Nemecko: Opát si robí starosti o kresťanských utečencov. + „Riziká medicíny umelého oplodnenia sa podceňujú“

Berlín, 13.1.2016 (KNA) 018 697 – Ruská pravoslávna cirkev v Nemecku si robí starosti o bezpečnosť kresťanských utečencov v azylových domoch. S veľkým zdesením sa dozvedel, že kresťanov zo Sýrie, Eritrey a iných krajín moslimovia šikanujú, prenasledujú, závažne trýznia a ohrozujú, ako napísal opát Daniil Irbits v liste riaditeľovi kancelárskej kancelárie Petrovi Altmaierovi (CDU) poverencovi nemeckej vlády pre utečencov. Opát je sekretárom ruského pravoslávneho arcibiskupa pre Berlín a Nemecko.

 
Zvlášť ohrození sú bývalí moslimovia, ktorí konvertovali na kresťanstvo, ako píše Irbits. Pre radikálneho moslima totiž «odpadlíci od viery» úplne stratili každé právo na život. Preto mnohí z nich nenocujú v utečeneckých domovoch, ale napríklad v Berlíne v luteránskom Kostole Najsv. Trojice. Tamojší farár Gottfried Martens tiež vyjadril ustarostenosť. Hovoril o nábožensky motivovanom násilí radikálnych moslimov voči kresťanom v berlínskych a branderburských domovoch pre azylantov. Jeho farníci sa mu zverili s týmto svojím utrpením, ako napísali noviny «Berliner Zeitung» z utorka.
Daniil Irbits, člen Rady poverencov nemeckej vlády pre utečencov, okrem toho vyhlásil, že kresťanskí utečenci hľadajúci ochranu sú si v Nemecku svojím životom ešte menej istí «ako vo svojich domovinách». Týka sa to aj náboženskej menšiny jezídov.
Opát v liste na Altmaiera nalieha, aby zabezpečil nemecké právo v domovoch azylantov. Ak to nie je celkom možné, tak sa vyslovuje za oddelené ubytovanie kresťanov od moslimov, ako to už navrhli duchovní rôznych vyznaní. -zg-

 

Kniha pápeža Františka o milosrdenstve

Rím/Mníchov, 12.1.2016 (kath.net/KNA) 018 700 – V Ríme predstavili v utorok novú knihu interview s pápežom Františkom, «Meno Boha je milosrdenstvo». František v nej vysvetľuje, prečo u neho stojí milosrdenstvo v centre kresťanstva. Jednoduchou a priamou rečou zhŕňa ďalšie myšlienky a obracia sa proti samoľúbosti, korupcii, arogancii a pokrytectvu. František poskytuje aj pohľad na svoje obdobie kňazskej služby v Argentíne. Rozpráva o kňazoch, ktorí ho formovali a jednoduchých ľuďoch, ktorí na neho urobili dojem svojou vierou.
Rozhovor, ktorý vedie taliansky žurnalista Andrea Tornielli, vyšiel už v nemčine v mníchovskom vydavateľstve Kösel-Verlag. Knihu uverejnia v 86 krajinách.
Na prezentácii v Ríme prehovoril okrem štátneho sekretára kardinála Pietra Parolina aj taliansky herec, komik a nositeľ Oskara Roberto Benigni. Povedal, že pre neho je radosť podstatným znamením kresťanskej viery. Tá sa u neho začala s veselými ľuďmi.
Kardinál Parolin povedal, že pápež v knihe neuvádza nijaké kuriózne anekdoty, alebo konkrétne postoje k reforme Cirkvi, či k svetovej politike. Ale jasne ukazuje, že milosrdenstvo voči blížnym musí byť vedúcou líniou u jednotlivca, ako aj v medzinárodných vzťahoch štátov.

 
Na prezentáciu knihy pozvali aj z Číny pochádzajúceho väzňa Zhanga Agostina Jianqinga. Bývalý budhista, ktorý si v Taliansku odpykáva viacročný trest väzenia a minulý rok sa dal vo väzení pokrstiť, hovoril o svojom obrátení na kresťanstvo. Rozhodujúcou pritom u neho bola náuka o odpustení a milosrdenstve, ako povedal 30-ročný väzeň.
V knihe František okrem iného uviedol, že sa cíti s väzňami zvlášť spojený. Každý človek, aj pápež, je hriešnik a odkázaný na Božie milosrdenstvo. Pri svojich cestách František často navštevuje väzňov a povzbudzuje ich, aby nestratili vieru v Božiu lásku.

 

Nemecká Katolícka spravodajská agentúra KNA
dokumentuje niektoré citáty z knihy pápeža Františka:

– Ústredné postavenie milosrdenstva, ktoré je pre mňa najdôležitejším Ježišovým posolstvom, sa v mojom živote ako duchovného pastiera vykryštalizovalo celkom pozvoľna, vlastne ako dôsledok mojej skúsenosti ako spovedného otca z mnohých pozitívnych a pekných príbehov, ktoré som pritom počul.
– Áno, myslím si, že táto doba je dobou milosrdenstva. Cirkev ukazuje zranenému ľudstvu svoju materinskú tvár, svoju tvár mamy.
– Ale hriech je viac ako len škvrna. Hriech je rana. Treba ju ošetriť a vyliečiť.
– V dialógu so spovedníkom by sme sa mali cítiť počúvaní a nie vypočúvaní.
– Pápež je človek, ktorý potrebuje Božie milosrdenstvo.
– Mám zvláštny vzťah k ľuďom, ktorí sedia vo väzení a sú olúpení o svoju slobodu. Vždy som sa im cítil nablízku, práve preto, že som si veľmi vedomý svojho stavu hriešnika.
– Cirkev nie je na svete na to, aby odsudzovala, ale aby umožnila stretnutie s tou prapôvodnou láskou, ktorou je Božie milosrdenstvo.
– Poľná nemocnica, to je obraz, s ktorým najradšej opisujem túto «von vychádzajúcu Cirkev», pretože sa rozkladá tam, kde prebiehajú boje.
– Boh odpúšťa všetko. On dáva všetkým novú šancu. On daruje svoje milosrdenstvo každému, kto o to prosí. My sme tí, ktorí nevieme odpúšťať. -zg-

 

 

„Riziká medicíny umelého oplodnenia sa podceňujú“

Dieťa môže dostať závažné cievne ochorenia

Viedeň, 13.01.2016 (KAP) 018 698 – Aktuálnymi vedeckými poznatkami o nebezpečenstvách umelého oplodnenia spôsobil rozruch expert na biomedicínu Dr. Matthias Beck. V Nemecku uverejnená štúdia dokazuje, že pri umelom oplodnení (IvF) používané výživné roztoky pre oplodnené bunky môžu neskôr u dieťaťa vyvolať závažné cievne ochorenia. Tento príklad ukazuje, aký dôležitý je sprievodný výskum práve u tejto medicíny. Lekár, farmaceut a teológ znovu potvrdil svoju kritiku medicíny umelého oplodnenia v stredu vo Viedni na tlačovej konferencii. Pre tieto deti sú potrebné čo najlepšie predpoklady a nie „vedomé zahmlievanie skutočností“, povedal Dr. Beck.
V nemeckej štúdii sa uvádza, že ohrozenie detí vyvoláva antibiotikami obohatený roztok v tzv. Petrovej miske, v ktorej sa oplodnená vajíčková bunky nachádza až 6 dní pred jej zavedením do maternice. Pritom je veľmi problematické, že látky vo výživnom roztoku nie sú deklarované. „Takýto medikament by nikdy nedostal schválenie,“ zdôraznil farmaceut.
Nebezpečenstvá hrozia aj pri aplikácii tzv. ICSI, pri ktorej sa sperma zavedie priamo do vajíčkovej bunky. Možnosť genetického poškodenia je veľká a preto je chýbajúci sprievodný výskum o to nepochopiteľnejší. Nedostatok výskumu a informácií by mali za následok de facto aj „zákaz diskusie“ o rizikách umelého oplodnenia aj v rámci Bio-etickej komisie spolkovej kancelárky, vyhlásil Beck, ktorý je tiež členom komisie.

 
Ako závažný medicínsky, psychický a etický problém expert uviedol aj okolnosť, že platný zákon dovoľuje vsadenie viacerých oplodnených vajíčkových buniek, čo často vedie k počatiu viacerých detí a s tým spojenými komplikáciami. Ako pozitívny príklad uviedol Beck zákon v Dánsku, kde je povolené vsadenie iba jedného embrya do maternice.
Problémom pri viacerých deťoch je s tým často spojený fetocid. Tak sa pri rizikovom tehotenstve s viacerými embryami často musí jedno alebo aj viac v tele matky usmrtiť, aj keď sú zdravé. Beck poukázal na aktuálnu dizertáciu na túto tému, ktorá sa zaoberá medicínskymi a psychickými následkami následne narodeného dieťaťa.
Z vedeckého hľadiska je nepochopiteľná aj úprava, podľa sa ktorej pri mŕtvych novorodeniatkach nedeklaruje, či to bolo umelo oplodnené dieťa. Patológovi tak chýba dôležitá informácia. Vzniká dojem, že je to zámerné, ako povedal Beck.

 
Viac výskumu by sa žiadalo aj vzhľadom na psychické aspekty u ženy s umelým oplodnením. Beck poukázal na príspevok psychologičky vo viedenskej nemocnici AKH Karin Tordyovej. Cudziu bunku pri umelom oplodnení žena očividne pociťuje fyziologicky aj psychologicky ako cudzie teliesko. Jeho odmietanie môže spôsobiť dokonca aj potrat.
Beck zdôraznil, že nekritizuje metódy umelého oplodnenia ako teológ. Ide mu ako lekárovi a farmaceutovi o „čo najlepšie predpoklady pre také dieťa“. Na to treba odstrániť právne a faktické dôvody chýbania sprievodného výskumu. -zg-

Tento obsah bol zaradený v Domáce, Slovania, Správy, Zahraničné, Zo života Cirkvi. Zálohujte si trvalý odkaz.