Prvá udalosť z Máriinho života, s ktorou nás oboznamuje evanjelium, je zvestovanie.
Do jej tichého nazaretského zátišia prichádza nebeský posol s odkazom, že sa má stať matkou očakávaného Vykupiteľa, a tak sa má dostať s ním do najužšieho vzťahu, veď je kto komu bližší, ako matka?
A to znamená koniec jej utiahnutosti, koniec skrytosti. To bude odteraz pohyb. Bude sa musieť zamiešať do najväčšej revolúcie. Lebo ten, ktorý má byť podľa anjelovho oznámenia jej synom, bude buričom, buričom uspatých a sformalizovaných svedomí, bude prevracačom kupeckých stolov a učiteľských katedier, bude rozbíjačom rodín, lebo kvôli nemu sa otec postaví proti synovi a syn proti otcovi, matka proti dcére a dcéra proti matke (Porov. Lk 12, 53).
Kade prejde, tam nastane pohyb. Jedných bude za ním hnať nenávisť, druhých láska.
Mária sa má stať matkou Pomazaného a to znamená – podľa Izaiáša – matkou na smrť odsúdeného vyvrheľa ľudstva, ktorého posledným miestom bude popravné, jediným rúchom to, ktoré si spletú na jeho dokatovanom tele cícerky vlastnej krvi a cudzej sliny.
Mária to tuší – veď Izaiášove proroctvá nie sú jej neznáme. Ale nevyhovára sa.
Keď sa dozvie, ako sa to stane, poslušne skloní hlavu a vypovie svoje: fiat – áno.
Hľa, nová krásna črta, ktorá má prejsť z Márie na jej ctiteľov: ochotné podriaďovanie sa Božej vôli. Nie je to maličkosť. Kto ju chce mať, na mnoho sa musí prichystať. Predstav si napríklad svoje stavovské a náboženské povinnosti v čase únavy, zlej vôle a v čase nechuti. Predstav si dôsledné zachovanie celého Desatora, nevynímajúc 6. a 9. prikázanie v čase silného pokušenia, 1., 2. a 3. v čase krvavého prenasledovania, 7. v čase núdze, 5. a 8. vo chvíli , keď lomcuje závisť a nenávisť.
Ďalej si pripomeň prípadnú výzvu svätej Cirkvi, ktorá ťa môže zavolať do práce na šírení Kristovho kráľovstva, čo v nedávnej minulosti viedlo a na niektorých miestach i dnes vedie za mreže a za ostnatý drôt.
Nakoniec si k tomu pridaj všetky skutočné i možné oprávnené želania svetských predstavených, aj tých nevrlých s príslušnými nárokmi a s riedkymi uznaniami – a podrob sa ticho, bez reptania.
Hľa, čo všetko predstavuje to jediné mariánske „fiat“ presadené do môjho života. Čo všetko sa žiada odo mňa, ak sa jej i v tomto chcem stať podobným!
Ján Augustín Beňo, Deň čo deň
Pripravil: A. Čulen