Egypt: Útok na Kláštor sv. Kataríny. Bude pápež žiadať lepšiu ochranu koptskej menšiny? + Prekazený islamistický útok aj vo Francúzsku. + Ev. biskup: Pápež vyžaruje Lutherove požiadavky

Káhira, 20.4.2017 (kath.net/CNA) 020 477 – Ďalší pokus o útok IS na kresťanov v Egypte. Pri prestrelke pred Kláštorom sv. Kataríny prišiel o život policajt.


 FOTO TASR/AP

Ako oznámilo egyptské ministerstvo vnútra, skupina ozbrojených bojovníkov spustila streľbu na kontrolné posty pred kláštorom. Jeden policajt bol zastrelený a asi štyria zranení. Bezpečnostné zložky však útok odrazili. Egyptské orgány teraz pátrajú po ušlých islamistoch.
Spravodajská agentúra IS, „Amaq“, oznámila, že útok podnikli „bojovníci IS“. Len na Kvetnú nedeľu zabili náložou 45 kresťanov v dvoch kostoloch. IS je aktívny na Sinajskom polostrove už roky. Pritom o desať dní cestuje pápež František do Egypta.
Kláštor je svetoznámym pútnickým miestom na úpätí Sinaja – na mieste, kde Sväté písmo hovorí o Mojžišovi a horiacom kríku. Kláštor založili v r. 548 až 565 a je najstarší ešte stále obývaným kláštorom kresťanstva a svetovým kultúrnym dedičstvom UNESCO.

Pápež má pristáť v Egypte 28. apríla
Napriek eskalujúcemu teroru proti kresťanom v Egypte pápež 10. apríla potvrdil, že do krajiny pocestuje a prehovorí na konferencii o pokoji a bude viesť rozhovory s hlavou koptských kresťanov, Tavadrosom II. a veľkým imamom Univerzity Azhar.
Cesta pápeža sa považuje za pokus znovu vstúpiť do dialógu s umierneným sunitským islamom. Veľký imam prerušil všetky rozhovory po tom, čo pápež Benedikt XVI. kritizoval útok na koptský kostol a žiadal lepšiu ochranu koptskej menšiny. To imam označil ako „miešanie sa do vnútorných záležitostí“. Odvtedy útlak kresťanskej menšiny v Egypte eskaluje rovnako, ako teror radikálnych moslimov.

Prekazený islamistický útok aj vo Francúzsku
Vo francúzskom Marseille polícia takisto zabránila útoku IS.
Polícia zatkla niekoľko dní pred parížskymi voľbami dvoch mužov, ktorí plánovali útok strelnými zbraňami a trhavinou. Polícia zabezpečila o. i. vlajky IS a radikálnu islamskú propagandu, ako povedal anti-teroristický štátny prokurátor v Paríži Francois Molins.
Od počiatku roka zabránili už francúzske orgány siedmym útokom. Od počiatku roka 2015 však zabili vo Francúzsku už viac ako 230 ľudí. Krajina má naďalej oficiálne výnimočný stav.

 

„Vatikánsky“ kriketový tím hrá vo Fatime

Vatikán, 19.4.2017 (KAP) 020 475 – „Vatikánske“ kriketové mužstvo sa bude merať s moslimskými, hinduistickými a židovskými mužstvami vo Fatime. Ako Vatikán oznámil, Kriketový klub sv. Petra cestoval v stredu na medzináboženský turnaj do mariánskeho pútnického miesta Fatima. Hráči, ktorí sa na obrázku mužstva prezentujú v kňazských kolárikoch, tvoria športový predvoj pápeža, ktorý Fatimu navštívi 12.- 13. mája pri príležitosti výročia zjavení Panny Márie pred 100 rokmi.
Kriketový klub sv. Petra pozostáva z katolíckych kňazov a seminaristov rôznych národností, ktorí študujú v Ríme. Cieľom mužstva založeného v r. 2013 je napomáhanie medzináboženského dialógu, ako uviedol Vatikán.

 

 

Na Piete v Bazilike sv. Petra má Ježiš o zub viac
Rím, 19.4.2017 (kath.net/KAP) 020 474 – Kristus v Michelangelovej slávnej Piete v Bazilike sv. Petra má o jeden rezák viac. Poukázal na to rímsky kunsthistorik Marco Bussagli podľa správ médií z Veľkého piatku na medzinárodnej konferencii o paradentológii v talianskom Rimini. Mramorová socha mŕtveho Ježiša v náručí Panny Márie má piaty – stredný – zub rezák – v hornej čeľusti. Tento jav je v stomatológii známy ako mesiodens. Prečo Michelangelo (1475-1564) Kristus s ním znázornil Krista, zostáva záhadou.
Bussagli, ktorý prednáša na Akadémii krásneho umenia v Ríme, tento nápadný jav opísal už v r. 2014 v knihe („I denti di Michelangelo“- „Zuby Michelangela“). Podľa toho sa nadbytočný zub nachádza aj u rôznych postáv v Sixtínskej kaplnke, ako u prekliatych posledného súdu, Delfskej Sibyly, ale aj u kata v scéne ukrižovania v Cappella Paolina a u iných Michelangelových postavách.
Podľa jednej teórie má táto anomália symbolizovať nevykúpenosť osoby. To by sme si však museli položiť otázku prečo práve Kristus Vykupiteľ má tento znak. Jedno vysvetlenie by podľa Bussagliho mohlo spočívať v slovách sv. Pavla apoštola: „toho, ktorý nepoznal hriech, za nás urobil hriechom (2. Kor 5,21). O téme prepadnutosti hriechu za čias Michelangela teológovia a filozofi živo diskutovali v neposlednom rade pre Lutherovu náuku ospravedlnenia a reakcie na ňu.

 

 

Ev. biskup: Pápež vyžaruje Lutherove požiadavky

 

Hannover, 18.4.2017 (kath.net) 020 471 – „To, že človek ako pápež František sa na celom svete teší veľkej pozornosti, môže byť aj pre kresťanov iných vyznaní plodné.“ Povedal to predseda Rady evanjelických cirkví v Nemecku (EKD), biskup Heinrich Bedford-Strohm v interview pre magazín „Focus“.
To však „nikdy“ nemôže nahradiť mnohorakosť cirkevných organizačných foriem a tradícií, ktorá vyznamenáva protestantov. „Focus“ sa potom biskupa opýtal, čo si myslí o idei čestného primátu, podľa ktorého je „pápež predstaviteľom všetkých kresťanov“. Tu biskup vcelku pripustil, že osoba súčasného pápeža na neho rozhodne robí dojem. Povedal, že pápež vyžaruje „mnohé z toho, čo je spojené s hlavnými požiadavkami Luthera“. Poukázal na „silu viery“ pápeža a povedal: „Jeho opcia pre slabých, jeho rešpekt pred stvorenstvom, jeho zdôrazňovanie milosrdenstva ma inšpirujú nie pre právnu moc pápeža, ale preto, že František vierohodne vyžaruje to, o čom hovorí.“
Evanjelický jubilejný rok pri príležitosti 500. výročia reformácie biskup označil ako „autenticky evanjelický nedefinovaný ohraničením“. Oveľa viac je potrebné „autentické kresťanské svedectvo“, ale „aj autentické katolícke alebo pravoslávne svedectvo vedie ku Kristovi“.

 

K diskusii o zapretí Krista na Chrámovej hore biskup uviedol

Na otázku, prečo si dal z krku dolu kríž na Chrámovej hore v Jeruzaleme (čo urobil vtedy aj predseda Konferencie biskupov Nemecka kardinál Reinhard Marx) a za čo sa im dostalo veľa kritiky verejnosti, biskup vysvetlil, že diskusia o tom ho bolí a sňatie kríža vraj bola „výnimočná extrémna situácia“. Vznikol nesprávny dojem, lebo on sám si myslí, že k medzináboženskému dialógu patrí aj to, aby sme sa navzájom riadne identifikovali. „No na sviatku sukkot vznikla akútna napätá situácia a v tejto nepredvídanej konkrétnej situácii som nasledoval radu túto situáciu nezostrovať našimi náboženskými symbolmi.“ Chcelo sa zabrániť tomu, žeby sa možno „kresťanskí biskupi“ postarali o „zmätok či dokonca ešte o viac utrpenia, čo by som si nebol želal“. „Museli sme sa rozhodnúť medzi dvomi zlými alternatívami.“ Biskup vyjadril nádej, že sa nikdy viac do takej situácie nedostane.
Vzhľadom na vysviacku evanjelických farárov na kňazov biskup konštatoval, že kňazskú vysviacku chápe ako „výraz chápania úradu, ktorý je myslený od pápeža smerom dolu“, čo však nezodpovedá evanjelickému chápaniu. Súčasne sa však stretávame v tom, „že úrad farára a farárky rovnako ako úrad kňaza slúži hlásaniu Evanjelia Ježiša Krista“. „V dôležitých bodoch sa evanjelické a katolícke chápanie úradu pretína.“
Dúfať vo vyhlásenie o spoločnom slávení Pánovej obety v roku 2018 je podľa biskupa „príliš ctižiadostivé“. Ponajprv ide o spoločnú Eucharistiu pre konfesionálne zmiešané páry.

 

 

Tento obsah bol zaradený v Domáce, Slovania, Správy, Zahraničné, Zo života Cirkvi. Zálohujte si trvalý odkaz.