Počas štúdia na CMBF UK v Bratislave som sa stretol s tým, že študenti „vyleteli“ zo skúšky, (jeden študent mi potvrdil, že aj z prijímacieho pohovoru) lebo miesto dvoch prameňov o ktoré sa opiera učenie Katolíckej Cirkvi (Písmo Sväté a Posvätná Tradícia), uviedli iba jeden prameň a to Písmo Sväté.
Sám som túto otázku počas prijímacieho pohovoru dostal, ale samozrejme, že som uviedol oba pramene. Aj Katechizmus Katolíckej Cirkvi (ďalej KKC) hovorí o jednom spoločnom prameni.
Podľa KKC je JEDEN SPOLOČNÝ PRAMEŇ…
80 „Posvätná Tradícia a Sväté písmo teda navzájom úzko súvisia a sú spojené. Veď obidve vyvierajú z toho istého božského prameňa, určitým spôsobom splývajú v jedno a smerujú k tomu istému cieľu.“ Obidve robia v Cirkvi prítomným a plodným tajomstvo Krista, ktorý sľúbil, že ostane so svojimi „po všetky dni až do skončenia sveta“ (Mt 28,20). http://www.katechizmus.sk/?action=getk&kid=145
Boh prorokovi Ezechielovi medzi hriechmi Jeruzalema uvádza okrem zákona aj právo- (zvyky), (podľa Jeruzalemskej Biblie, Dobrá kniha Trnava 2020, inak povedané tradíciu): „I budete vedieť, že ja som Pán podľa ktorého zákonov ste nechodili a moje právo (zvyky) ste nezachovávali, ba konali ste podľa práva národov, ktoré sú okolo vás.“ (Ez 11, 12)
Pavol VI. „kde nebol schválený indult, prax prijímania na ruku je ilegálna“
Dnes sa v rozpore s Posvätnou Tradíciou Cirkvi ale aj s dokumentami Svätej Stolice (Pápežská inštrukcia Memoriale Domini, I N Š T R U K C I A REDEMPTIONIS SACRAMENTUM o.i. najmä bod 90, 91, 92, 94) sú veriaci často nútení k tomu, aby prijímali Eucharistického Pána Ježiša Krista neúctivo do rúk. Kňazi prestali používať paténu a prijímanie Eucharistie do úst niektorí kňazi považujú za hrubú neposlušnosť voči Cirkvi.
Ale ešte ani jeden kňaz mi nevedel uviesť žiaden názov dokumentu Svätej Stolice, ktorý by vyslovene zakazoval prijímanie do úst. Žiaden taký dokument som nenašiel ani na stránke KBS či TK KBS. Platnosť dokumentu Kongregácie pre Boží kult a disciplínu sviatostí, ktorý jednoznačne potvrdzuje právo veriacich prijímať v prvom rade do úst potvrdil aj predseda KBS arcibiskup Stanislav Zvolenský. Vyplýva to aj z dokumentov zverejnených na stránke TK KBS.
Kardinál Sarah: Podávanie Eucharistie na ruku je súčasťou Satanovho útoku na Cirkev
Tridentský koncil (1545- 1563 je jedným z najvýznamnejších koncilov v dejinách Cirkvi. Svojimi vieroučnými rozhodnutiami odstránil nejasnosti najmä v tých článkoch viery, ktoré protestanti napádali. Ako pramene boli jednoznačne definované Písmo sväté a ústne podanie (tradícia). Okrem Písma svätého je rovnocenným prameňom viery aj ústne podanie (tradícia).
„Vtedy im dám jednotné srdce a jednotného ducha vložím do ich vnútra. Odstránim z ich tela srdce kamenné a dám im srdce z mäsa, aby kráčali podľa mojich príkazov, zachovávali moje práva (zvyky) a konali podľa nich. Aby boli mojím národom a ja aby som bol ich Bohom. Ale tým, ktorých srdce ide za ošklivosťami a ohavnosťami, uvalím na hlavu ich konanie,“ hovorí Pán, Jahve. (Ez 11, 19- 21)
Anton Čulen
Môj strategický plán
Panna Mária samotná hovorí, že členovia hnutia budú aj obetovaní, takže predpokladám, že niekde dôjde až ku krvavým obetiam.
M ROSA: V poslednom čase ste vo Světle písali o Garabandale, a zároveň sme si všimli, že Světlo stratilo cirkevné schválenie. Súvisia tieto dva fakty spolu?
J. Vlček: Světlo „narazilo“, a hlavne svojimi článkami o „prijímaní na ruku“. Bolo nám vyčítané, že sme sa pokúšali „exkomunikovať“ biskupov. Ja som sa ohradil, pretože my sme nikoho neexkomunikovali, my sme hovorili o iniciátoroch „podávania na ruku“. A to nie sú biskupi.
M ROSA: Ako vidíte tento vývoj v najbližších mesiacoch?
J. Vlček: Ten vývoj pôjde stále k horšiemu. Katolícky týdenník v poslednom vydaní nás tiež napadá – a to formou listu čitateľa, v ktorom sme obviňovaní z napadnutia biskupov. Pán šéfredaktor Bádal nám verejne pred dvoma rokmi vyhlásil, že sa postará, že sa všetkými silami pričiní, aby Světlo prišlo o cirkevné schválenie. My vieme, odkiaľ vietor vanie. Bol už žiadaný dokonca zákaz Světla.
M ROSA: Pán Vlček, keď príde k najhoršiemu, máte nejaký strategický plán?
J. Vlček: Mám strategický plán, a to je – neobmedzená dôvera k Panne Márii. Skutočne iba deti Panny Márie sa dnes môžu orientovať v situácii, pretože veľmi mnoho teológov, vyšších i nižších, stratí orientáciu a nezostáva nič iné, ako dôverovať Panne Márii, v jej ochranu a v to, že nám vždy dá svetlo, vo všetkých ťažkostiach.
Za rozhovor ďakuje Anton Selecký
M ROSA/ február 1998
Pripravil A. Čulen, krátené