V utečeneckých centrách sa množia útoky na kresťanov. + Pápež: „Nezaviedol som nijaký katolícky rozvod“. + Kalifornia: Hrobku nového svätca znesvätili

Berlín, 28.9.2015 (kath.net) 018 328 – V utečeneckých centrách v Nemecku sa množia útoky na kresťanských utečencov. Vedúci politici nemeckých strán oboch únií CSU aj CDU sa preto zasadzujú za oddelenie moslimských a kresťanských utečencov. Informovali o tom v pondelok médiá ako hamburský spravodajský magazín „Spiegel“. Hans-Peter Friedrich (CSU), podpredseda frakcie únie v parlamente a bývalý minister vnútra pre „Welt“ povedal:
„Treba si od začiatku jasne uvedomiť, že musíme pravidlá nášho právneho štátu všade a dôsledne presadzovať.“

spravodlivost
Friedrich vyzval moslimské zväzy, „aby od moslimov požadovali rešpektovanie nášho právneho poriadku a kultúry od moslimov prichádzajúcich k nám“. „Nesmieme byť defenzívni.“
Volker Kauder (CDU), predseda frakcie, konštatoval: „Moslimské zväzy sa majú jasne dištancovať od útokov na kresťanov.“
Podľa správy vo „Welt am Sonntag“ aj šéf Strany zelených, Cem Özdemir, žiadal lepšiu ochranu kresťanov, jezídov a iných náboženských menšín v azylových centrách. „Islam patrí k Nemecku, islamizmus naproti tomu jednoznačne nie,“ konštatoval a varoval, že tolerancia sa nemá zle chápať ako slabosť a nesmie sa zneužívať.
Aj predseda Kurdských spoločenstiev v Nemecku, Ali Ertan Toprak, sa vyjadril, že nemôžeme trpieť, aby azylanti „diskriminovali iné menšiny a útočili na nich“. „Takí ľudia sa o právo na azyl v Nemecku sami pripravili. Ľudia, ktorí ušli pred utláčaním, sa nesmú v Nemecku báť o svoj život.“
Podpredseda policajných odborov sa taktisto vyslovil za oddelené umiestnenie kresťanov a moslimov. „Keď je 4000 ľudí v jednom centre, ktoré má vlastne iba 750 miest, tak tieto zúžené priestory vedú k agresiám, kde aj maličkosť ako prístup k toaletám vedie k bitkám,“ povedal Jörg Radek pre „Welt“. Dochádza stále viac k masovým bitkám, pretože rôzne skupiny sa solidarizujú. No „tu nestačí, ak tam pošleme jednu hliadku, tam musíme potom nasadiť až do 21 policajných áut! -zg-

Pápež: „Nezaviedol som nijaký katolícky rozvod“

Z tlačovej konferencie pápeža pri lete z USA do Ríma

Vatikán, 28.9.2015 (KAP) 018 326 – Pápež František odmietol kritiku nového motu proprio k reforme anulovania manželstva. Pri spiatočnom lete z USA v pondelok sa výslovne ohradil proti obvineniu, že tým zaviedol „katolícky rozvod“. Ide len o urýchlenie procesu, nerozlučiteľnosť sviatosti manželstva sa touto reformou nespochybní, ako povedal pri svojej tradičnej „leteckej tlačovej konferencii“ žurnalistom. „Tí, čo si myslia, že to je katolícky rozvod, sa mýlia.“
Existujú však prípady, v ktorých katolícke manželstvo nebolo platne uzavreté, ako povedal pápež a poukázal na svoje obdobie v úrade biskupa v Buenos Aires. „Kňazom som tam vždy dôrazne radil, aby nesobášili páry, ak bola žena tehotná a manželstvo sa malo nevyhnutne uzavrieť ešte pred pôrodom. Takéto svadby narýchlo som takmer zakázal,“ povedal František, a dodal, že veď takéto manželstvá sa uzavierali často len pod veľkým tlakom, občas sa tak mali „zakryť“ veľmi zlé okolnosti. „Niektoré z týchto manželstiev dopadnú dobre, no chýba tam sloboda,“ povedal pápež. Ďalej sú to prípady nedostatočnej zrelosti, psychickej choroby, alebo mnohé iné dôvody, keď je anulovanie primerané.
František poukázal na to, že reformou vylúčil anulovanie manželstiev administratívnym postupom, čo by sa rovnalo rozvodu. Súčasne odmietol obvinenie, že tak predišiel rozhodnutie nadchádzajúcej synody biskupov. Dodal, že väčšina účastníkov synody v minulom roku bola za urýchlenie týchto procesov.

Znovu zosobášení rozvedení: Nijaké zjednodušenia
Vzhľadom na mediálne najviac prezentovanú tému synody – prístup Cirkvi k znovu zosobášeným rozvedeným – kritizoval pápež František zúženie diskusie na ich pripustenie ku svätému prijímaniu. To sa mu zdá zjednodušené a nie je to „nijaké riešenie“, ako povedal František. Súčasne – niekoľko dní pred synodou o rodine – sa postavil proti fixácii na túto tému. Synoda sa zaoberá mnohými ďalšími problémami, ako napríklad skutočnosťou, že mnohí mladí ľudia sa dnes už vôbec nechcú sobášiť, emocionálne nie sú zrelí pre manželstvo, alebo im chýba viera v to, že manželstvo je navždy.
Náročná je okrem toho téma prípravy na manželstvo. „Často musím rozmýšľať o tom, že na kňazský úrad sa pripravujeme osem rokov a Cirkev môže neskôr vždy ešte zrušiť status duchovného, zatiaľ čo na prípravu na celoživotné manželstvo sú akurát tak štyri večery kurzu. Tu niečo nesúhlasí,“ povedal pápež. Synoda tu musí nájsť riešenie.

Treba rešpektovať svedomie
Na otázku žurnalistu, ktorý uviedol prípad americkej matrikárky Kim Davisovej, ktorá odmietla sobášiť homosexuálov pre výhradu vo svedomí, pápež zdôraznil zásadné právo na výhradu vo svedomí. „Každý súd musí toto právo uznať, inak by sa ľuďom uberalo ľudské právo. Je to právo a ak chceme pokoj, musia byť všetky práva rešpektované.“
František pripomenul staro-francúzsky hrdinský epos Rolandovej piesne, v ktorom sa opisuje ako moslimov postavili do radu a museli sa rozhodnúť medzi sťatím a kresťanským krstom. Aj keď tento príklad hovorí proti kresťanstvu: aj tu jednoznačne chýbalo právo na výhradu vo svedomí.

Zneužívanie je takmer „svätokrádež“
„Takmer ako svätokrádež“ sú pre pápeža prípady sexuálneho zneužívania kňazmi v ostatných rokoch, ktoré sú „veľkou skúškou“ pre Cirkev. „Dosah týchto zločinov ďaleko presahuje skutočne spôsobené utrpenie. Vieme, že v mnohých oblastiach, ako v rodine, či v škole, dochádza k sexuálnemu zneužívaniu, ale ak takého zneužívanie pácha kňaz, tak je to zvlášť závažné. Títo kňazi zradili svoje povolanie, nechať dozrievať im zverené deti a mládež vo viere a v konaní dobra.“ František ďalej povedal:
„Vinní sú aj tí, ktorí tieto veci kryli, medzi nimi aj niektorí biskupi. To je niečo vyslovene ohyzdné. Viem, že mnohé obete zneužívania mali problémy svojim trýzniteľom odpustiť,“ pokračoval pápež. „Modlím sa za nich a nepokúšam sa nevyhnutne im v tejto záležitosti dohovárať.“
K prípadu jednej ženy, ktorá sa dozvedela o zneužívaní svojej dcéry kňazom a nato stratila vieru a zomrela ako ateistka, pápež vyhlásil, že to dokáže pochopiť – „a Boh, ktorý je lepší ako ja – ju chápe tiež. Som si istý, že Boh túto ženu k sebe prijal, pretože to, čo sa tu zneužilo a roztrieštilo, bolo jej vlastné telo – telo jej dcéry“. Na Boha sa napriek tomu môžeme vždy obrátiť, pretože on je „majstrom sveta v hľadaní ciest riešenia“.
Intenzívne sa pápež zaoberal aj otázkou prístupu k páchateľom. Ak si je niekto svojho zločinu vedomý a napriek tomu neprosí o odpustenie, tak sa sám uzatvára pred tým, aby od Boha dostal odpustenie, ako zdôraznil František. Z hľadiska viery sa tu možno iba modliť za to, „aby Boh tie zatvorené dvere otvoril“. To je aj dôvod, prečo ľudia občas končia „tvrdo, zle a bez Božej nežnosti“, povedal pápež.

Proti kňazstvu ženy
Na otázku o kňazstve ženy František poukázal na to, že túto možnosť pápež Ján Pavol II. „po dlhom a intenzívnom premýšľaní jasne vylúčil“. „Ale nie snáď preto, že by ženy na to neboli schopné. V Cirkvi sú ženy vlastne oveľa dôležitejšie ako muži, pretože Cirkev je ženská … Musím pripustiť, že sa oneskorujeme s vypracovaním teológie ženy, tu musíme naozaj pokročiť.“

 

Kalifornia: Hrobku nového svätca znesvätili

Vandali poškodili hrobku nového svätca Junipera Serru

New York, 29.9.2015 (kath.net/KNA) 018 329 – Niekoľko dní po svätorečení misionára Junipera Serru (1713-1784) pápežom Františkom sa jeho hrob stal terčom útoku vandalov. Neznámi páchatelia zhodili sochu svätca na dvore Kostola sv. Karola Boromejského v kalifornskom Carmel-by-the-Sea a pomazali ju farbou, ako hlásil americký vysielač CNN v pondelok.
Pápež svätorečil z Malorky pochádzajúceho františkána v stredu. Na bohoslužbe vo Washingtone ho ocenil ako príkladného misionára a obhajcu práv domorodcov. Proti prijatiu Serru medzi svätcov Katolíckej cirkvi sa vyskytli aj protesty.
Podľa CNN v Misii Karmel poškodili aj ďalšie sochy a náhrobné kamene, no výlučne európskych prisťahovalcov. Hroby domorodých Američanov zostali nepoškodené, ako informoval CNN s odvolaním sa na údaje polície.
Misia San Borromeo bola hlavným sídlom františkánov od r. 1770 pod vedením Serru ako centrum šírenia kresťanstva v hornej Kalifornii. Svätec odpočíva pochovaný v kostole. -zg-

K nedávno ukončenému sporu medzi Vatikánom a americkými ženskými rehoľami pápež rehoľníčky výslovne pochválil: V oblasti výchovy a zdravia robia „zázraky“ – často aj pre chudobné obyvateľstvo a preto ich americké obyvateľstvo „miluje“. -zg-

Tento obsah bol zaradený v Domáce, Slovania, Správy, Zahraničné, Zo života Cirkvi. Zálohujte si trvalý odkaz.