Vyplýva to z výskumu na Fakulte biologických vied Univerzity v Bergene v Nórsku, o ktorom informoval „Nasz Dziennik“.
Výskum v tejto oblasti viedol Sergey Budaev, výskumník na Fakulte biologických vied Univerzity v Bergene v Nórsku. Poukázal na to, že na rozdiel od celosvetového konsenzu medzi katolíckymi biskupmi je prijímanie svätého prijímania na jazyku a v kľaku vedecky najbezpečnejšou a najhygienickejšou formou, ktorá – ako zdôraznil – „nie je pravdepodobné, že by bola spojená s tzv. vysoké riziko prenosu infekcie.“
„Zdá sa, že všeobecné odporúčania sa slepo dodržiavajú, nie sú v súlade s rímskokatolíckou cirkvou,“ napísal Sergej Budaev, ktorý sa špecializuje na „komplexné biologické interakcie v komunitách symbiontov a parazitov.“
27 nemeckých lekárov: neexistujú zdravotné dôvody pre zákaz prijímania do úst
„Predpoklad, že existuje malé alebo žiadne riziko prijímania na ruku, je neopodstatnený a môže v skutočnosti vytvárať falošný pocit bezpečia, čo môže vyvolať bezohľadnejšie správanie kňaza aj komunikátora,“ zdôraznil autor štúdie.
Dodal, že keď sa „kňaz priblíži k už kľačiacim (komunikujúcim) veriacim, úplne sa vyhýba osobnému kontaktu a poskytuje tak lepšiu ochranu“.
Výskumník tiež vysvetľuje, že tradičný spôsob prijímania svätého prijímania je bezpečnejší, keďže komunikátor v lone predloží jazyk dopredu, čo si vyžaduje zadržanie dychu, a tým znižuje možnú účinnosť dýchania (keďže COVID-19 sa prenáša najmä malými kvapôčkami z dýchacích ciest pri tesnom kontakte tvárou v tvár a aerosólovom kontakte vo vzduchu). Upozorňuje aj na to, že keď si veriaci pri prijímaní Eucharistie kľačia, zabezpečujú si väčší odstup od kňaza a ich tváre sú na úrovni hrude celebranta. Ako zdôrazňuje, všetky možné kvapôčky a aerosól tak smerujú do hrudníka kňaza, čo predstavuje oveľa menšie riziko ako pri komunikácii tvárou v tvár v stoji.
Sergej Budajev z vedeckého hľadiska odsudzuje ukladanie svätého prijímania na ruku ako propagované „bez vedeckých dôkazov“ a zaťažené nedostatočnou „transparentnosťou, diskusiou a komunikáciou s celým spoločenstvom“ veriacich.