Prvou Máriinou charakteristikou je bezhriešnosť, nepoškvrnenosť
Začala takou byť vtedy, keď začala vôbec jestvovať, a nikdy ani na moment nestratila túto ozdobu.
To je jej prvá vlastnosť a najväčšia prednosť. A to musí byť prvá snaha každého, kto chce žiť mariánsky, kto sa jej chce stať aspoň trošku podobným: zbaviť sa hriechu, natrvalo sa od neho oslobodiť pokáním a od jeho následkov sebazapieraním.
Nesvedčí sa na Máriinho ctiteľa stále padať, svedčí sa stále stáť – stáť víťazne na hlave toho, ktorý organizuje naše pády.
Diabol vystupuje v biblických scénach v podobe hada. Je v tom hlboká symbolika a je v tom veľké upozornenie: diabol je ako had. A had je ako povraz, živý a strašne pohyblivý povraz, plaziaci sa stále popri našich nohách, vždy prichystaný okolo nich sa ovinúť, zviazať ich a spôsobiť nám pád práve tam, kde je najväčšie blato.
Panna Mária sa nám zjavuje už na úsvite ľudských dejín ako žena víťazne stojaca na hadovej hlave. Ani pre nás niet inej cesty k podobnosti s ňou ako stála ostražitosť. Energické a nemilosrdné pošliapanie plaziaceho sa kráľa temnôt – i keby boli aké krásne a elegantné jeho pohyby, jeho slová, sľuby a zvody.
Mária je Nepoškvrnená, je bez hriechu. A ten, kto ju chce ctiť, milovať, musí byť tiež taký. Keď pre svoju slabosť nie ešte v skutočnosti, tak aspoň v stálej túžbe, denne stokrát vyjadrovanej viditeľnými skutkami.
Nasledovanie Panny Márie bude teda znamenať v prvom rade tvrdý a stály boj o svoju čistotu, o svoju bezhriešnosť.
Brat a sestra, pochopili sme? Ak áno, krátke ale úprimné spytovanie svedomia nám ukáže, nakoľko sme ctiteľmi Nepoškvrnenej.
Ján Augustín Beňo, Deň čo deň
Pripravil: A. Čulen