V prvom rade ďakujem vydavateľstvu Slovakia Christiana za vydanie knihy napísanej v roku 1961, ktorá je žeravo aktuálna aj po šesťdesiatich rokoch.
Mysliteľa XX. storočia /1908 – 1995/ de Oliveiru možno bez výhrad nazvať prorokom. Jeho tvorba prorocky naznačila, k čomu povedú idey „dialógu“ a „novej pastorácie“. Typické pre nadšeného filozofa je aj to, že knihu zúfalo rozdával účastníkom II. vatikánskeho koncilu.
V jeho rodnej Brazílii bolo v tom čase 94 percent katolíkov, ktorí sa rýchlo a iste stávajú menšinou a platí to nielen pre Latinskú Ameriku, ale aj pre často právom znechutený ostatný katolícky svet. Aby som si prihrial našu slovenskú polievočku, podobné výstrahy nám v tej pohnutej dobe adresoval aj náš krajan, mons. Pavol Hnilica.
Spolu s autorom považujem za hlavný dôvod stále dramatickejšej situácie Cirkvi a aj sveta obyčajnú ľudskú pýchu a z nej vyplývajúce nerešpektovanie poriadku, funkcií, vzdelanosti a odbornosti. Veľmi malebne tieto divné „revolučné“ nápady šíril Jean Jacques Rousseau svojimi teóriami „ušľachtilého divocha.“ Bol akousi predzvesťou, ba až hlásnou trúbou „revolúcie“ a idealizácie pohanstva a divokosti. V určitom zmysle bol teda aj predchodcom Hitlera a žiaľ aj našich dnešných hlásateľov „ideálneho“ a protikatolíckeho novopohanstva.
Koniec túžby po dokonalosti a vznešenosti nastal najprv v kultúre a umení a následne a až doteraz prichádza aj k zmenám zákonov a k rozpadu inštitúcií, vrátane normálnej rodiny. To je cesta „revolúcií“, aj tej neomarxistickej, ktorých cieľom je búrať a ničiť, nie stavať, zušľachťovať a dávať reálne ciele do rozumného a vylepšujúceho poradia.
Veľa sa diskutuje o pojme „dedičný hriech“ a sám som nad tým veľmi a dlho uvažoval. V tom iste zjavenom a inšpirovanom Adamovom príbehu sú na konkrétnom príklade ilustrované tie najpodstatnejšie zovšeobecnenia a naznačené princípy, ktoré z neho vyplývajú.
1. Človek je postavený pred problém vyberať si medzi dobrým a zlým a nielen to, ale v rámci aktuálnych možností a schopností aj medzi lepším a horším. To je často zložitejšie a zodpovednejšie ako „neomylne“ rozlišovať dobro a zlo, ako sa o to pokúšajú práve tie rozličné „revolúcie“.
2. Človek a aj ľudstvo teda dostávajú určitú slobodu a dáva sa im možnosť nachádzať určené a trvalé hranice, ponúka sa im vymedzenie užitočnej poslušnosti v rámci naozaj reálnej slobody. V tomto procese je nevyhnutná úcta k Bohu a výstraha pred „dialógom“ s pokušiteľmi a pokušeniami, ktoré nám chcú nahovoriť, že hlavnú úctu máme mať k sebe a ku svojim chutiam a nápadom.
Iste mnohé z toho vyplýva aj zo vzťahov medzi mužmi a ženami, túžba vyniknúť a zotročiť si iných kvôli imponovaniu svojej polovičke. Toto sú pokušenia obojstranné, ale možno zo strany žien konkrétnejšie a naliehavejšie. Aj preto nás mnohé považujú za lenivých a špekulujúcich o neužitočných cieľoch, ktoré k žiadnej, podľa nich potrebnej a zaslúženej, prevahe a moci nevedú.
Je pre nás možno nepochopiteľné, ako takéto zložitosti a z nich vyplývajúce komplikácie mohol dobrý Boh dovoliť. Verme, že vďaka tomu, že to takto zariadil a dopustil, začali nielen dejiny hriechu, ale aj dejiny spásy, nielen dejiny omylov, ale aj proces hľadania možností ich nápravy.
3. Príbehy knihy Genezis pokračujú tragédiou Kaina a Ábela, ktorá zase prostredníctvom konkrétneho príkladu poukazuje na to, aké podstatné v živote je byť vďačný Bohu a nezávidieť svojmu bratovi, teda svojej najbližšej konkurencii. Určitá nenávisť je totiž podstatou všetkých „revolúcií.“
Kniha pokračuje úvahami o kríze, ktorá sa stáva celosvetovou a žiaľ, vrcholí aj v rámci Cirkvi, v ktorej sa konkrétne, aj keď možno nie doslovne, vytráca úcta k Bohu a poslednom čase sa už ani takmer vôbec nespomína. Predpokladá sa totiž, že my všetci spolu sme múdrejší od svojho Stvoriteľa a už nám veľmi nemá čo hovoriť do toho, čo sme my už jasne a konkrétne pochopili. Apage Satanas!
Iste boli pred Husom, Lutherom a Kalvínom v Cirkvi mnohé nedostatky a chyby, ale nikdy sa nepredpokladalo, že násilným odstránením správnych zásad a pravidiel prídeme ku všeobecnému zlepšeniu a náprave. Títo reformátori najprv fakticky a potom u Kalvína aj teoreticky, popreli slobodnú vôľu človeka a v rámci akéhosi až prehnane „pokorného“ konštatovania o totálnej skazenosti človeka nám odopreli možnosť slobodne poslúchať a rešpektovať akúkoľvek predošlú autoritu a tradíciu. Neschyľuje sa k niečomu podobnému aj v „modernom“ katolicizme?
Cestou „všenápravy“ sa teda krízy neriešia, ale stále znovu vytvárajú a strata rešpektu k objektívnej pravde vedie v súčasnosti k úplným a totálnym nezmyslom. Mysleli sme si, že v XX, storočí tento proces vyvrcholil, ale zdá sa, že história nezmyslu pokračuje a teórie božsky múdreho nadčloveka majú ešte značné, až neuveriteľné rezervy…
V záverečných dodatkoch Plinio de Oliveira jasne dokazuje, že po „revolučnom“ II. vatikánskom koncile naozaj vnikol priamo do vnútra Cirkvi Satanov dym. Modernejšie povedané, dym anarchie, totálneho agnosticizmu, zbožňovania človeka, ba až ateizmu. Treba to povedať jasne a naplno, aby sme si to aspoň niektorí uvedomili a aby Kristus našiel aspoň nejakú vieru na zemi pri svojom druhom príchode.
Kajajme sa a verme evanjeliu!
Vlado Gregor