Demografia: Vlna chudoby v starobe najneskôr od r. 2030. Plný dôchodok má poberať iba ten, kto vychoval tri deti

FRantisek a Benedikt XVI. na kolenach
Demografia: Vlna chudoby v starobe najneskôr od r. 2030

Berlín, 27.6.2014 (kath.net/pl) 017 152 „Horlivci za pôrodnosť chcú dôchodok od detí, ktoré nedostali.“ Túto myšlienku Hans-Wernera Sinna z prednášky prezidenta Inštitútu pre hospodársky výskum ifo, citoval Ferdinand Knauß, redaktor časopisu „Wirtschaftswoche“, v príspevku „Demografia: Nemecko riskuje katastrofu obyvateľstva“. Pritom tento štát krízu, ku ktorej sa blíži, sám vyvolal, píše Sinn. Pretože rodičia, ktorých za investície vložené do výchovy budúcich prispievateľov do dôchodkového systému neodškodnia, sú oproti tým, ktorí nijaké deti nevychovajú, štruktúrno-finančne znevýhodnení. Túto fatálnu konštrukčnú chybu treba odstrániť. Sinn požaduje:

„Plný dôchodok má poberať iba ten, kto vychoval tri deti. Bezdetní by boli zaviazaní starať sa o seba prostredníctvom súkromných fondov. S každým dieťaťom, ktoré sa im narodí, by sa im tretina tejto povinnosti odpustila a ich nárok na dôchodok by rástol. Táto konštrukcia by konečne objasnila, že samotným prispievaním do dôchodkového poistenia ešte nevzniká nárok na dôchodok, ale že k tomu patria aj deti.“

Knauß konštatuje: „Nech je Sinnova koncepcia akokoľvek jasná, nemeckí politici ju ignorujú, zamlčujú ju, ako aj o každý pokus serióznej politiky napomáhania pôrodnosti. Téma demografia pre nemeckých politikov jednoducho nie je sexy … So stále početnejšími a ekonomicky mocnejšími bezdetnými si človek nerád začína. … Okrem toho: táto katastrofa nechá na seba čakať ešte niekoľko rokov, počas ktorých sa dá aj bez radikálnych dôchodkových reforiem v pohode vládnuť. Veď ešte pracujú horlivci za pôrodnosť. …“ Nemcov čaká „v polovici 21. storočia proces príučky tvrdým spôsobom. Najneskôr od r. 2030 budú konfrontovaní s vlnou chudoby v starobe“, so „šokujúcou skúsenosťou zlyhania štátneho sociálneho zabezpečenia v starobe“.

Iné krajiny ako napr. Japonsko, „sa všetkými silami vzpierajú demografickému úpadku“. Japonsko vyhlásilo rodinu s tromi deťmi za oficiálny cieľ štátu a má aj „ministerku na boj proti poklesu pôrodnosti“. –zg-

Pápež: Teraz sa začínam cítiť ako Riman

Rím, 29.06.2014 (KAP) 017 155 – Pápež František Rím pred svojím zvolením podľa vlastných slov v podstate nepoznal. „Avšak teraz sa začínam cítiť ako Riman,“ povedal v interview pre rímsky denník „Il Messaggero“ z nedele. Pred zvolením za pápeža bol iba zriedka v Ríme, nenavštívil nijaké múzeá. Sixtínsku kaplnku videl po prvý raz v máji 2005 na konkláve. Ale pri mnohých návštevách farností a kontaktoch postupne spoznáva túto mega-metropolu, jej mnohé vrstvy a problémy.

Rodom nie je Riman, ale Piemontézan, objasnil pápež František. Jeho rodičia pochádzajú zo severného Talianska. Ale teraz objavuje „krok za krokom toto mesto“. „Je to nádherná, jedinečná metropola, s rovnakými problémami ako iné metropoly,“ povedal v interview.

Ustarostene sa vyjadril o novej chudobe v talianskom hlavnom meste, o mnohých ľuďoch, ktorí čiastočne tajne chodia na charitu vyzdvihnúť si prídely potravín, pretože sa hanbia. Odpor vyjadril František voči vykorisťovaniu detí, predovšetkým maloletých prostitútok na rímskych výpadovkách. „Ich zákazníci by mohli byť ich starými otcami. Pre mňa sú títo ľudia pedofili,“ zdôraznil pápež.

Pápež: Nerozhodujem o veciach sám

„Moje rozhodnutia sú plodom zhromaždení pred konkláve. Nijakú vec som neurobil sám,“ povedal pápež. V princípe takto realizuje od svojho zvolenia v marci 2013 to, o čom sa kardináli na generálnych kongregáciách po odstúpení pápeža Benedikta XVI. radili, ako zdôraznil František. Jeho program sa prirodzene s novou úlohou zmenil, no v podstate pestuje v Ríme rovnaký životný a pracovný štýl ako v Buenos Aires. „Bolo by smiešne, keby som sa v mojom veku chcel ešte úplne zmeniť,“ povedal pápež.

Posilniť „teológiu ženy“

František sa vyslovil aj za to, aby sa prehĺbila otázka ženy v Cirkvi. „Cirkev hovorí príliš málo o úlohe ženy,“ ako povedal v interview. Vyslovil sa za intenzívnejšiu prácu na „teológii ženy“.

„Ženy sú to najkrajšie, čo Boh stvoril,“ uviedol František nadšene v interview. A zdôraznil: „Cirkev je ženská, je to ženský pojem. Nemožno robiť teológiu bez tejto ženskosti. Súhlasím s tým, že otázka ženy sa musí prehĺbiť, inak nedokážeme pochopiť Cirkev samu,“ povedal František. Na otázku o vedúcich úlohách žien vo Vatikáne však podrobnejšie nezodpovedal. –zg-

Tento obsah bol zaradený v Domáce, Správy, Zo života Cirkvi. Zálohujte si trvalý odkaz.