Dokument, ktorý vydala Kongregácia pre náuku viery hovorí, že očkovanie musí byť dobrovoľné . Očkovanie nemôže byť proti svedomiu človeka
Drahí spolubratia v kňazskej službe, drahí bratia a sestry, drahí pútnici, diváci televízie Logos.
Nie som tu dlho, som tu štvrtý rok, a za ten čas čo som tu na tomto pútnickom mieste, tu poslaný ako kňaz, duchovný správca, tak mám takú možnosť vidieť, že toto miesto sa stáva tiež takým miestom, takou križovatkou sveta. Kde prichádzajú, tak ako som to v úvode spomínal, že prichádzajú tu pútnici. Predtým, keď neboli obmedzenia, tak tu bolo veľmi veľa s rozličných krajín, dookola tu prichádzajú nielen zo Slovenska, ale aj z Čiech, Moravy, či tu boli z Nemecka, z Rakúska, alebo aj z Poľska, či Maďarska alebo či z Ukrajiny.
A v tejto dobe, veď aj keď sú obmedzenia, tak ako som spomínal, že ľudia nám píšu, telefonujú, a telefón doslova niekedy je tak, že keby som ho nevypol, alebo proste mal ho pri sebe, tak nikdy by som nemohol nič urobiť, alebo ani spovedať, nič, lebo stále zvoní. Alebo prichádzajú sms-ky, kde ľudia prichádzajú so svojimi problémami, so svojimi starosťami. A viete, tak keby som chcel charakterizovať aj dnešnú dobu, ktorú prešívame, tak mohol by som ju a myslím, že mi dáte za pravdu, že to je taká doba, strachu.
Veľmi veľa strachu je a prežívame tento strach, nosíme často krát vo svojom srdci. Lebo tak to je, že mnohí sa bojíme o to, čo bude ďalej, ako budú žiť naše deti, alebo deti, ktoré máte svoje deti, alebo rodičia si kladú rôzne otázky.
Viete, je strach z choroby, sú rodiny, ktoré stratili veľmi veľa svojich príbuzných, práve cez túto chorobu, ktorá teraz, môžeme povedať, že spôsobuje zdravotné problémy, zápaly pľúc, niektorí ju prekonajú, niektorí neprekonajú. Je tu strach z očkovania, z vakcín, viete, je strach, aj prichádzajú tu pútnici, ktorí sú takí ubolení aj z postoja Cirkvi, niekedy aj nás kňazov.
Tak, ako mi povedali nedávno, predstavte si, že u nás je napísané na dverách chrámu, že „Nezaočkovaným vstup do chrámu zakázaný“. A viete, a veľmi veľa vecí by sme mohli rozoberať, lebo Svätý Otec, vieme že povedal a pozýva k očkovaniu, ale ten istý Svätý Otec, je aj dokument, ktorý sa teraz veľmi cituje, a veľmi dôležité je, že sú kňazi, ktorý ho vytiahli, lebo média ho nevytiahnu, nebudú hovoriť o tomto dokumente, ktorý vydala Kongregácia pre náuku viery, kde viete, završuje to sám Svätý Otec František. On pozýva k očkovaniu, ale ten dokument hovorí, že očkovanie musí byť dobrovoľné. Že očkovanie nemôže byť proti svedomiu človeka.
Aj Svätý Otec Benedikt XVI. povedal, že svedomie je Boží hlas v našom vnútri.
A jednoducho a vidíme, aký problém je, aspoň my tu, chvála Bohu, nezažívame tak, lebo nechceme ísť tou cestou, a v žiadnom prípade by som nechcel ísť ako kňaz, viete že, zaočkovaný, nezaočkovaný. Každý, kto príde, má právo sa aj vyspovedať, má právo prijať aj Najsvätejšiu Eucharistiu. Lebo keď sme úprimní, viete aj z tých všetkých dát, čo počúvame, aký je rozdiel medzi zaočkovanými a nezaočkovanými? Lebo tieto vakcíny, hovoria odborníci sami, že nefungujú na tejto báze, aby zabránili tomu, aby sa ochorenie šírilo ďalej.
Jednoducho je to tak, že zaočkovaný i nezaočkovaný môže roznášať túto chorobu.
A viete, mohli by sme veľa rozprávať, aj rozoberať, viete, že keby sme chceli aj posudzovať, lebo tak ako doteraz, tu na tomto mieste sme mali prosby, iba prosby za to, že tí, ktorí sú ťažko chorí, zomierajúci, sú na pľúcnej ventilácii, a sme tu bombardovaní prosbami, a vidíte že dosť veľa mien čítame aj pri liturgii, môžeme tak robiť v našom obrade, že môžeme sa pomodliť aj za ťažko chorých.
To neznamená, že by sme nahradzovali hlavný úmysel. Hlavný úmysel je hlavný a sú tam dovolené ešte pridať ďalšie prosby. Ale môžem povedať, že sa tu stretávam na tomto mieste s rôznymi postojmi aj s bolesťami. Už máme tu aj viac liturgií, kde nás ľudia prosia o modlitby za zdravie, pre tých, ktorý sú očkovaní a majú veľké zdravotné problémy, že majú poškodené zdravie. Poznám konkrétnych ľudí, ktorí sú profesionálni športovci, hrajú zahraničné ligy a po očkovaní majú obrovský problém s tlakom, problémy so srdcom.
Že to jednoducho viete, preto aj kongregácia odporúča, že to musí byť dobrovoľné!
Lebo viete, aj tak to je, že aj keď ste išli dať sa zaočkovať, tak musíš podpísať, že súhlasíš, aby ti bola vpichnutý ten liek, alebo tá vakcína, že je potrebný tvoj súhlas. Môj súhlas. A vidíme, že veľmi veľa strachu je teraz, v tomto čase, v tejto dobe.
Ale čo je dôležité, bratia a sestry, a mohli by sme viac rozprávať o tom, lebo aká ja situácia napríklad v Maďarsku, len toľko poviem, Maďarsko pre nás je, keby sme to chceli hodnoverne hodnotiť, aká je účinnosť tých vakcín, ktoré sú, ja nie som lekár a odborník, nie, ale čítal som, čo Ministerstvo zdravotníctva v Maďarsku zverejnilo, že pri niektorých týchto vakcínach ľudia aj zomierajú, majú poškodené zdravie, a zatiaľ je to tak, a nevieme, čo bude ďalej, ale napríklad Ruská vakcína nemá zatiaľ ani jeden smrteľný prípad, žeby niekto zomrel.
A my vidíme jednu vec takú, že tu ani nejde tak o dobro pre ľudí, ale aby sa presadili globálne zámery, aby niekto zarobil. Tak, ako bolo za socializmu, je dnes na Slovensku, že vidíme, že lebo stretávam sa aj s tým, že máme veľmi veľa ľudí, ktorí zomierajú, ale povedzme si pravdu, ako funguje u nás ambulantná liečba. Ja nie som lekár, ale mám skúsenosť, viete s lekárnikmi, mám skúsenosť s priateľmi ktorí, a mohli by som ich tu zavolať dnes nech vydajú svedectvo, že mali veľmi ťažký priebeh choroby. Ale keď sa im dali niektoré lieky, ktoré dobre fungujú, ja nehovorím, že to je na sto percent, ale všetci prekonali ochorenie. Bez následkov. A sú lekári, ktorí hovoria, včasná liečba môže zabrániť tomu rozsiahlemu zápalu pľúc. Ja mám tú skúsenosť!
Ale mnohokrát tu vidíme, že napríklad lekári povedia, a títo, čo aj pozomierali tu v Starej Ľubovni, veľmi veľa bolo chorých, že keď zavolali lekárovi, berte vitamíny, Paralen, a viete, taká otrasná vec, že „ak nebudete môcť dýchať, zavolajte záchranku“. My nie sme rozvojová krajina, môžeme povedať, že máme zdravotníctvo na úrovni. Nie na takej vysokej špičkovej, ale vidíme jednu vec, že nefunguje to, čo by mohlo fungovať. Videl som fyzicky, v ruke som mal z lekárne z Rakúska, či zo Švajčiarska, kde je možné si kúpiť pohotovostný balíček prvej pomoci na ochorenie proti kovidu. U nás nič také neexistuje. A preto je tu taká poviem nedôvera, strach, obviňovanie, útoky. A vidíme, že veriaci, a to mnohí hovoria, nie že ja sa nemôžem ísť do chrámu pomodliť, lebo hneď tí, ktorí sú zaočkovaní ma napadnú, kričia na mňa, že nemáš tu čo robiť, ohrozuješ nás… A to nie je pravda. Lebo ako jeden, tak aj druhí. Ale nechcem toto hovoriť, len to som chcel, trošku, viete, priblížiť túto situáciu, že fakt, to je doba strachu!
A nevieme, kde je pravda. Ale viete, v tomto veľkom zmätku máme dnes nádherný sviatok, sviatok Nepoškvrneného počatia. A keď sme včera slúžili večiereň, viete, tam tak nádherne bolo povedané, v jednej tej prvej stychyre, ktorú sme sa modlili, že diabol, ktorý bol zvrhnutý z neba, svojou úlisnosťou stiahol aj celý ľudský rod tým, že pustil do jeho koreňa smrtonosný jed. A bratia a sestry, čo je ten smrtonosný jed? To je strach! My vidíme jednu vec, keď Adam a Eva vystúpia a porušia Boží príkaz, tak čo sa stane? Oni sa skryjú! Oni sú plní strachu! Oni chcú zakryť svoju nahotu!
A Boh prichádza, hľadá ich. Boh vie, čo sa stalo a pozýva Adama a Evu k tomu, aby oľutovali svoj hriech. Preto tak Boh naivne kladie otázky, že „Kde si Adam? Prečo si sa skryl? Prečo si nahý?“ Boh vie, čo sa stalo. Ale strach tak paralyzuje Adama, že nepovie, „Bože odpusť mi“, ale povie, „žena, ktorú ty si mi dal, mi dala a ja som jedol“.
A takto hovoria, viete, otcovia Cirkvi, že otcom strachu je diabol. Strach je od diabla.
On preto, viete aj tieto veci, ktoré sa dejú, vyvolávajú strach! A takto hovoria cirkevní otcovia, že strach bráni vnútornej modlitbe. To znamená, že strach, ako hovorí Panna Mária, že modlite sa srdcom, modlite sa s láskou. Tak to povedala Panna Mária na tomto mieste, nie, že deti moje, tak málo lásky vkladáte do modlitby.
A včera, keď sme slávili večiereň, znovu sa vrátim, boli nádherné čítania, z kníh Judita a Ester. Obidve tieto ženy sú takým predobrazom Nebeskej Matky. Preto tam Cirkev vložila čítania o týchto ženách. Bolo to v dobe, keď diabol chcel zničiť cez panovníkov izraelský národ. Vyhubiť ho. Aj Judita aj Ester, vyprosili milosť pre Izrael. Judita odsekne hlavu kráľovi, ktorý chce zabiť a zničiť Izrael. A viete, keď som počul to čítanie, tak nádherne, to je tá paralela, ako keď Panna Mária, tu na tejto hore povedala Ivete pri poslednom zjavení, „pobozkaj moju nohu, ktorá rozšliapne diablovi hlavu“. To je viete, to nádherné, čo nám Boh dáva…..
V závere kázne duchovný otec dodáva: Bratia a sestry, je to doba strachu, vtedy, keď si sám. Keď nedovolíš, aby Boh vstúpil do týchto situácií, keď, zostávame sami. A toto je tá tragédia, že pri tých veľkých krížoch, prekážkach, zlyhávame. Aj my kňazi. Viete, že chceme zabrániť tým, ktorí možno nespĺňajú našu predstavu, ale učenie Cirkvi je veľmi jasné. Veľmi jasné! Cirkev nezmenila svoj postoj. A tak prosí, aj ten dokument Kongregácie pre náuku viery to hovorí, aby nikto druhého nesúdil, viete, aby nikto nesúdil, nezaočkovaný zaočkovaného a naopak, zaočkovaný nezaočkovaného.
Aby ste nesúdili seba, neútočili, lebo toto nie je cesta, sni východisko, lebo čas ukazuje a my to vidíme, že sú krajiny, keď si zoberieme Belgicko, Holandsko, ktorý majú 86% zaočkovanosť, Holanďania majú 83% a robia lockdowny, zatvárajú. No kto je tam chorý, keď majú takú vysokú zaočkovanosť? Viete, my vidíme, že veľmi veľa vecí zaznieva, ale my neobstojíme bratia a sestry, keď pôjdeme s hnevom, s nadávkami, ale musíme prijať pozvanie našej nebeskej Matky. Tá, ktorá prišla, aj tu, na našu rodnú zem, na mnohé miesta, či to je Turzovka, či tu v Litmanovej, na horu Zvir. Viete, aby tieto miesta boli, a oni budú miestom útechy. Aby sme čerpali z tohto prameňa.
Preto bratia a sestry, dovoľme, aby aj dnes, tento sviatok nám priniesol radosť, priniesol nádej, priniesol povzbudenie, aby sme nepozerali na tento svet, ktorý je plný zmätku, klamstiev, poloprávd, ale naopak, aby sme sa vedeli oprieť, tak, ako hovorí žalmista, „i keby som mal ísť tmavou dolinou, nebudem sa báť zlého.“
Kristus medzi nami, je a bude
Pripravil Anton Čulen