EÚ už nie je iba bezbranné eldorádo slniečkových bláznov a byrokratov, ale už dostala aj zuby – a zdá sa, že poriadne ostré.
Fungovať začal Úrad európskeho prokurátora, čo je mechanizmus, aký nemali ani totalitné impériá 20. storočia
Celkom potichúčky, nebadane, začal od júna 2021 v Európskej únii pôsobiť Úrad európskej prokuratúry (EPPO, European Public Prosecutor´s Office). Je to orgán úplne nezávislý od ostatných orgánov EÚ, aj od členských štátov EÚ, ktorý má vyšetrovať a súdne stíhať trestné činy proti rozpočtu Európskej únie. Zatiaľ len tie – perspektívne sa ráta s tým, že neskôr sa jeho pôsobnosť môže rozšíriť aj o teroristické činy.
Zaujímavé je, že do tejto štruktúry sa nezapojili všetky členské štáty: Dánsko, Írsko, Švédsko a tak akosi predvídateľne ani Maďarsko a Poľsko túto hru nehrajú, na ich území europrokurátori pôsobiť nebudú. Samozrejme, je aj zbytočné hovoriť, že Slovensko sa s nadšením prihlásilo.
Na Slovensku má pôsobiť až päť z doteraz vymenovaných 88 tzv. delegovaných prokurátorov, ktorí tu majú právomoc dať zhabať majetok, vydávať zatykače a začínať trestné stíhanie. Celé to bude zastrešovať inkvizičný centrálny tribunál so sídlom v Luxemburgu, v ktorom má mať každý zúčastnený členský štát svojho zástupcu.
Vreckoví zlodeji a opití šoféri ostanú aj naďalej národnej justícii
Tento mechanizmus nenahrádza národnú justíciu, ktorej necháva voľné pole, pokiaľ ide o riešenie zlodejov kukurice, rozvodové konania a podobné veci, on sa bude špecializovať na naozaj dôležité kauzy.
Pripomína to tak trochu sovietskych ideologických „rukovoditeľov“ z 50. rokov, ktorí tiež dohliadali na politické procesy v podrobených krajinách. Tí však nemali ani právomoci, ani úrad, ktorý by to riešil naozaj vo veľkom štýle, tak ako sa to chystá teraz. Skrátka, proti eurofašistom to boli amatéri.
V duchu salámovej metódy sa bruselskí propagandisti tvária, že veď tento inkvizičný systém vôbec nič nemení na fungovaní justície v národných štátoch, lebo veď bude riešiť iba korupciu a cezhraničné podvody s DPH, ak sa týkajú najmenej dvoch členských krajín a presahujú viac než desať miliónov eur, či medzinárodné kauzy prania špinavých peňazí. Lenže tu je jedna podstatná vec.
Týmto krokom sa končí zvrchovanosť jednotlivých štátov v oblasti práva.
Centrálny euroorgán dostal rozsiahle právomoci, ktoré doposiaľ mali iba národné štáty. Ak doteraz mohli nepohodlných ľudí „krágľovať“ iba domáce úderky rôzneho druhu, tak teraz má svoj vlastný mechanizmus aj EÚ, ktorá sa z medzinárodnej organizácie tak stala už čímsi iným, na čo sa čoraz viac hodí starý výraz „žalár národov“.
Europrokurátor môže zasahovať do káuz, ktoré doteraz spadali pod výlučnú právomoc národných orgánov, ak nejako odôvodní, že daná kauza je akokoľvek, hoci aj nepriamo spojená s EÚ. A povedzme si otvorene, to naozaj nie je nič ťažké: takmer na ktorúkoľvek trochu významnejšiu kauzu sa dá povedať, že nejako súvisí s cezhraničnými kontaktmi, eurofondmi alebo ak už s ničím iným, tak aspoň európskymi hodnotami.
Nové kladivo Bruselu na nepriateľov systému
Áno, tento mechanizmus by mohol byť aj užitočný, ak by fungoval objektívne a išiel by aj po prípadoch, kde má maslo na hlave samotný Brusel alebo probruselské vlády: napríklad škandalózne lobistické zákony eurozákonov, porušovanie ľudských práv v slovenskej justícii, prípady ako napríklad aktuálna slovenská kriminálna skupinka prevádzkujúca nájomných kajúcnikov a pod.
Lenže podstatnejšie než čokoľvek iné je precedens, ktorým tu EÚ vložila nohu do dverí zvrchovanosti členských štátov. Keď sa im to nepodarilo prostredníctvom šikany cez kontrolu rozpočtov (a aj to je otázka, či naozaj), tak to skúsili cez europrokurátorov, cez narušenie monopolu členských štátov na výkon spravodlivosti vo vlastnej krajine.
Tým, že tu je nová štruktúra, ktorá bude získavať informácie o dianí v jednotlivých krajinách a bude mať zároveň elegantný priestor na sledovanie a kriminalizovanie nositeľov protibruselskej agendy a vlastne kohokoľvek, kto sa nehodí, majú odrazu nový a veľmi silný mocenský a politický nástroj, ktorý, a to treba otvorene povedať, aj napriek tomu, že by mohol odhaľovať trestnú činnosť, je protidemokratický, pretože ako štruktúra vonkajšieho riadenia obchádza demokratické mechanizmy vo vnútri členských krajín.
A asi každému je jasné, že ak sa takýto mechanizmus zapojí do vnútroštátneho politického a mocenského boja, ktorý sotvakedy býva krištáľovo čistý, tak sa dá predpokladať, že vždy na strane probruselskej.
Ivan Lehotský
Foto zdroj: Internet
https://www.hlavnespravy.sk/novy-urad-europskej-prokuratury-vedeli-ste-ze-slovensko-prave-prislo-o-zvrchovanost-v-oblasti-prava/2583798