Svätá Anežka opakuje slova, a zdôrazňuje, že jej synovec Přemysl Otakar II. má právo byť cisárom, pretože vládcovia Veľkej Moravy boli viac ako králi!
Drahí, vážení prítomní, bratia a sestry, oltárni spolubratia, vážený otče nuncie, otcovia arcibiskupi, biskupi, kňazi, diakoni, vážení predstavitelia štátnej moci, vážený pán prezident, i vážení všetci vedúci štátnych ustanovizní!
V rovnakom čase slávime sviatok svätých Cyrila a Metoda tu v Nitre, aj na Moravách, teda v Českej republike, na Velehrade. Prichádzam s pozdravom českých, moravských a sliezskych biskupov. Neprichádzam, aby som radil, aby som kritizoval, a keď mám byť spravodlivý, tak sa musím ospravedlniť, lebo pochádzam z východných Čiech, a boli to východočeskí husiti, ktorý navštívili Nitru v 15. storočí. No nebola to návšteva, ale bolo to rabovanie a vraždenie. Žijeme v čase vojny, tak je treba aj túto históriu pripomenúť a poznať.
Teraz v čase dezinformácií, aby ste mi uverili, budem hovoriť po česky, lebo aj keď som birmovaný v Trnave, za tých šesťdesiat rokov predsa som trocha zabudol po slovensky, a niekedy hovorí po poľsky. Mysliac si, že je to po slovensky.
Chcel by som, prišiel som predovšetkým, aby som poďakoval bratskému národu. Nás nespája len existencia moderného štátu Česko-Slovenska, nás, drahí priatelia sestry a bratia spájajú od počiatku naše dejiny. Naše dejiny sa zrodili spolu s krstom. Áno, všetky štáty, ktoré vznikli na sever a na západ od Rímskej ríše, začínajú počítať svoju existenciu práve týmto úkonom.
Bula Industriae tuae pápeža Jána VIII., teda nie je to prvá zmienka, alebo pozdrav pápeža vám, už vtedy hovorí o Svätoplukovi ako o kráľovi! A toho využíva pražský biskup Daniel, aby sa odvolával, on pražské knieža, on je nástupcom vládcov Veľkej Moravy, a preto si zaslúži byť kráľom.
Svätá Anežka opakuje slova, a zdôrazňuje, že jej synovec Přemysl Otakar II. má právo byť cisárom, pretože vládcovia Veľkej Moravy boli viac ako králi! Áno, vďačíme sv. Cyrilovi a Metodovi, že vedľa Byzancie, vedľa Západorímskej ríše nemeckého národa sa vytvoril slovanský štát, môžeme povedať isté impérium, v ktorom sme boli všetci doma.
Sme tu v Nitre. Niekoľkokrát som premýšľal, prečo tieto oslavy nie sú na Devíne? Nie, oni musia byť v Nitre! Pretože nás tiež spája aj írsko-škótska misia, a nitriansky Chrám sv. Emeráma nám hovorí, prečo naši predkovia prijali kresťanstvo?
Medzi sv. Emerámom a sv. Vojtechom je istá analógia. On, aby zachránil život, vzal na seba vinu, a tak bol rozsekaný na kusy. Čo nám má tento príklad povedať? Ak pohanskí bohovia žiadali ľudské obete, tak náš Boh sa stal človekom, aby sa obetoval za nás! Teda láska k rodine, láska k domovu, láska k vlasti, ktorú niekedy musíme platiť aj krvou, sa odvíja od jediného zákona lásky, a kiež by teda táto láska nastavila nové časy. Áno, počuli sme a boli prečítané výzvy k jednote. Je potrené povedať, potrebujeme ale vnútornú reformu srdca, ktoré nám musí povedať, že bez skutočnej lásky nie je cesta do budúcnosti.
Cyril a Metod, čítal som ráno na facebooku slovenský úsmevný výrok: Prečo prišli spolu? Ak by prišli jeden po druhom, tak by sme mali dva štátne sviatky!
Ale my musíme povedať, že oni museli prísť spolu, pretože sv. Cyril nás naučil čítať a písať! Učinil z nás vzdelaných nositeľov kultúry! Sv. Metod bol aj trocha prísny vychovávateľ, a tak by nám tiež povedal: Musíte objaviť svoju identitu, aby sme sa mohli oslovovať brat a sestra!
Amen
Pripravil: Anton Čulen