Návrh zákona pokrýva prípady trestnej činnosti páchanej z nenávisti voči gejom, lesbám, bisexuálom a transrodovým osobám. Trestný čin páchaný z nenávisti sa vzťahuje na fyzický alebo verbálny útok na osobu, ktorý je motivovaný predsudkami voči tejto osobe pre konkrétnu charakteristiku, napríklad jej sexuálnu orientáciu alebo rodovú identitu.
Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Mária Kolíková, Ondrej Dostál, Jana Bittó Cigániková a Tomáš Lehotský.
Cieľom predloženého návrhu zákona je chrániť nedotknuteľnosť a rešpektovanie telesnej a duševnej integrity osôb bez ohľadu na ich sexuálnu orientáciu alebo rodovú identitu. Navrhuje sa do príslušných ustanovení Trestného zákona týkajúcich sa osobitného motívu, na spáchanie trestného činu verejného hanobenia alebo podnecovania k nenávisti z iných dôvodov doplniť aj motív spočívajúci v skutočnej alebo domnelej sexuálnej orientácii a rodovej identite skupiny osôb alebo jednotlivca.
Predkladaný návrh zákona vychádza najmä z Charty základných práv EÚ, a to z článku 1 a článku 3 ods. 1, podľa ktorých platí, že ľudská dôstojnosť je nedotknuteľná, musí byť rešpektovaná a ochraňovaná a že každý má právo na rešpektovanie telesnej a duševnej integrity.
Návrh zákona teda pokrýva prípady trestnej činnosti páchanej z nenávisti voči gejom, lesbám, bisexuálom a transrodovým osobám. Trestný čin páchaný z nenávisti sa vzťahuje na fyzický alebo verbálny útok na osobu, ktorý je motivovaný predsudkami voči tejto osobe pre konkrétnu charakteristiku, napríklad jej sexuálnu orientáciu alebo rodovú identitu. Strach a zastrašovanie vyplývajúce z trestného činu páchaného z nenávisti a verbálneho prejavu nenávisti, bráni gejom, lesbám, bisexuálom a transrodovým osobám, aby sa títo ľudia plne zúčastňovali na spoločenskom živote, ale aj tomu, aby verbálne prejavy nenávisti a trestné činy páchané z nenávisti voči nim vôbec oznámili. Je preto potrebné kriminalizovať aj prípady verejného hanobenia skupiny osôb alebo jednotlivca pre ich skutočnú alebo domnelú rodovú identitu a tiež sexuálnu orientáciu.
Rovnako je potrebné kriminalizovať aj verejné podnecovanie k nenávisti voči skupine osôb alebo jednotlivcovi pre ich skutočnú alebo domnelú rodovú identitu. Vo viacerých členských štátoch Európskej únie (ako napríklad Francúzsko, Belgicko, Holandsko, Nemecko atď.) je pritom hanobenie osôb alebo jednotlivca pre ich sexuálnu orientáciu alebo rodovú identitu a podnecovanie k nenávisti voči takým osobám trestným činom.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.
Návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, vplyv na informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona ďalej nemá vplyv na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na služby verejnej správy pre občana a ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VIII. volebné obdobie
Návrh
ZÁKON
z ………… 2023,
ktorým sa dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení zákona č. 650/2005 Z. z., zákona č. 692/2006 Z. z., zákona č. 218/2007 Z. z., zákona č. 491/2008 Z. z., zákona č. 497/2008 Z. z., zákona č. 498/2008 Z. z., zákona č. 59/2009 Z. z., zákona č. 257/2009 Z. z., zákona č. 317/2009 Z. z., zákona č. 492/2009 Z. z., zákona č. 576/2009 Z. z., zákona č. 224/2010 Z. z., zákona č. 547/2010 Z. z., zákona č. 33/2011 Z. z., zákona č. 262/2011 Z. z., zákona č. 313/2011 Z. z., zákona č. 246/2012 Z. z., zákona č. 334/2012 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 428/2012 Z. z., uznesenia Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 189/2013 Z. z., zákona č. 204/2013 Z. z., zákona č. 1/2014 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 260/2014 Z. z., zákona č. 73/2015 Z. z., zákona č. 78/2015 Z. z., zákona č. 87/2015 Z. z., zákona č. 174/2015 Z. z., zákona č. 397/2015 Z. z., zákona č. 398/2015 Z. z., zákona č. 440/2015 Z. z., zákona č. 444/2015 Z. z., zákona č. 91/2016 Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z., zákona č. 316/2016 Z. z., zákona č. 264/2017 Z. z., zákona č. 274/2017 Z. z, zákona č. 161/2018 Z. z., zákona č. 321/2018 Z. z., zákona č. 35/2019 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 38/2019 Z. z., zákona č. 214/2019 Z. z., zákona č. 420/2019 Z. z., zákona č. 474/2019 Z. z., zákona č 288/2020 Z. z., zákona č. 312/2020 Z. z., zákona č. 236/2021 Z. z., zákona č. 357/2021 Z. z., zákona č. 105/2022 Z. z., zákona č. 111/2022 Z. z. a zákona č. 117/2023 Z. z sa dopĺňa takto:
1.V § 140 písm. e) sa za slová „sexuálnu orientáciu,“ vkladajú slová „rodovú identitu,“.
2.V § 423 ods. 1 písm. b) sa za slová „farbu pleti,“ vkladajú slová „sexuálnu orientáciu, rodovú identitu,“.
3.V § 424 ods. 1 sa za slová „sexuálnu orientáciu,“ vkladajú slová „rodovú identitu,“.
Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. septembra 2023.
https://www.nrsr.sk/web/Dynamic/DocumentPreview.aspx?DocID=528342