IŠ má na muške kresťanov v Európe. + Vatikánsky poradca proti celibátu a za vysviacku žien

Možný cieľ teroru je Vatikán – Expert: IŠ cvičí najmenej desať európskych žien z Európy na útoky v Európe

Londýn, 22.7.2015 (kath.net/idea) 018 120 – Teroristická organizácia „Islamský štát“ (IŠ) neobmedzuje svoju hrôzovládu iba na Blízky Východ a severnú Afriku, ale má na muške aj kresťanské miesta v Európe. Možným cieľom útokov je Vatikán, ako vyhlásil prezident Centra pre strategické vojenské a bezpečnostné štúdie v Sýrii, Fahad al-Masri. Podľa jeho poznatkov IŠ plánuje poslať do Európy atentátničky vystupujúce ako turistky.

ATT00002

Maturitné tablo

Na to cvičí najmenej 10 z Európy zregrutovaných žien v rámci policajnej brigády al-Khansaa, ako oznámil al-Masri pre britské noviny Zeitung Daily Mail (Londýn). Brigáda, v ktorej je asi 60 žien z Veľkej Británie a Francúzska, sa doteraz nasadzuje v oblastiach kontrolovaných IŠ na Blízkom Východe. Ženy chodia na obchôdzky s automatickými zbraňami, aby napríklad sledovali dodržiavanie predpisov odievania, ako zahalenie žien. Na odstrašenie členovia policajnej brigády vo februári polievali nedostatočne zahalené ženy kyselinou, takže sú na celý život znetvorené. Podľa al-Masri budú teroristky však v Európe vystupovať nezahalené a maskovať sa ako turistky. To sťažuje bezpečnostným zložkám možnosť objaviť ich, keďže tie sa zameriavajú najmä na mužov.
Al-Masri bol aj hovorcom Slobodnej sýrskej armády, skupiny rebelov, ktorá bojuje proti režimu Bašara al-Assada ako aj proti IŠ.

Severná Afrika – odrazový môstik do Európy
IŠ sa očividne pokúša využiť krajiny v severnej Afrike ako odrazový môstik do Európy, najmä Líbyu, ktorá sa od zavraždenia diktátora Muammara al-Gaddáfiho (1942-2011) zmieta v chaose. Tam sa IŠ 20. júla priznala k únosu 3 afrických kresťanov, pochádzajúcich z Egypta, Nigérie a Ghany. Už v júni odvliekli teroristi 88 utečencov z Eritrey. Pritom si ako obete cielene vyselektovali kresťanov. Tí sú v akútnom nebezpečenstve života, pretože IŠ doteraz už chladnokrvne zavraždila niekoľko desiatok unesených kresťanov. V Tunise zastrelili teroristi IŠ 26. júna mnoho zahraničných turistov, medzi nimi veľa Britov a Nemcov. IŠ sa pokúša získať pevnú pozíciu aj v doteraz stabilnom Maroku. Asi 1600 Maročanov, z ktorých mnohí žijú v Európe, už cvičia vo výcvikových táboroch v Sýrii. Maroko je rovnako obľúbenou destináciou Európanov a teda aj kresťanov.

Kresťania z Blízkeho Východu vypudzovaní
Doteraz vypudil IŠ kresťanov najmä z ich domoviny v Sýrii a Iraku. V Sýrii žilo do r. 2011 až 1,1 milióna kresťanov, viac ako 700 000 z krajiny už ušlo. V Iraku zostalo z viac ako milióna kresťanov, ktorí tam žili do vpochodovania americkej armády v r. 2003, dnes už iba 200 000. … -zg-

 

ATT00004

 

USA: Pekár musel zavrieť pre údajnú diskrimináciu

Gresham, 21.7.2015 (kath.net/idea) 018 119 – V USA dostáva kresťanský manželský pár, ktorý musel pre údajnú diskrimináciu zatvoriť pekáreň, nečakane veľa podpory. V rámci iba dvoch mesiacov darovalo viac ako 7600 občanov na tzv. platforme rastu fondov na internete v prepočte až 325 000 eur. Informovali o tom internetové noviny Christian Post.
Aaron a Melissa Kleinoví museli zatvoriť svoj obchod s pekárňou v Greshame (štát Oregon), pretože z dôvodu viery odmietli želanie lesbického páru upiecť im svadobnú tortu. Homosexuálny pár podal žalobu na súd a ten odsúdil rodinný podnik pre diskrimináciu na peňažnú pokutu vo výške v prepočte 123 000 eur! Súd pritom nebral nijaký ohľad na náboženské cítenie obžalovaných. Ich obhajkyňa to ostro kritizovala. Teraz sú nútení rozhodnúť sa medzi svojím náboženským presvedčením a zatvorením pekárne, znela kritika. Navyše 7-člennej rodine hrozí po tomto rozsudku aj finančné zruinovanie.
Aaron a Melissa Kleinoví preto hľadali finančnú podporu na internete. Prvá platforma rastu fondov manželov odmietla po tom, čo sa zväzy homosexuálov sťažovali. Iná stránka na internete „Continue to give“ (Ži naďalej) sa tým však nedala odradiť. Ako povedal Aaron Klein, tam sa nenazbierala iba uvedená suma, ale dostali tam aj veľa duchovnej podpory. Komentáre zneli napríklad: „Bojujte ďalej!“ a „Boh vás žehnaj!“
Aaron Klein pracoval po zatvorení pekárne ako smetiar, ale v súčasnosti pre zranenie túto činnosť už vykonávať nemôže. Jeho žena Melissa je nezamestnaná. Nazbieranými peniazmi chcú teraz manželia podať odpor proti rozsudku na súd. Klein: „Naša budúcnosť je ešte nejasná. Všetky dodatočne nazbierané peniaze však venujeme na dobrý účel.“ -zg-

 

Škandál okolo ‘Planned Parenthood’ sa rozširuje

Washington, 22.7.2015 (kath.net/KNA/red) 018 121 – Škandál okolo najväčšej potratovej organizácie USA sa stále viac rozširuje. Kalifornská organizácia pre ochranu života «Center for Medical Progress» uverejnila ďalšie tajne nahraté video, ktoré dokazuje zapojenie «Planned Parenthood» (Plánované rodičovstvo) do obchodu s bunkami a tkanivami potratených plodov.
V utorok uverejnené video ukazuje znova stretnutie údajného záujemcu o kúpu so zástupcom «Planned Parenthood». Organizácia samotná vyhlásila, že zostrih rozhovoru má vraj «falšujúci charakter». «Planned Parenthood» nepopiera, že potratené plody sprostredkuje vedcom, ale zdôrazňuje, že sa to deje «pre výskum zachraňujúci životy» a bez zisku. To by bolo podľa amerických zákonov trestné.
«Planned Parenthood» spravuje zdravotné centrá vo všetkých štátoch USA a z tretiny je financovaná štátom. Na potraty, ktoré tvoria 3 percentá lekárskej starostlivosti, organizácia vraj príspevky nedostáva. Hlavná činnosť «Planned Parenthood» je podľa jej vyjadrenia prevencia proti rakovine, prístup ku gynekologickým vyšetreniam a antikoncepcia.
Zakladateľ centra «Center for Medical Progress», 26-ročný Dávid Daleiden, v interview pre noviny «New York Times» oznámil, že v budúcich týždňoch zverejnia desiatky takýchto videí.
Uverejnenie prvého videa, v ktorom sa ochrancovia života zdanlivo zaujímali o embryonálny materiál zo zariadení «Planned Parenthood», vyvolalo nesmierny záujem verejnosti. Hovorca amerického Domu reprezentantov, John Boehner, oznámil začatie vyšetrovania. Viacerí republikánski kandidáti na prezidenta USA vyhlásili, že v prípade víťazstva škrtnú štátne príspevky na «Planned Parenthood».
Napríklad v Nemecku pôsobí «Pro familia» – nemecká vetva «Planned Parenthood». Táto organizácia je finančne podporovaná spolkovým ministerstvom pre rodinu, seniorov, ženy a mládež. –zg-

 

Vatikánsky poradca proti celibátu a za vysviacku žien

Salzburg, 21.7.2015 (KAP) 018 118 – Za zrušenie povinného celibátu kňazov a za ďalšie zmeny v často diskutovaných „horúcich témach“ ako znovu zosobášení rozvedení a cirkevné úrady pre ženy, sa vyslovil salzburský teológ Prof. Dietmar Winkler.
„Za diakonky vysvätené ženy spoločne so ženatými kňazmi by mohli spoločne vniesť novú dynamiku do Katolíckej cirkvi“, vyhlásil vatikánsky poradca, renomovaný expert na východné cirkvi a dezignovaný dekan Salzburskej katolíckej teologickej fakulty v utorok v interview pre rakúske „Salzburger Nachrichten“ (SN).
Pri spojení kňazského úradu s celibátom ide podľa neho o čisto cirkevno-právnu a teda ľahko zmeniteľnú otázku. „Povinný celibát by sa mohol už zajtra bez problémov zrušiť“, vyhlásil vatikánsky poradca Winkler. Hodnotu celibátu chápaného ako zdržanlivosť v zmysle príslušného povolania však podľa vlastných slov tým spochybňovať nechce. Ale: „Nechápem, prečo niekto, kto cíti svoje povolanie ku kňazstvu, by mal byť nútený k celibátnemu životu. Takáto askéza je charizmou a charizmu nariaďovať nemožno.“
Presvedčujúce teologické argumenty pre povinný celibát profesor patristiky a cirkevných dejín neuznáva. „Tri storočia sa kresťanstvo obišlo bez nejakého celibátneho zákona pre kňazov. Až synoda v Elvire počiatkom 4. storočia požadovala úplnú zdržanlivosť kňazov bez toho, že by to dokázala presadiť. V cirkvi Západu platí rok 1078 ako oficiálny rok zavedenia celibátu – viac ako 1000 rokov po pôsobení Ježiša. V antike zohrávala úlohu pre túto zdržanlivosť idea „kultovej čistoty“ – podľa slov Winklera kultúrno-historický, ale nie teologický argument. A v 11. storočí zohral úlohu spor o investitúre medzi pápežom a cisárom. Povinný celibát bránil prístupu dynastií k cirkevným majetkom – „čo predsa tiež nebol teologický argument“, ako vyhlásil Winkler.

Učiť sa od východných cirkví
Na otázku, či by kňazi po rozvode museli zmeniť povolanie, Winkler odpovedal: „Veď sú aj kňazi, ktorí ‘troskotajú’ na celibáte. Stroskotať musíme smieť ako kresťania vždy.“ Veď Ježiš nakoniec prišiel „k tým zlomeným a nie k perfektným“. Preto by sa malo na prístup Katolíckej cirkvi k manželstvu vcelku vrhnúť nový pohľad, radil tento teológ k zásadným diskusiám v rámci nadchádzajúcej synody biskupov o rodine v októbri.
Prof. Winklera v r. 2008 pápež Benedikt XVI. povolal do funkcie konzultanta Pápežskej rady pre napomáhanie jednoty kresťanov a pápež František ho v tejto poradenskej funkcii potvrdil.
V interview sa vyslovil aj za nový pohľad na východné cirkvi: „Tam existuje manželstvo kňazov a nové manželstvo po rozvode požehnané cirkvou za určitých pastoračných podmienok.“ Za „skutočne nesprávny prístup“ považuje Winkler súčasnú katolícku náuku Cirkvi, podľa ktorej niekto, kto so svojou druhou manželkou šťastne spolunažíva, žije „kvázi natrvalo v hriechu“.

Za otvorenú diskusiu o kňazkách
Aj pri téme kňazstva žien sa Winkler vyslovil za „slobodnú, každému výsledku otvorenú a predovšetkým teologicky podloženú diskusiu“. Tú pápež Ján Pavol II. „žiaľ vyhlásil za ukončenú“, ako sa vyjadril. Názory v Cirkvi sa tu podľa Winklera veľmi odlišujú:
„Z Nového zákona nemožno vyvodiť nijaké priame výpovede k otázke, akého pohlavia musia byť diakoni, kňazi alebo biskupi. Táto otázka je tu zaťažená starými predstavami o povahe ženy. Skutočnosťou však je, že mnohé kresťanské cirkvi kňazstvo ženy pripúšťajú, Katolícka a Pravoslávna cirkev však nie. My katolíci sa musíme prizrieť tomu, prečo iné vyznania kňazky vysväcujú a aké sú k tomu teologické argumenty. Čisto sociologicky by bol tento prípad jasný: z dôvodov rovnoprávnosti by sa kňazstvo ženy muselo zaviesť.“
Nijaké prekážky nevidí salzburský teológ pri diakonáte žien, „ktorý je až do stredoveku dobre dosvedčený“. Tento sviatostný úrad by sa malo „čo možno najskôr znova zaviesť“, tvrdí vatikánsky poradca. -zg-

 

Jezuita: František „nie je teológ oslobodenia, ale …“

Salzburg, 20.7.2015 (KAP) 018 117 – Konflikt okolo spornej teológie oslobodenia sa už dávno usporiadal, opcia pre chudobných – hlavná požiadavka tejto teológie – však zostáva aktuálne ako nikdy predtým. Zdôraznil to nemecký teológ a expert na Južnú Ameriku páter Martin Maier. Pápež František nie je podľa názoru pátra Maiera síce „nijakým teológom oslobodenia, ale zasadzuje sa za ústrednú požiadavku tejto teológie”. Nemecký jezuita páter Martin Maier študoval okrem iného aj v Salvadore a pôsobil tam na fare. Od r. 2014 pôsobí v Európskom sociálnom centre jezuitov v Bruseli. Vyjadril sa v aktuálnom interview pre rakúske katolícke noviny.
Páter Maier sa vyslovil, že by radšej hovoril o teológiách oslobodenia v množnom čísle: „Tieto teológie majú rôzne formy. V Argentíne vyvinuli teológiu vychádzajúcu z ľudovej zbožnosti a nezvolila si až taký sociálno-analytický prístup.“ Pápež František je silne poznačený touto argentínskou teológiou oslobodenia, ktorú nazývajú teológiou ľudu. Pozornosť pre znamenia doby, orientácia na prax a predovšetkým zasadzovanie sa za chudobných sú body, ktoré teológie oslobodenia spájajú, ako hovorí páter Maier: „To si pápež František, ktorý chce chudobnú Cirkev pre chudobných, osvojil.“
V pápežovej encyklike „Laudato si“ sa síce nehovorí explicitne o teológii oslobodenia, ale metodicky a obsahovo je táto encyklika poznačená aj základnými požiadavkami tejto teológie, ako hovorí páter Maier. Známy teológ oslobodenia Leonardo Boff sa napríklad roky zaoberá súvislosťou medzi oslobodením, chudobou a ekológiou.
František bol iste aj hnacou silou za nedávnym blahorečením arcibiskupa Oscara Romera, „pretože sa postaral o to, aby sa blokáda zrušila“. Pre pápeža je Romero vzorom biskupa, „ktorý páchne po svojich ovciach, ktorý opciu pre chudobných postavil do centra svojho pôsobenia a ktorý kráčal cestou Ježiša“.
Tí, čo blokovali toto blahorečenie neboli ani tak pápeži, ako skôr skupina kardinálov a konzervatívne vysoké kruhy cirkvi a horná vrstva v Salvadore, ako je jezuita presvedčený. Pápež Benedikt XVI. už koncom r. 2012 vydal signál smerom k napredovaniu procesu blahorečenia arcibiskupa Romera. Ján Pavol II. videl Romera ako mučeníka.

Teológia oslobodenia odbavená ako marxistická
História teológie oslobodenia je konfliktnou históriou. Páter Maier: „To súvisí na jednej strane s tým, že cirkevné hnutie, ktoré sa s teológiou oslobodenia spojilo, naliehalo na sociálne zmeny. Tým sa dotklo záujmov tých, ktorí zo situácie profitovali. Na druhej strane je tu pozadie studenej vojny. Teológiu oslobodenia označili za – polemickú a nesprávnu – ako socialistickú a marxistickú. V Južnej Amerike samotnej boli všetky prostriedky dobré k tomu, aby sa proti tomu bojovalo. Páter Maier: „Mnohí kresťania boli prenasledovaní a zavraždení. V r. 1989 napríklad v Salvadore zabili šiestich jezuitov, ktorých obvinili, že sú marxisti – obvinenie vznesené aj proti Romerovi.“ No studená vojna sa skončila a sú tu nové predpoklady. Preto sa tento konflikt dnes uvoľnil, ako hovorí jezuita.
Opcia pre chudobných je však v každom prípade veľmi naliehavá, ako hovorí páter Maier: „V Južnej Amerike sú naďalej milióny ľudí, ktorí žijú v chudobe a biede. O tom hovoril aj pápež František na svojej ceste do Južnej Ameriky. Cirkev a teológia sa musia touto otázkou skonfrontovať a hľadať riešenia.“ –zg-

Tento obsah bol zaradený v Domáce, Slovania, Správy, Zahraničné, Zo života Cirkvi. Zálohujte si trvalý odkaz.