Evanjelista Lukáš výslovne dodáva, že označenie „kráľ“ priznané zástupmi tomu, „ktorý prichádza“, zdôrazňuje, že Mesiáš je tiež kráľom a že jeho vstup do Jeruzalema predstavuje v istom zmysle kráľovskú intronizáciu: „Požehnaný kráľ, ktorý prichádza v mene Pánovom!“ (Lk 19, 38).
Pastoračné usmernenia pre slávenie svetového dňa mládeže v partikulárnych cirkvách
3. „Slávenie SDM na miestnej úrovni na slávnosť Krista Kráľa.
Na záver eucharistického slávenia 20. novembra 2020, na sviatok Krista Kráľa, pápež František vyzval partikulárne cirkvi, aby slávili SDM na miestnej úrovni, a oznámil, že od roku 2021 sa toto slávenie – ktoré sa tradične konalo na Kvetnú nedeľu – bude konať v nedeľu, na ktorú pripadá slávnosť Krista Kráľa.
V tejto súvislosti pripomíname, že práve na sviatok Krista Kráľa v roku 1984 pozval sv. Ján Pavol II. mladých na stretnutie pri príležitosti nasledujúceho Medzinárodného dňa mládeže (1985). Toto pozvanie, spolu s vyhlásením Jubilea mladých v Roku Vykúpenia (1984), znamenalo začiatok dlhej cesty SDM. Pápež Ján Pavol II. povedal: „Na tento sviatok […] Cirkev hlása Kristovo kráľovstvo, ktoré je už prítomné, ale stále ešte tajomne rastie, až kým sa naplno nezjaví. Vy mladí ste nenahraditeľnými nositeľmi dynamiky Božieho kráľovstva, nádejou Cirkvi a sveta“. Teda takáto bola genéza SDM: v deň slávnosti Krista Kráľa boli mladí z celého sveta pozvaní, aby „prišli do Ríma na stretnutie s pápežom na začiatok Veľkého týždňa, v sobotu a na Kvetnú nedeľu“.
Skutočne nie je ťažké pochopiť vzťah medzi Kvetnou nedeľou a slávnosťou Krista Kráľa. Na Kvetnú nedeľu si pripomíname Ježišov vstup do Jeruzalema, keď prichádza ako „tichý [Kráľ], sediaci na oslici“ (Mt 21, 5) a zástupy ho oslavujú ako Mesiáša: „Hosanna synovi Dávidovmu! Požehnaný, ktorý prichádza v mene Pánovom!“ (Mt 21, 9). Evanjelista Lukáš výslovne dodáva, že označenie „kráľ“ priznané zástupmi tomu, „ktorý prichádza“, zdôrazňuje, že Mesiáš je tiež kráľom a že jeho vstup do Jeruzalema predstavuje v istom zmysle kráľovskú intronizáciu: „Požehnaný kráľ, ktorý prichádza v mene Pánovom!“ (Lk 19, 38).
Kristov kráľovský rozmer je pre Lukáša taký dôležitý, že sprevádza pozemský život Ježiša Krista od začiatku až do konca a tiež celú jeho službu. Pri zvestovaní anjel predpovedá Márii, že dieťa, ktoré počala, dostane od Boha „trón jeho otca Dávida, naveky bude kraľovať nad Jakubovým rodom a jeho kráľovstvu nebude konca“ (Lk 1, 32 – 33). A v dramatických chvíľach ukrižovania Lukáš predstavuje dojemnú postavu „dobrého zločinca“, ktorý z popraviska na kríži prosí Ježiša – „Ježišu, spomeň si na mňa, keď prídeš do svojho kráľovstva“ (Lk 23, 42) – pokým ostatní evanjelisti sa obmedzujú na urážky dvoch zločincov ukrižovaných po Ježišovom boku. Slová prijatia a odpustenia, ktorými Ježiš odpovedá na túto prosbu, umožňujú pochopiť, že on je Kráľ, ktorý prináša spásu: „Veru, hovorím ti: Dnes budeš so mnou v raji“ (Lk 23, 43).
Mocná zvesť, ktorá má byť adresovaná mladým a ktorá má stáť v centre každého diecézneho/eparchiálneho slávenia SDM v deň slávnosti Krista Kráľa, je teda táto: Prijmite Krista! Prijmite ho do vášho života ako Kráľa! Je to Kráľ, ktorý prišiel, aby vás spasil! Bez neho neexistuje skutočný pokoj, niet skutočného vnútorného zmierenia, ani pravého zmierenia medzi ľuďmi! Bez jeho kráľovstva aj spoločnosť stratí svoju ľudskú tvár. Bez Kristovho kráľovstva sa stratí každé pravé bratstvo, každá skutočná blízkosť k tým, čo trpia.
Pápež František pripomenul, že v centre dvoch liturgických slávení, slávnosti Krista Kráľa a Kvetnej nedele, „je tajomstvo Ježiša Krista, Vykupiteľa človeka…“.11 Kľúčové posolstvo je teda naďalej to, že veľkosť človeka sa odvodzuje z lásky, ktorá sa dokáže darovať druhým „až do krajnosti“.
Preto pozývame všetky diecézy/eparchie, aby slávili SDM v deň, na ktorý pripadá slávnosť Krista Kráľa.
Je totiž želaním Svätého Otca, aby v tento deň univerzálna Cirkev zamerala svoju pastoračnú pozornosť na mladých, aby sa modlila za nich, umožnila im stať sa protagonistami, podporila komunikačné kampane, atď. Ideálne by bolo zorganizovať toto podujatie (diecézne/eparchiálne, regionálne alebo národné) na samotný sviatok Krista Kráľa. Avšak z rozličných dôvodov sa môže ukázať ako nevyhnutné uskutočniť ho v inom termíne.
Toto slávenie musí byť začlenené do širšej pastoračnej cesty, v rámci ktorej predstavuje SDM len jednu etapu.12 Nie náhodou nám Svätý Otec odporúča, že „pastorácia mladých nemôže byť iná ako synodálna, teda schopná vytvoriť, spoločnú cestuʻ.“
Krátené