Pápež František exkomunikoval predsedníčku ‘Wir sind Kirche’

Svatorecenie Vatikan

Rakúšanka Marta Heizerová s manželom pravidelne simulovala slávenia svätej omše.
Teraz Rím zakročil a oboch exkomunikoval.

Rím, 21.5.2014 (kath.net) 017 035 – Pápež František exkomunikoval predsedníčku rakúskej protirímskej platformy „Wir sind Kirche“ (My sme Cirkev) Martu Heizerovú (67) a jej manžela Gerta. Informoval o tom „Tirolský denník“ 15. mája. Za to že obaja Tirolčania pravidelne simulovali slávenie Eucharistie, bola na nich pre závažný prečin („delictum gravius“) uložená exkomunikácia, t. j. sú vylúčení z prijímania sviatostí. Biskup Scheuer im chcel 20. mája odovzdať príslušný dekrét z Ríma, no obaja ho odmietli. Predsedníčka platformy „Wir sind Kirche“ a spolu-iniciátorka „referenda Božieho ľudu“ sa vyjadrila, že je vraj „otrasená postupom Ríma“. –zg-

Feministická teologička o pápežovi: ‘Niet dôvodu na jasanie’

Viedeň, 21.5.2014 (kath.net/KAP) 017 034 – Pred prehnaným nadšením z pápeža vzhľadom na reformné plány pápeža Františka varovala katolícka teologička Elizabeth Schüssler-Fiorenza. „Práve v otázke žien v Cirkvi nevidím nijaké skutočné signály revolučnej premeny,“ povedala teologička nemeckého pôvodu pôsobiaca na Harvardskej univerzite a ústredná postava teologického feministického hnutia v USA.
„František chce esencialistickú ‘teológiu ženy’, ktorá sa orientuje obrazom ženy ako matky, alebo slúžiacej panny a ktorý feministickú teológiu už dávno rozdrvil,“ povedala Schüssler-Fiorenza pre „Kathpress“. „To, že pápež chce ženy viac nasadzovať do komisií a napomáhať ich pôsobenie, je chvályhodné, so súčasnou feministickou teológiou to však nemá nič spoločné. Dôvod na jasanie tu nevidím.“

Keď pápež napríklad hovorí o „cirkvi chudobných“ tak sa treba kriticky opýtať, či to zahŕňa aj chudobné ženy. Veď konečne väčšinu chudobných na celom svete tvoria ženy a od žien závislé deti. „Preto nemožno vôbec hovoriť o cirkvi chudobných, bez toho, aby sme si súčasne nepoložili otázku o kontrole pôrodnosti či o ukončení tehotenstva,“ vyhlásila teologička.

Potlesk pápežovi zo strany latinsko-americkej teológie oslobodenia „nás nemôže udivovať“, veď konečne tá je „tak mužsky určovaná, ako vatikánska teológia“. V jej kritike jej nejde o kategórie ako liberálny či konzervatívny, vyhlasuje Schüssler-Fiorenza, ale o „analýzu a zmenu spoločenských štruktúr a o kritiku toho, čo brzdí zmenu“.
Vytriezvenú bilanciu prezentuje
Schüssler-Fiorenza vzhľadom na pokroky v oblasti rovnoprávnosti v minulých desaťročiach: otázky a problémy sú naďalej rovnaké – stále ešte zarábajú ženy napríklad v USA iba 70 percent toho, čo v porovnateľných pozíciách zarábajú muži.
Rovnako sa ani Cirkev nepohla v otázke žien: „Náboženstvo slúžilo v minulosti a slúži aj dnes na zlegitimovanie utláčania a vykorisťovania, alebo na povzbudenie k emancipácii a sebaurčeniu.“ –zg-

Tento obsah bol zaradený v Správy, Zahraničné, Zo života Cirkvi. Zálohujte si trvalý odkaz.