstvu naozaj žiadne poučenia nestačia a občas si tie nešťastia, pohromy a ostatné následky hlúpych rozhodnutí určitá generácia vyskúša na vlastnej koži. Len aby pritom neutrpela popáleniny tretieho stupňa!

MENE, TEKEL, FARES.

Vlado Gregor

Tento obsah bol zaradený v Domáce, Slovania, Správy, Zahraničné, Zo života Cirkvi. Zálohujte si trvalý odkaz.