Prof. Grygiel: „Zmeny v inštitúte sú ukazovateľom napätia medzi tými, ktorí čítajú „Amoris laetitia“ vo svetle katolíckej viery a tými, ktorí čítajú katolícku vieru iba vo svetle tejto tendenčnej pápežskej encykliky.“
Krakov, 27.8.2019 (LifeSiteNews) 025 482 – Poľský profesor Stanisław Grygiel, žiak kňaza Karola Wojtyłu na Katolíckej univerzite v Lubline a priateľ pápeža Jána Pavla II. vyhodený z Teologického inštitútu sv. Jána Pavla II. pre štúdium manželstva a rodiny je presvedčený, že nedávne vypitvanie inštitútu má súvislosť s očakávanou Synodou biskupov o Amazónii:
„Som presvedčený, že to, čo sa stalo inštitútu, má súvislosť so zmenami, ktoré môže zaviesť blížiaca sa synoda.“
Povedal to redaktorke Hanne Nowakovej z časopisu Teologia Polityczna v interview 18. augusta, ktoré bolo preložené aj do angličtiny a uverejnené v Polonia Christiana.
„Mohli by sme si položiť otázku, ‘môže Cirkev, ktorá vždy hľadela na človeka vo svetle pravdy zjavenej Kristom, tiež hľadieť na človeka na takmer rovnakej úrovni vo svetle lokálnych kultúr (napríklad amazonskej), alebo by mala Cirkev zotrvať vo svetle Evanjelia a kázať, čo tam môže vidieť?’”, pokračoval profesor.
Po 10 rokoch prednášok na pápežskom teologickom kolégiu v Krakove sa Prof. Grygiel s manželkou Ľudmilou presťahoval do Ríma. Jeho akademická kariéra v Ríme sa začala v r. 1980 a napriek tomu, že bol jedným zo záslužných zakladateľov inštitútu, bol v júli z fakulty prepustený. Prof. Grygiel je presvedčený:
„Táto aj iné prekvapujúce zmeny v inštitúte sú ukazovateľom napätia medzi tými, ktorí čítajú Amoris laetitia vo svetle katolíckej viery a tými, ktorí čítajú katolícku vieru iba vo svetle tejto tendenčnej pápežskej encykliky. Zrušenie Inštitútu Jána Pavla II. sa stalo znamením, ktoré odhalilo myšlienky mnohých sŕdc. Odstránení boli z inštitútu profesori, ktorí čítajú Amoris Laetitia vo svetle viery Cirkvi zakorenenej v Evanjeliu a Tradícii a nie ako kardinál Christoph Schönborn z Viedne požadoval v diskusii s kardinálom Carlom Caffarrom – čítať Tradíciu prítomnú v náuke predošlých pápežov vo svetle tohto dokumentu.“
„Práve v mene Tradície sú oba spôsoby postupu smerom k pravde dôležité pre Cirkev. Ako výsledok čítania zjavenej pravdy o človeku vo svetle dnešnej situácie tu a teraz je veľmi ľahké klesnúť na úroveň tých lichotivých právd, na ktorých závisí niečia kariéra,“ zdôraznil prof. Grygiel.
Existujú niektoré výklady encykliky „Amoris laetitia“, ktoré jednoducho popierajú, že Kristus vedel o čom hovorí, ako dodal profesor a vysvetlil:
„Keď Kristus hovorí, že ten, ktokoľvek opustí svoju manželku a žije s inou ženou, pácha cudzoložstvo, nijaký výklad čo aj najmúdrejšieho teológa alebo kňaza nemôže zmeniť význam slova ‘ktokoľvek.’“
„Keď hovoríme, že v tom či inom prípade niekto nepácha cudzoložstvo, pretože je ospravedlnený tým, či oným, to znamená, že súčasne hovoríme, že Kristus nevedel, čo hovorí, pretože nepoznal vnútro ľudskej bytosti. A že sa mal opýtať iných ľudí. To je samozrejme nezmysel s pohľadom na Sväté písmo, lebo Evanjelium sv. Jána hovorí, že Kristus „poznal každého a nepotreboval, aby mu niekto vydával svedectvo o človekovi. Sám totiž vedel, čo je v človeku (Jn 2, 25). Hovoriť, že Kristus nepoznal ľudské srdce je hovoriť, že Kristus nie je Boh!“
„Podľa autoritárskeho hlasu dnešných prívržencov situačnej etiky a pseudo-ignaciánskeho rozlišovania, Kristus nevedel, čo sa skrýva v každom človeku, pretože napríklad nevedel, čo je skryté v človeku s jasným svedomím, ktorý žije v druhom alebo treťom pseudo-manželstve. A tak podľa toho Kristus nebol Bohom. Niekto veľmi dôležitý v Cirkvi sa dnes už odvážil povedať, že Kristus sa stal Bohom až po momente jeho smrti!“ povedal Prof. Grygiel.
V interview profesor uviedol aj anekdotu, ako mu sv. Ján Pavol II. ukázal list teológa, ktorý chce zmeniť katolícku náuku o manželstve:
„V istý večer mi sv. Ján Pavol II. podal list dobre známeho teológa a povedal: ‘Prečítaj si to a povedz mi, čo si o tom myslíš.‘ Ten teológ radil Jánovi Pavlovi II., aby zmenil etiku manželských sexuálnych vzťahov, lebo ak to nezmení, množstvo ľudí opustí Cirkev. Po prečítaní listu som ostro vyhlásil: ‘To je hlúposť!’ Po chvíli ticha pápež jednoducho povedal: ‘Áno, je to pravda, ale kto mu to povie?’ potom bez slova odišiel do kaplnky a zostal tam sám.“
Prof. Grygiel zdôraznil, že Ján Pavol II. založil Inštitút pre štúdium manželstva a rodiny, pretože vedel, že osud Cirkvi aj sveta spočíva na týchto inštitúciách!