Reklamná kampaň sa po Nitre už objavila aj v Humennom a Banskej Bystrici. Aj v týchto mestách je potrebné reagovať, tak, ako v Nitre a nebyť ticho. Chystajú aj petíciu na ochranu detí a mládeže pred touto ohavnosťou, morálnou zvrátenosťou a sebapoškodzovaním.
Vec: Sťažnosť na reklamu Amnesty International za ochranu práv LGBTI+ ľudí na Slovensku.
Podávame sťažnosť na reklamu Amnesty International za ochranu práv LGBTI+ ľudí na Slovensku. Mám na mysli plagáty s témou LGBTI+ komunity, ktoré vyrástli ako huby po daždi a strážia verejný priestor najmä centra mesta Nitra, aby obyvateľ nezostal ani minútu bez tejto témy.
V podstate na všetkých plagátoch sa nachádza fotografia osoby s vyjadrením o aký typ LGBTI+ ľudí sa jedná. V dolnej časti je na všetkých plagátoch text: fotka je ilustračná. XY sa na Slovensku ešte stále obáva o svoju bezpečnosť. Zmeňme to a pomôžme QUEER ľuďom cítiť sa vo vlastnej krajine bezpečne. Celkom dolu je inštrukcia k naskenovaniu a podpísaniu petície za ochranu práv LGBTI+ľudí na Slovensku.
Podľa Druhej časti čl. 12 etického kódexu reklama nesmie byť koncipovaná tak, aby zneužívala dôveru priemerného spotrebiteľa alebo využívala nedostatok jeho skúseností alebo znalostí alebo jeho dôverčivosť. Podľa čl. 13 ods. 1 reklama nesmie bezdôvodne využívať motív strachu, vytvárať pocit strachu a prezentovať produkt ako vhodný prostriedok na odstránenie strachu. Podľa čl. 13 ods. 8 reklama nesmie citovo vydierať.
Reklama môže pracovať s citovou angažovanosťou jednotlivých skupín spotrebiteľov, nesmie však používať nástroje citového vydierania predovšetkým tým, že v snahe vyvolať pocit viny alebo strachu z hendikepu na to použije fiktívne alebo reálne zdravotne postihnutého človeka, sociálne či inak znevýhodneného človeka alebo opustené zviera; to sa nevzťahuje na reklamu podľa čl. 2 ods. 2.
Plagáty sú umiestnené v okolí autobusovej stanice, na sídliskách, v okolí nákupných stredísk, kde sa pohybuje veľké množstvo ľudí rôznej vekovej kategórie. Chcela by som upozorniť na porušovanie Etického kódexu reklamnej praxe (ďalej len etický kódex) práve v týchto vyššie uvedených čl. a to z toho dôvodu, že verejnosti je podsúvané, že na Slovensku sa niekto musí obávať o svoju bezpečnosť a necíti sa vo svojej krajine bezpečne.
Na jednej strane je na plagáte človek, ktorý má rovnaké hobby ako každý iný: štrikuje, má rád rôzne jedlá-kapustnicu, zemiakové placky a proste je taký ako všetci a potom zrazu pozor, číha na neho nebezpečenstvo a z tej idylky prejde do obavy o svoju bezpečnosť na Slovensku.
Predmetná obava o bezpečnosť, ktorá nie je odôvodnená, môže vyvolať rôzne typy emócií, pocitov strachu najmä v radoch adolescentov, u starších a dôverčivých ľudí. Niektorí ľudia mávnu rukou, ale je tu i kategória 12-14 ročných adolescentov, ktorí sú v puberte a hľadajú odpovede na mnohé svoje vnútorné pocity, neistoty, spôsobené hormónmi, ktoré po ukončení vývinu odznejú.
Spochybnenie bezpečia domova ako základnej istoty vyvoláva celú škálu emočných stavov cez pocit strachu, neistoty, ohrozenia. Práve táto zraniteľná cieľová skupina môže zareagovať na reklamu v domnienke, že je to prostriedok, ktorý odstráni strach, neistotu.
Reklama žiada veľmi nevhodným spôsobom verejnosť o podporu a pomoc tým, že najprv navodí pocit straty bezpečia a zároveň ponúkne akési riešenie, ktorým je podpísanie petície. Nie som si istá, či neplnoletá osoba môže zákonným spôsobom podpísať petíciu, na ktorú reklama vyzýva.
„Som iný a obávam sa o svoju bezpečnosť na Slovensku“, to sú slová, ktorými je definovaný obsah reklamy. Logicky by mal obsah smerovať k spracovaniu emócie straty bezpečia, čo ale nie je jej cieľom. Cieľom reklamy je podpísanie petície, avšak na jeho dosiahnutie bola použitá manipulácia prostredníctvom spochybnenia základnej životnej istoty, ktorou je bezpečie domova. Podpísaním petície sa nestratí pocit strachu, preto reklama nesie znaky citového vydierania. Podsúvanie problémov tejto jednej skupiny ľudí, ktoré „môže zmeniť každý, kto sa zapojí do petície“ je masírovaním verejnosti, manipuláciou s citmi, citovým vydieraním a obťažovaním.
Odpoveď nám môžete poslať aj na e-mail, zostávame s pozdravom.
Za signatárov: Mgr. D. Jakabová
Ľ. Cibulová
Rada pre reklamu
Šustekova 3717/51
851 04 Petržalka