Konferencia biskupov Slovenska dnes po svojom zasadaní v Čičmanoch informovala o zrušení všetkých verejných bohoslužieb.
Tento zákaz tlmočili nasledovne: „Predseda vlády SR Peter Pellegrini dnes Konferencii biskupov Slovenska telefonicky oznámil rozhodnutie, že s platnosťou od 10. 3. do 23. 3. 2020 sa nesmú na území Slovenska sláviť verejné bohoslužby.“ Priam neuveriteľné. Toto je komunikácia medzi KBS a vládou Slovenskej republiky v tak závažnom a bezprecedentnom rozhodnutí, ako je zrušenie všetkých bohoslužieb, resp. vysvetlenie veriacim? Katolícka Cirkev všetky dokumenty signuje, archivuje. Kde možno nájsť oficiálne písomné stanovisko, úradný dokument premiéra Petra Pellegriniho, ktorým zakazuje katolíckej Cirkvi konať verejné bohoslužby? KBS takéto oficiálne stanovisko nepotrebuje? Veriaci áno. V tomto závažnom rozhodnutí, ktoré sa dotkne státisícov veriacich, papier nie je potrebný? Ako komunikovali členovia KBS toto rozhodnutie? Zaujímali sa či možno slúžiť nedeľnú bohoslužbu aspoň v exteriéri, prípadne iné možnosti?
V stanovisku KBS sme sa o ničom takom nedočítali. Zaujímali sa biskupi, prečo budú v nedeľu otvorené nákupné centrá v Bratislave, Trnave, Nitre, atď., v ktorých sa zhromažďujú stovky ľudí a na filiálke na Orave nemôže byť svätá omša? Telefonoval rovnako Peter Pellegrini napr. Vladimírovi Poórovi, aby zatvoril trnavskú City arenu – nákupné centrum?
V Českej republike a Poľsku biskupi vydali celkom odlišné stanoviská a v týchto štátoch je potvrdený počet nakazených vyšší ako u nás
Dnešné rozhodnutie KBS vyznieva v našom stredoeurópskom a vyšehradskom kontexte zvláštne. Veď v Českej republike a Poľsku biskupi vydali celkom odlišné stanoviská tiež práve dnes a to v týchto štátoch je potvrdený počet nakazených vyšší ako u nás, čo však vôbec nie je podstatné. V Čechách budú v nedeľu postupovať v zmysle nariadenia, aby sa na verejnom zhromaždení nezhromaždilo viac ako 100 osôb: „V případě bohoslužeb spojených s přikázáním slavit den Páně nebo sváteční den je možné bohoslužby rozdělit tak, aby na žádné z nich nebylo více než 100 osob,“ píše a v oficiálnom stanovisku Českej biskupskej konferencie. Žiadne zákazy. Jasné a zrozumiteľné riešenie. Poľsko: „Zvýšte počet nedeľných svätých omší v kostoloch,“ povedal vo svojom stanovisku predseda biskupskej konferencie, poľský arcibiskup Stanisław Gądecki.
Rovnako užitočné riešenie. Výsledok: Česko a Poľsko zvýši počet verejných nedeľných sv. omší a na Slovensku sa všetky zrušia. Zamyslime sa. V deň, keď pápež František vyzýva kňazov, aby nabrali odvahu a bežali medzi nakazených: https://www.novinky.cz/zahranicni/koronavirus/clanek/bezte-mezi-nakazene-koronavirem-vyzval-papez-kneze-40316125
Dnešné rozhodnutie v našich moderných dejinách nemá obdobu, azda iba v roku 1975, kedy komunisti zakázali verejné omše kvôli slintačke. Toto rozhodnutie sa podľa pamätníkov i tak veľmi nerešpektovalo. V dejinách nášho národa ako aj dejinách celej Európy bolo množstvo epidémii a chorôb, no bohoslužby sa vždy konali ešte hojnejšie (tak ako sa chystajú v Poľsku).
My Trnavčania z histórie zvlášť pamätáme na morové epidémie a reakcie Cirkvi poznáme. Každoročne sa pripomínajú na tzv. Trnavskej novéne.
Pre krátkosť času som vyhľadal iba jeden prípad z minulosti – zo známeho cholerového roku 1831, kedy sa zatvárali krčmy (ktoré dnes nie), ale v kostoloch sa bohoslužby konali. Uvediem iba pár úryvkov zo štúdie Antona Lišku, ktorý skúmal opatrenia prešovského biskupa Gregora Tarkoviča ako pars pro toto – ako príklad starostlivosti našich otcov biskupov v čase veľmi vážnej cholerovej epidémie v roku 1831. Biskup Tarkovič vtedy riešil všetko – od vetrania budov, cez hygienu až po stravovacie návyky obyvateľstva. Situácia bola vážna, veď na území Slovenska v roku 1831 zomrelo na choleru asi 200 000 osôb.
Kňazi niesli Spasiteľa smrteľne nakazeným takto
Kňazi niesli Spasiteľa smrteľne nakazeným takto: „Kňazom, ktorí sa chystali na návštevu cholerou nakazených veriacich, biskup Tarkovič v inštrukcii odporúčal, aby si nos, pery, spánky a pulzujúce žily na rukách mierne natreli s cesnakom, prípadne s olivovým olejom. So sebou mali nosiť i rúško nasiaknuté vínnym alebo tzv. zbojníckym octom (Räuber-essig), za pomoci ktorého mali v miestnosti, kde sa nachádzala osoba, nakazená cholerou, dýchať. Pred vstupom do cholerou nakazeného príbytku odporúčal kňazom, aby si dali do úst a počas pobytu v príbytku žuli jalovcové plody alebo kúsok gáfru. Sliny, týmto žutím vzniknuté, nemali prehĺtať, ale zakaždým vyplúvať.“ V týchto časoch na sv. prijímanie podávalo v kostoloch i príbytkoch. Už vtedy vedeli naši predkovia prijať najrôznejšie opatrenia: „Sväté prijímanie mali kňazi podávať buď drevenou alebo kovovou lyžicou s dlhou rúčkou. Pri použití drevenej lyžice mala byt táto po vykonaní predmetného úkonu spálená. Kovová lyžica mala byt najprv vydezinfikovaná v koncentrovanom vínnom octe a následne nato dôkladne premytá horúcou vodou.“ Toľko azda postačuje na ilustráciu riešení z prvej polovice 19. stor. vs. rok 2020.
Nerobte z veriacich – členov katolíckej Cirkvi, protestantské modlitbové spoločenstvo! Veriacim nebude primárne chýbať spoločná nedeľná modlitba v kostole, ale živý Kristus! Nie je podstata nedeľnej liturgie sprítomnenie a prijatie živého Boha?
KBS veriacich vyzýva k modlitbe. Ďalšie nezrozumiteľné stanovisko. Veriaci vedia, že sa majú modliť, k tomu ich netreba v čase odopretia nedeľnej sv. omše vyzývať. Nerobte z veriacich – členov katolíckej Cirkvi, protestantské modlitbové spoločenstvo! Veriacim nebude primárne chýbať spoločná nedeľná modlitba v kostole, ale živý Kristus! Veď obeta sv. omše je najmä o sprítomnení a prijatí živého Spasiteľa pod viditeľným spôsobom Tela vo farskom či inom spoločenstve veriacich. Čo s tým má spoločné modlitba? Nie je podstata nedeľnej liturgie sprítomnenie a prijatie živého Boha?
Biskupov katolíckej Cirkvi na Slovensku dnes zatienili nielen biskupi Poľska a Českej republiky ale aj pravoslávni biskupi na Slovensku
Biskupov katolíckej Cirkvi na Slovensku dnes zatienili nielen biskupi Poľska a Českej republiky ale aj pravoslávni biskupi na Slovensku, ktorí vyhlásili: „Pravoslávni veriaci budú naďalej prijímať z jedného kalicha a bozkávať ikony. Eucharistia nebola, nie je a nikdy nebude príčinou choroby a smrti, vyhlásili pravoslávni biskupi.“ Škoda, že katolíci nemôžu povedať na tieto slová, ako pri birmovaní: toto je viera naša, toto je viera Cirkvi! Prečo tento interdikt dosluhujúceho premiéra Pellegriniho neplatí aj na pravoslávnu Cirkev?
Toto zatieňovanie našich biskupov v ostatnom čase sledujeme čoraz intenzívnejšie.
Ak rožňavský diecézny biskup Mons. Stanislav Stolárik v súvislosti s Istanbulským dohovorom a liberálnou politikou vo svojej homílii na katolíckom rádiu Lumen cituje prejav evanjelického biskupa Eľka z novoročného stretnutia u prezidentky a nie prejav arcibiskupa Zvolenského z rovnakej udalosti, asi niečo nie je v poriadku. S Eľkovým prejavom sa stotožnilo množstvo katolíkov a jeho prejav v pamäti pretrvá. Alebo strohé a štylisticky slabé vyjadrenie KBS k parlamentným voľbám, čítané v rámci farských oznamov…
Ak sa v nedeľu otvoria chrámy k súkromnej modlitbe bez možnosti prijatia Eucharistie, spomeňme si v katedrále sv. Emeráma na tu pochovaného otca kardinála Korca, alebo v Trnavskej katedrále na biskupa Hnilicu. Oni azda slávia večnú nebeskú liturgiu, keď v deň Pána živí kňaz Najsvätejšiu obetu v týchto chrámoch spolu s veriacimi neprinesie. Uvažujme o ich skutkoch, činoch a reakciách v kontexte vtedajšej náboženskej, politickej a spoločenskej situácie. Spomeňme si na skutky a postoje biskupov, za ktorých blahorečenie sa modlíme (Buzalka, Vojtaššák).
Na dnešnú zostavu KBS ale aj ostatných: generálnych vikárov, hovorcov, sekretára KBS a všetkých zasvätených, ktorí komunikovali a s podriadením prijali interdikt dosluhujúceho premiéra, sa taktiež nezabudne (zvlášť v kontexte biskupov Čiech a Poľska).
Poznámka: Vyhlásenie KBS rešpektujem, veď ani ho nemôžem nerešpektovať, to môže iba kňaz, nie laik. Nie som vyrývačom a vždy som stál na strane KBS a Cirkvi na Slovensku, či už v prípade odvolania arc. Bezáka, ale i inokedy. Naposledy som reagoval na obranu Nitrianskeho biskupstva na film Sviňa. Už pred siedmimi rokmi som začal prispievať článkami do Katolíckych novín. V Pútniku svätovojtešskom na tento rok 2020 nájdete moju sedemstranovú štúdiu hneď za kalendáriom… No v tomto prípade nemožno mlčať.
Peter Tollarovič
https://blog.postoj.sk/52485/bezprecedentne-stanovisko-kbs