V novom misáli je zmena vo veľkonočnej vigílii, keď namiesto kňaza bude niesť zapálený paškál laik namiesto kňaza, alebo diakona a bude aj spievať trikrát „Svetlo sveta“.
Kňaz pôjde až za ním s obyčajnou sviečkou v ruke ako divák. Pomyslel som si, asi sú už kňazi chorí a nevládni, keď „Eucharistiu lucernalis“ konajú laici. Naštudoval som si tridentskú liturgiu veľkonočnej vigílie. Zase sa raz podarilo v novom misáli vytvoriť akúsi zmiešaninu-zlúčeninu-zlátaninu, ktorá by sa mala podobať na tradíciu, ale symboly ukazujú presný opak.
Totižto prvá časť „Eucharistia lucernalis“ počíta so svätenými služobníkmi, pomocníkmi v dnešnej dobe biskupov-diakonmi.
A uvádza, že kde ich niet, koná kňaz. Diakon, kde ho niet kňaz však používa vo dverách kostola trojramennú sviecu /Najsvätejšia Trojica/ a zapaľuje od požehnaného nového ohňa jednu zo sviec, pričom si kľakne aj s ľudom a intonuje „Lumen Christi“ /Svetlo Kristovo./ V strede kostola a pred oltárom sa postupne zapália ostatné dve sviece s „Lumen Christi“.
Nasleduje veľkonočný chválospev – Exsultet, pričom sa podľa textu chválospevu osadia požehnané tymiánové hrudy v tvare kríža do paškálu a z trojramenného svietnika sa zapáli paškál, čím sa naznačuje vzkriesenie Kristovo, keď Božská moc oživila jeho telo.
Teda nesenie zapáleného paškálu v procesii fakticky laikom a spievanie „Lumen Christi“ laikom je výsmechom pre vysväteného služobníka Cirkvi, diakona alebo kňaza, v rozpore s tradíciou.
https://www.gloria.tv/post/VnYdjnPWe9XX3LwwE7soQp8Ws/replies
Na upresnenie:
Tak, ako sa to tam opisuje, sa to už od roku 1955 nerobilo. V roku 1955 pápež Pius XII. vydal obnovené obrady Veľkého týždňa, kde sa už nepoužíva trojramenná svieca a obrad požehnania ohňa, paškálu a jeho príprava – hrudky tymianu a pod. – je štruktúrou tak, ako aj dnes.
Do kostola sa nesie pripravený paškál, nie trojramenná svieca. Pokiaľ ide o to, kto nesie paškál v procesii, tak aj v misáli z roku 1970 sa uvádza, že ho nesie kňaz a spieva výzvu. V misáli z roku 2002 sa to však zmenilo. Rubriky boli viac upravené podľa Ceremoniála biskupov a aj do misála sa teda uviedlo, že ho nesie diakon. Keďže bežne nie všade sú diakoni, tak sa pridala aj alternatíva – alebo iný posluhujúci.
Treba však mať na pamäti, že podľa nie tak dávnej úpravy Kódexu kánonického práva pápežom Benediktom XVI., kán. 1009 §3, diakon (na rozdiel od biskupov a kňazov) nekoná v osobe Krista Hlavy, ale slúži Božiemu ľudu diakoniou liturgie, slova a lásky.
Touto zmenou sa diakon viac priblížil laikom a vzdiali sa presbyterom. Preto úlohu diakona, ktorý v liturgii nekoná v osobe Krista Hlavy, môže zastúpiť laický posluhujúci.