Dôchodca píše ministrovi, prečo strane SMER-SD padajú preferencie. + Naozaj bol človek stvorený na Boží obraz?

Vážený pán minister Ján Richter.
V nedeľu som pozeral reláciu o 5 min. 12, zaujímal som sa o Vaše vystúpenie. Hodnotil ste výsledky sociálnej politiky Vašej vlády, čo všetko sa v tomto smer za posledné roky urobilo a aký je Váš sociálny zámer pre budúce roky.

Robiť sociálnu politiku v tomto zriadení, v takom surovom kapitalizme nie je jednoduché. Už 26 rokov tápeme, hľadáme, vymýšľame dávno vymyslené a výsledky nie sú adekvátne tomuto snaženiu. Nemáme s tým skúsenosti, ale nielen my, ale i ostatné postsocialistické štáty. Nedávno v TV bol dokument , ako je to v Nemecku. Nedarí sa ani tam, stále sú tam rozdiely medzi osi a wesi a u našich susedov je to podobne.
Ja som ekonóm, celý život som robil v tejto oblasti, dnes, keď mám 80 rokov by ma to už nemalo zaujímať, ale nedá mi to. A nie som sám.
Každá revolúcia má žumpový efekt. Tak to bolo v roku 1948, kedy sa moci ujali nevzdelaní ale vymetálovaní partizáni, ale o 20 rokov nastúpila moja generácia, absolventi vysokých škôl, menili sme partizánov na postoch riaditeľov, námestníkov v podnikoch a ekonomika štátu išla rapídne hore. Dnes ani po viacej ako 20 rokov nevieme nájsť správny kurz. Čo múdre to ušlo a čo ostalo na to nestačí alebo to nevie.
Nemáte to ľahké. Cigáni nerobia, za socializmu podniky dostali príkazy na zamestnanie cigánov, dnes štát túto moc nemá. Výjazdové zasadnutia vlády valia peniaze do problematických regiónov a výsledok sa nedostavuje. Zamestnanosť nerobia iba peniaze. Súkromník cigána nezamestná a ešte keď nemusí robiť , tak nerobí. S týmto si neporadíte.
Priemerná mzda nie je smerodajná, tá je pomerne vysoká a Váš rezort ju použije alebo lepšie zneužije napr. pri vianočnom príspevku. Tento dostali iba tí, ktorých dôchodok nedosiahol 60% priemernej mzdy. Tak sa stalo, že v roku 2015 sme s manželkou vianočný príspevok dostali, po smrti manželky mám dôchodok, ktorý o pár euro tento limit nenapĺňa.
Keď mi manželka žila, tak z dvoch dôchodkov sme ako tak prežívali. Na dedine, v rodinnom dome splatili sme energie, telefón. Lieky – to bola vysoká položka, manželka bola chorá, na benzín autom z dediny lekárom . Stačilo to.
Keď manželka vďaka lekárskej nestarostlivosti a ona bola zdravotná sestra, lekári ju poslali na druhý svet , čakal som na vdovský dôchodok. Zákon hovorí 60 % , ale…A toto ale je vo Vašom rezorte použité často. Namiesto 60 % som dostal z toho iba polovicu, lebo mám vyšší dôchodok ako tých 60 %. Viete čo to znamená? Keď sú dvaja, ešte sa dá, ale keď zostane sám, tak ho Váš systém hodí do úrovne chudoby. Náklady mi ostali a príjem išiel rapídne dole.
V tomto roku bolo navýšenie dôchodkov o 8,20 a vdovských o 4,60 euro . A nastupuje Vaše ale… Z dôvodu súbehu dôchodkov mi pripadá iba polovica, 2,30 euro. Ale ja mám vdovský dôchodok už stanovený, prečo zvýšenie je iba o polovicu. Pritom je to almužna, ale ten princíp je nepochopiteľný.
Vo fabrikách v priemyselnom parku robotníci robia na 4 smeny za minimálnu mzdu. A v súkromných podnikoch vyššia mzda je vzácnosťou. Neviem pochopiť, ako môže živiteľ rodiny túto vychovať z čistej minimálnej mzdy 292 euro. A s týmto príjmom ide do dôchodku.
Podarilo sa Vám minimálnu mzdu navýšiť a čo je chválihodné uzákoniť aspoň minimálny dôchodok 230 euro. Ako môže dôchodca vyžiť z 230 euro,?
Na konci roka bolo publikované, i vo Vašich vstúpeniach, že idete riešiť starodôchodcov.
I ja som išiel do dôchodku ešte s vymeraním dôchodku z príjmu za socializmu. Už som sa nádejal, že mi bude pridané, ale nastupuje Vaše ale.. Pridané bude iba do výšky čistého príjmu z minimálnej mzdy. Hovorilo sa, že sa to týka 100 000 dôchodcov. Toľkoto starodôchodcov u nás nemá ani 290 euro dôchodok? Ako tí ľudia žijú. A noví dôchodcovia , ktorým bude dôchodok vymeraný z minimálnej mzdy dostanú minimálny dôchodok 230 euro? Toto je pravda: 26 rokov tento ubiedený národ žije v chudobe a v biede.
Vláda pozná tento stav? Uvedomujete si, že toto sú výsledky i Vami nastaveného sociálneho programu ?
Je mi nad slnko jasné, že príjmy do štátnej kasy, nie sú také aby mohli riešiť sociálne zabezpečenie obyvateľstva, ktoré by umožnili neupadať naďalej do chudoby tento národ.
Odkiaľ má ten minister financií zobrať peniaze, keď súkromný sektor má záujem dane neplatiť, zahraničné firmy dane neplatia. Zdieraný je iba tento národ. Každý občan platí dane.
A nestačí to. Ale tie peniaze sú naše, občanov tejto republiky, platiteľov daní a štát ich má k dispozícii, štát by mal tak hospodáriť, aby sa z tých peňazí vracalo občanom. Opak je pravda. Štát, politici rozdeľujú peniaze v prvom rade pre seba, na to množstvo úradníkov. Tak malý štát a taký parlament, ministerstvá, ústredné úrady, občianske združenia, cigáni, nezamestnaní, rôzne inštitúcie a samozrejme dôchodcovia.
Hrnuli sme sa do Európskej únii, ako nám bude dobre, také príjmy len v susednom Rakúsko minimálna mzda okolo 1500 eur, dôchodky, z ktorých si dôchodcovia platia naše opatrovateľky a opatera u nás? Moja manželka si zlomila nohu, po operácii išla na rehabilitáciu do súkromného zariadenia v Nitre Zlatý vek za 500 euro mesačne, po dvoch týždňoch vďaka opatere v tomto zariadení dostala otravu urosepsu a o tri dni zomrela.
V celej sociálnej politike štát totálne zlyhal. A Vy, pán minister sa to snažíte nejako riešiť! Nemáte šancu. Vy ste zo starej školy , určite by ste chceli veci napraviť, pomôcť ľuďom v biede, koľko máme len bezdomovcov, žobrákov. Ale na to treba obrovské peniaze a tieto nemáte. Po revolúcii som bol vo Francúzsku, priatelia ma presviedčali, že za 10 rokov budeme na ich úrovni. Ja som im tvrdil opak, že tie nožnice sa nebudú zatvárať ale práve naopak, naďalej otvárať. A mal som pravdu.
Vašej strane Smer padajú referencie. Idete rapídne dole, tento národ čaká už dlho, že sa bude mať lepšie. Podľa prieskumu na ďalších pozíciách sú tri strany, pred ktorými nech nás Boh ochraňuje. Ale ani vašim partnerom vo vláde sa nedarí. Tento národ je zúfalý, už nevie koho voliť, kto im zabezpečí lepší život. Moja generácia to už nejako dožije, ale čo tie naše deti, vnuci, potomkovia!

Vážený pán minister.
Veľmi sa ospravedlňujem, že som sa takto rozpísal, ale Vy ste náš krajan, vo Vašom rodnom meste som v roku 1954 maturoval. Žijem na dedine, dívam sa na svet s otvorenými očami, vnímam život okolo seba, tohto ubiedeného národa na vidieku. Toto je bohatý kraj, záhrada, vinice, na východe je to ešte horšie.
Prajem Vám, aby sa Vám darilo, nemáte to ľahké ale v tej Vašej strane robte niečo s tými percentami, i Vaši partneri musia niečo robiť, nemôžeme predsa dopustiť, aby tie tri strany, čo idú po vás sa dostali k moci. To by bola národná katastrofa.

S pozdravom Ján Trungel

 

Naozaj bol človek stvorený na Boží obraz, alebo je to len hlúpy a naivný podraz?
Hneď v úvode našich svätých spisov sa píše o tom, že človek bol stvorený na Boží obraz. Vyplýva asi z toho, že môže byť aj dobrý a to z vlastnej vôle. Celý život neviem pochopiť, ako sa vytvorili tie protipóly absolútne dobrého Boha a absolútne zlého, skazeného a neschopného človeka. Ako mohla vzniknúť takáto obludná karikatúra?

Od detstva som totiž zažil veľa ľudskej lásky a dobroty a ako dieťa nevyhnutne verí, že tí okolo neho sú dobrí a bez tohto predpokladu by ťažko prežilo, tak aj ja som zostal na tejto detskej úrovni a pokorne, ale bez hanby si to priznávam. Pri tomto vzťahu k ľuďom a predpoklade, že sú dobrí, človek iste zažíva veľa poníženia a sklamania, dokonca aj sám zo seba. A práve to asi viedlo k zvláštnemu paradoxu, ktorý sa postupne v Cirkvi presadzoval, ale našťastie sa nikdy celkom nepresadil. Povzbudzoval ľudí k rôznym a aktuálnym reformám, ktoré dospeli až k systematickým reformáciám, popretiu slobodnej vôle a schopnosti človeka ako samostatného a vnímajúceho subjektu robiť aj dobre. O tom, že aj zle, asi nikto nepochybuje a je možno aj zbytočné priveľmi to zdôrazňovať. Aj tak nás to vedie k veľkým pokušeniam a mnohí poznáme tých zásadne negatívnych ľudí, ktorí si o všetkých myslia len to najhoršie…
Ak veríme len v dobrého Boha a neveríme aj v dobrých ľudí, prichádzame k fatalizmu, k teóriám o predurčenosti, ktoré v praxi nefungujú a narobili veľa konkrétnej škody. Ekumenizmus zdôrazňuje spoločné korene, ale žiaľ, musím otvorene povedať, že ten reformovaný Boh je príbuzný skôr Alahovi. Boh, ktorý bol dobrý hneď od počiatku, sa nám v plnej kráse predviedol vo svojom vlastnom Synovi a jeho osudoch. Naďalej sa nám predstavuje v osudoch ľudí, ktorí tomuto dobrému Božiemu Duchu uverili a prežívajú jeho potešujúci a osviežujúci závan nielen vo svojej osobnej histórii, ale aj v sledovaní a skúmaní zložitých a tŕnistých dejín ľudstva.
Kvôli tomuto všetkému si myslím, že nekritické teoretizovania a príliš hlbokomyseľné úvahy narobili nielen v histórii Cirkvi, ale aj sveta, veľké neprávosti, ktoré nemuseli byť a že Pelagiovi sa v jeho spore so svätým Augustínom zbytočne krivdilo. Nie som oficiálny teológ, ani filozof, ale po mnohých životných skúsenostiach a po tisícoch aspoň prelistovaných kníh som prišiel k záveru, že naozaj sa treba vrátiť ku koreňom viery, ale dá sa to jedine tým, že sa vrátime ku koreňom konkrétnej lásky a k pevnej viere v možné a realizovateľné dobro aj prostredníctvom nás samotných. Boh nám iste dal svoju milosť a daroval isté talenty, ale tým pádom aj právo tie talenty zo svojej
vôle a schopností rozvíjať, realizovať a občas aj za cenu omylov presadzovať.
Ak sa zbavíme tej detskej dôvery v dobro a jeho možnosti, v schopnosť konkrétnej lásky a k dôvere, že všetky naše trucovania a omyly nevyvážia tú potenciu dobrého, ktorú v sebe máme, tak nie sme ako deti a spreneverili sme sa odkazu toho Ježiša Krista, ktorého ústami vyznávame, ale skutkami a správaním popierame. Božie kráľovstvo sa v osobe Ježiša k nám veľmi priblížilo, tak ho zbytočne a bolestne znovu neodďaľujme. Nech nám v tom pomáha dobrý a svätý Boha všetci tí dobrí a svätí ľudia, ktorí v toho Boha uverili, ako aj v možnosti a schopnosti, ktoré nám s radosťou a dôverou v nás daroval. Skúsme ho nesklamať.

Vlado Gregor

Tento obsah bol zaradený v Domáce, Slovania, Správy, Zahraničné, Zo života Cirkvi. Zálohujte si trvalý odkaz.