Platy treba zvýšiť všetkým učiteľom. Razantne. + Fico neplánovane prijal sestry, od hromadných výpovedí neustúpia

Ak chceme mať v školstve kvalitných ľudí, nemôžu zostať platy na dnešnej úrovni, zistili autori štúdie Možnosti zvyšovania platov učiteľov Michal Rehúš a Ján Toman z Inštitútu vzdelávacej politiky ministerstva školstva.

Strajk

Ako sú platení slovenskí učitelia?
Toman: „Najprv si treba zadefinovať skupinu ľudí, o ktorej hovoríme, pretože ministerstvo školstva platy pre kategóriu učiteľov ako takých nezbiera. Budeme teda hovoriť o hrubých platoch pedagogických a odborných zamestnancov vrátane všetkých príplatkov a odmien – v celom regionálnom školstve ich priemerná mzda v roku 2014 bola 908 eur. A to bolo 106 percent priemernej mzdy v národnom hospodárstve. Je to vďaka tomu, že v rokoch 2012 – 2014 sme u pedagógov zaznamenali vyšší nárast platov – medziročne v priemere o približne šesť percent, ako bol nárast priemernej mzdy v národnom hospodárstve, ktorá rástla medziročne v priemere o tri percentá.“

Ak hovoríme o atraktivite učiteľského povolania, nie je správne porovnávať platy v školstve skôr s platmi ďalších ľudí s vysokoškolským vzdelaním, ako to robí OECD?

Toman: „Áno, pokiaľ ide o motivačný charakter platov pedagógov, ich úroveň je lepšie porovnávať s tým, aké sú alternatívy k učiteľskej profesii. Preto sa v medzinárodných údajoch, ktoré ponúka OECD vo svojej pravidelnej publikácii Education at a Glance, porovnávajú platy učiteľov s platmi zamestnancov s podobnou kvalifikáciu, tradične s vysokoškolským vzdelaním. Priemerný plat pedagogického zamestnanca nižšieho sekundárneho vzdelávania, pri Slovensku sa berie do úvahy základná škola, vychádza u nás v porovnaní s vysokoškolsky vzdelanými ľuďmi na 57 percent. To sú údaje za rok 2013 a hovoríme o priemernom plate vrátane príplatkov a odmien. Zo susedných krajín je na tom s 52 percentami horšie len Česká republika, v Maďarsku je to 62 percent a v Poľsku činí tento pomer 86 percent. Priemer krajín OECD je na úrovni 80 percent. Ak by sme hovorili nie o celkovom priemernom, ale o tarifnom plate konkrétneho pedagogického zamestnanca základnej školy s 15-ročnou praxou bez príplatkov, predstavuje na Slovensku pomer k platu ostatných vysokoškolákov 47 percent.“

ucitelia-Slovensko-OECD-nastupne-platy

S akým platom vysokoškolsky vzdelaných ľudí táto štatistika ráta?

Toman: „Za rok 2013 sa počíta s priemerným mesačným platom vo výške 1508 eur. Uvedené číslo odzrkadľuje plat vysokoškolsky vzdelaného človeka, ktorý pracuje na plný úväzok počas celého roka.“
Čo vám z týchto analýz vyplynulo? Aké sú vaše odporúčania?
Rehúš: „Naše základné odporúčanie je, aby sa platy pedagógov dostali na úroveň priemeru OECD – teda na 80 percent platov vysokoškolákov.“

Kedy?

Rehúš: „V štúdii sme uviedli, že v strednodobom horizonte.“

Čo je strednodobý horizont?

Rehúš: „Z definície štyri až šesť rokov.“

Odporúčate zvyšovať platy plošne alebo len niektorým učiteľom, alebo niektorým menej a iným viac?

Rehúš: „Analýzy dokazujú finančné nedocenenie učiteľskej profesie ako takej, preto v komentári odporúčame postupne zvýšiť platy všetkým kategóriám pedagógov. To je základné odporúčanie. V rámci toho by mali byť nástupné platy zvýšené viac. Pretože sa ukazuje aj z medzinárodných porovnaní, že rozdiel je najvýraznejší práve v prípade začínajúcich učiteľov. A že nástupný plat má vplyv na atraktivitu učiteľskej profesie aj na záujem absolventov nastúpiť do školy, prípadne sa prihlásiť na vysoké školy, ktoré pripravujú na učiteľské povolanie.“

Aj podľa štatistík sú na tom začínajúci učitelia zle?

Toman: „Áno, vyplýva to z porovnania platov mladých učiteľov s ich vysokoškolsky vzdelanými rovesníkmi, ktorí robia inde. V 15 krajinách OECD s dostupnými dátami zarábali v roku 2013 25- až 34-roční pedagógovia 88 percent zárobku ich VŠ vzdelaných rovesníkov, na Slovensku to bolo iba 53 percent. Rozdiel je až 35 percentných bodov, čiže sú úrovňou úplne niekde inde. Keby bol ten rozdiel menší, mohli by zohrať rolu aj iné motivátory, prečo ísť robiť učiteľskú profesiu. Ale takýto rozdiel odrádza. Na doplnenie, v Česku sú priemerné platy učiteľov viac-menej rovnaké, ale zvýšili tam tarifné platy začínajúcich učiteľov. Celková priemerná mzda zostala v zásade tá istá, čiže na úkor odmien a starších učiteľov získali začínajúci učitelia istotu, že dostanú vyšší plat.“

Ján Toman a Michal Rehúš odporúčajú vyšší nárast platov začínajúcich učiteľov.Ján Toman a Michal Rehúš odporúčajú vyšší nárast platov začínajúcich učiteľov. (zdroj: SME – GABRIEL KUCHTA)
Sú pre študentov učiteľstva naozaj platy tak dôležité?

Toman: „Z medzinárodných prieskumov Európskej komisie medzi študentmi učiteľstva z roku 2013 vidíme, že pre zvýšenie atraktivity profesie je zvýšenie platov kľúčové. Až 43 percent budúcich učiteľov považuje zvýšenie platov za najdôležitejší krok pri zvyšovaní atraktivity ich budúcej profesie, pričom priemer všetkých krajín bol 27 percent. U učiteľov v praxi to bolo 46 percent a priemer krajín EU je 34 percent. Prieskumy medzi študentmi pedagogických smerov na Slovensku ukazujú, že záujem pracovať v študovanom odbore nie je vysoký, je nižší ako polovičný. Len 46 percent študentov sa chce uplatniť v školstve a 36 percent uprednostní platovo atraktívnejšiu ponuku.“

Rehúš: „Platy učiteľov vplývajú na kvalitu vzdelávania sprostredkovane, základná vec je, že výška platov súvisí s atraktivitou učiteľskej profesie. To znamená, že viac ľudí bude chcieť učiť a možno aj viac kvalitnejších ľudí. A vďaka vyšším platom v školstve udržíme tých kvalitných ľudí, ktorí tam sú. Samozrejme, že pre vyššiu kvalitu školstva treba splniť aj ďalšie podmienky. Ale vyššie platy sú základným predpokladom, bez nich sa kvalita z dlhodobého hľadiska nezmení.“

Keby sa zvyšovali platy všetkým učiteľom na úroveň priemeru krajín OECD, hovoríme o 400 miliónoch ročne alebo máte presnejšie čísla?

Toman: „Vyžiadalo by si to približne 30-percentné zvýšenie mzdového balíka, čo predstavuje dodatočné rozpočtové prostriedky vo výške približne 423 miliónov eur ročne. Podľa prepočtov Inštitútu finančnej politiky ministerstva financií by bol čistý dosah na verejné financie vďaka zvýšeným príjmom štátu cez dodatočné dane a odvody výrazne nižší, asi 190 miliónov eur.“

Keby ste mohli pridať iba niektorým učiteľom, podľa akého kľúča by ste postupovali?

Rehúš: „Odporúčame vyšší nárast platov začínajúcich učiteľov. Ďalšia diferenciácia je možná na základe kariérového systému, ktorý v istej podobe funguje už aj teraz – ale tento dnešný systém by sa mal prepracovať a nastaviť trochu inak. Učitelia by sa do vyšších kategórií dostali podľa toho, ako dobre vedia učiť, aké majú profesijné kompetencie. A zároveň by títo učitelia mali mať aj vyšší vplyv v škole, aby mohli zvyšovať ich kvalitu. Takto by sa dali dobre odmeniť tí lepší, ktorí by zároveň mohli mať pozíciu mentora, človeka, ktorý dáva spätnú väzbu ostatným učiteľom, prípadne hodnotí ich výkon, odporúča im, ako sa ďalej profesijne rozvíjať. Toto by bol ideálny model. Dá sa uvažovať aj o tom, že by sa hodnotila kvalita jednotlivých učiteľov a tí by podľa svojich výkonov dostávali do hodnotenia priamo nejaké peniaze, ktoré by boli nárokovateľné.“

Nemali by dostať viac učitelia v Bratislave, lebo sú tam vyššie životné náklady ako treba v Humennom?

Rehúš: „Dáva to logiku, ale tá debata je trochu náročnejšia, lebo to môže priniesť otázky, prečo za tú istú prácu dostávajú učitelia v rôznych miestach iné peniaze. Funguje to napríklad v Anglicku a vo Francúzsku. Ale v Bratislave, kde je pomer životných nákladov a učiteľského platu horší ako v iných krajoch, zatiaľ nevidíme, že by nebol záujem kvalifikovaných ľudí o učiteľské posty.“

A nemali by dostávať príplatky tí učitelia, ktorí idú do vzdialených malých obcí?

Rehúš: „Majú to tak vo viacerých európskych krajinách – vo Fínsku, v Poľsku, Dánsku alebo Estónsku. Ale tiež – a to už nie je o platoch – môžete zainvestovať do školských autobusov a zvážať detí do väčších spádových škôl.“

Aké by mali byť ďalšie kroky – okrem zvýšenia platov – pre lepšiu kvalitu vzdelávania?

Rehúš: „Mala by sa zlepšiť výučba na vysokých školách, ktoré pripravujú učiteľov, malo by sa skvalitniť kontinuálne vzdelávanie dnešných učiteľov, ľudia, ktorí v školstve vďaka lepším platom zostanú, by mali mať šancu sa ďalej rozvíjať. Mali by sa pre nich zlepšovať podmienky – dostatok vzdelávacích materiálov, učebníc a pomôcok, plus personálna podpora od špecialistov, ako sú školskí psychológovia, špeciálni pedagógovia. A znižovanie byrokratickej záťaže.“

http://plus.sme.sk/c/20082587/platy-treba-zvysit-vsetkym-ucitelom-razantne.html

 

 

Fico neplánovane prijal sestry, od hromadných výpovedí neustúpia
Šéfka sesterských odborov uviedla, že sestry musia v podstate vydržať.

BRATISLAVA. Šéf kabinetu Robert Fico (Smer) v piatok neplánovane prijal zástupkyne sestier v hromadných výpovediach. Od tých však po rozhovore s ním ustúpiť neplánujú.

V pondelok 1. februára by tak z viacerých nemocníc malo odísť okolo 600 sestier.

„Našim požiadavkám nepovedal ani áno, ani nie a v podstate musia sestry vydržať,“ skonštatovala po stretnutí šéfka ich odborov Monika Kavecká. Viac ho hodnotiť nechcela.

Sesterská komora aj odbory vo štvrtok 28. januára kritizovali vládu, že pre riešenie situácie nič nerobí. Videli však priestor na rokovanie, vybrali sa dnes preto priamo za Ficom na Úrad vlády SR.

„Pán premiér tvrdí, že sme zatlačené do kúta, preto sme sa mu natlačili na stretnutie. My hovoríme, že od pondelka budú do kúta zatlačení pacienti. Pán premiér na to odpovedal, že počkáme do pondelka,“ povedala prezidentka komory Iveta Lazorová.

Fico si sestry vypočul

„Vypočul som si ich postoje, neboli komentované žiadne stanoviská, nič,“ zhodnotil stretnutie Fico s tým, že sestry prijal napriek tomu, že stretnutie nemal dopredu avizované, keďže ho oznámili len médiám.

„Vypočul som si kolegyne odborárky, ktoré prišli s návrhom na ďalšie zvyšovanie platov pre zdravotné sestry, povedal som im, že garantujem 55 miliónov eur.“

Toľko peňazí si má v tomto roku vyžiadať úprava platov všetkých zdravotníkov pracujúcich v nemocniciach s výnimkou lekárov.

http://domov.sme.sk/c/20082578/premier-fico-prijal-sestry-od-vypovedi-neustupia.html?ref=njct

Tento obsah bol zaradený v Domáce, Názory, komentáre, Slovania, Správy, Zahraničné, Zo života Cirkvi. Zálohujte si trvalý odkaz.