Badín 6. novembra (TK KBS) Biskupi Slovenska sa dištancujú od mediálnych aktivít, ako aj iných foriem podpory médií, ktoré používajú manipulatívne spôsoby.
Uviedli to v stanovisku, ktoré prijali počas 109. plenárneho zasadnutia Konferencie biskupov Slovenska v Badíne. Stanovisko prinášame v plnom znení.
V mediálnom priestore pôsobí viacero subjektov, ktoré majú aj kresťanský obsah, ale používajú manipulatívne spôsoby informovania. Medzi ne patrí napríklad internetový portál christianitas.sk a videokanál gloria.tv. Tieto portály a im podobné médiá vo svojich článkoch či videách podsúvajú informácie, v ktorých sa spochybňuje autorita pápeža a biskupov a dehonestujúco sa komentuje Druhý vatikánsky koncil alebo Synoda o synodalite.
My biskupi Slovenska sa dištancujeme od takýchto mediálnych aktivít, ako aj iných foriem podpory týchto médií. Povzbudzujeme veriacich, aby sa nedali zmiasť dezinformáciami v oblasti viery a náboženstva, ale kriticky rozlišovali správy o Katolíckej cirkvi.
Odporúčame, aby si rozširovali poznanie prostredníctvom spoľahlivých médií s cirkevným schválením, alebo tých, ktoré ponúkajú objektívne informácie v súlade s učením Katolíckej cirkvi v úcte k Svätému Otcovi a biskupom.
https://www.tkkbs.sk/view.php?cisloclanku=20241106056
Viac TU: Hovorca KBS k šíreniu dezinformácií prostredníctvom internetu
P:3, 21. 12. 2020 21:00, DOM
Pred niekoľkými týždňami sa na internete objavila informácia, že Svätý Otec chystá ďalšie mimoriadne Urbi et Orbi. A treba to, samozrejme, čo najrýchlejšie zdieľať. Dnes každý, kto o tom počul vie, že to nebola pravda. Niekto z dlhej chvíle vypustil dezinformáciu, a „chytili“ sa tisíce ľudí. Sám som tú správu dostal aspoň z desiatich strán. Neviem koľko krát som musel opakovať, že také podujatie sa nechystá. Hoci oficiálne stránky Vatikánu nič také neavizovali, málokto sa nad tým trápil. A nepravdu zdieľalo množstvo ľudí. Iste, nič mimoriadne sa nestalo. Údajné Urbi et Orbi nebolo, a život ide ďalej.
Horšie je, že aj závažnejšie dezinformácie úspešne prenikajú do našich životov vo viacerých oblastiach. Internet ponúka obrovské množstvo správ. Na niečo také sme v minulosti neboli zvyknutí. Toľko je toho k dispozícii, že je problém si vybrať. A správne vyhodnotiť, čo stojí za našu pozornosť, a čo nie. Navyše, mnohí majú dodnes tendenciu posudzovať správy spôsobom, na ktorý si zvykli za totality. Že oficiálne zdroje sú iba propaganda, a pravdu treba hľadať inde. Informáciu, ktorá ide „proti prúdu“, považujú automaticky za lepšiu.
Lenže, situácia je dnes zložitejšia. Hľadačom „skutočnej pravdy“ vďačne vychádzajú v ústrety tzv. alternatívne médiá. A bude trvať dlho, kým niektorí pochopia (ak vôbec), že zďaleka nie všetky súčasné „protiprúdy“ sú skutočne objektívne. Hoci často potvrdzujú to, čo si myslíme alebo želáme, aby bolo pravdivé.
Nikdy by som nepredpokladal, že niekto môže uveriť v chemtrails (konšpiráciu o tom, že kondenzačné stopy na oblohe za lietadlami sú vraj rozprašované chemické látky alebo vírusy, prostredníctvom ktorých nám tajné skupiny škodia a chcú nás ovládať). Vždy som si myslel, že je to celé len „humor“. Až kým na KBS nezavolal pán, inak veľmi slušný, ktorý ma sväto-sväte presviedčal, že je to presne tak. A že on má dokonca chemtrails zo svojej záhrady jasne nafotené a môže mi dané fotky poslať. (Mal som na jazyku, že ja mu môžem poslať fotky z našej záhrady, na ktorých jasne vidieť, že zem je plochá, ale už som sa k tomu nedostal: pán so mnou ako s odmietačom dôkazov stratil trpezlivosť, rozlúčil sa a položil).
Žiaľ, nielen ohľadom fyziky sa medzi ľuďmi šíria nezmysly. Deje sa to tiež v oblasti lekárskej vedy – čo teraz výraznejšie vnímame v situácii pandémie – ako aj v oblasti viery a náboženstva. Spôsob šírenia dezinformácií je v princípe veľmi jednoduchý. Webové stránky, v ktorých pozadí sa ukrývajú rôzne záujmy, neuverejňujú len nepravdy či nezmysly: tak by ťažko získali sledovateľov. Nájdete na nich veľa pravdivého i dobrého. Zároveň však, jedny zámerne, iné možno z neznalosti, miešajú lži s pravdou.
A o to ťažšie sa v nich orientuje. Keď vaši priatelia rozširujú viacero dobrých, zaujímavých článkov z nejakého webu, budete mať prirodzene sklon tej stránke veriť. O to viac, ak v princípe zdieľa aj váš pohľad na svet a ponúka potvrdenie pre to, čo si myslíte. Lenže, práve tu je kameň úrazu.
Tak ako sme napríklad ľahko schopní rozlíšiť, že tzv. liberálne médiá sa v otázkach viery a náboženstva nedajú pokladať za „bernú mincu“, oveľa menej si dokážeme všimnúť, že weby, ktoré navonok vystupujú kresťansky, ba odhodlane katolícky, môžu byť v skutočnosti takisto nespoľahlivé. Dokonca aj skryte protipápežské alebo protikoncilové, a v niektorých prípadoch rovno schizmatické. Presviedčam sa o tom denne v mailovej pošte.
Čerstvým prípadom je spochybňovanie stanoviska KBS k očkovaniu. Pisatelia, ktorí urputne argumentujú proti, mi posielajú citáty od „Byzantského katolíckeho patriarchátu“, neraz v úplnom nevedomí, že toto spoločenstvo ku Katolíckej cirkvi nepatrí, a dokonca otvorene bojuje proti pápežovi. Podobne mi prichádzajú články z gloria.tv, ktorá v nijakom prípade nereprezentuje katolícku vieru a náuku. Mená a heslá v názvoch, žiaľ, nič negarantujú.
Kto chce vedieť, čo naozaj hovorí a učí Katolícka cirkev, musí dať pozor, aby sa nenechal pomýliť. Dnes vyšlo so schválením pápeža Františka stanovisko Kongregácie pre náuku viery ohľadom očkovania proti Covid-19. Vysvetlenie súvisiacich morálnych otázok v ňom potvrdzuje to, čo sa píše v stanovisku Konferencie biskupov Slovenska. Roma Locuta… Samozrejme, budeme svedkami toho, že ani to niektorí neprijmú. Kto ale chce počúvať Katolícku cirkev, tu má katolícky pohľad. Kto chce byť pápežskejší ako pápež…
Čo sa teda týka spoločenstiev a webov, ktoré sa katolícky len tvária, treba si uvedomiť, že ich taktika je navzájom príbuzná: nabrať „na palubu“ čo najväčší počet fanúšikov, ktorým ponúkajú zaujímavé alternatívne informácie, a potom s nimi „odplávať“ tam, kde ich chcú dostať. Dané stránky sú plné prekladov zo zahraničných alternatívnych webov a poskytujú široký priestor pre blogy, za ktorých obsah redakcie nezodpovedajú: umožňujú im však, aby intenzívne masírovali mienku čitateľov. A z takýchto lodí sa po čase ťažko vystupuje.
Opakovane dostávam žiadosti, aby som upozornil na to, kde hľadať objektívne informácie, a kde byť opatrný. Samozrejme, úskalím takého upozornenia je, že weby, na ktoré poukážem, sa ohradia proti vytváraniu „indexov“, a budú zdôrazňovať slobodu slova. Prípadne opakovať, že „oficiálne zdroje“ informácie len filtrujú, atď. Takže toľko: mám zásadu nikomu nebrániť, aby čítal a zdieľal to, čo chce.
Pripomeniem však staré známe: „Povedz mi, čo čítaš, a ja ti poviem, kto si.“ Inými slovami, dobre si vyberaj zdroje, ktorým dôveruješ a overuj si informácie, neuspokoj sa s tým, čo potvrdzuje tvoj názor.
V tomto duchu, v úplnej slobode, poukážem na stránky, ktoré na základe mojich skúseností odporúčať nemôžem, hoci mi práve z nich dopisovatelia opakovane citujú. Respektíve, môžem dôrazne odporúčať, aby si pri nich ľudia dávali dobrý pozor, a viackrát sa zamysleli, ktorá vec stojí za zdieľanie: sem v slovenskom prostredí patria napríklad – aby to bolo prehľadné:
Gloria.tv
Svetlo sveta (zdieľané Hlavnými správami)
Christianitas
Aliancia za nedeľu
a medzi viac sekulárnymi
Infovojna
Badatel
Zem a vek
Slobodný vysielač.
Myslím, že netreba zdôrazňovať, že informácie, ktoré sú skutočne a spoľahlivo z prostredia Katolíckej cirkvi, možno nájsť na Vatikánskom rozhlase, TK KBS, v Rádiu Lumen, v televízii Lux, v Katolíckych novinách, v gréckokatolíckom časopise Slovo, či v novom Rádiu Mária Slovensko. Samozrejme, existuje aj veľké množstvo ďalších dobrých portálov, ktoré prinášajú informácie z prostredia viery a náboženstva. Mojím cieľom nie je robiť tu ich zoznam, ani „cenzúrovať“ tie, ktoré som spomenul vyššie.
V záplave toho, čo nám internet prináša a čo ovplyvňuje naše zmýšľanie – v súčasnom kontexte navyše v priamom súvise so zdravím – však pokladám za potrebné upozorniť. Nie ukladať, ale predkladať: predložiť do pozornosti na zvažovanie pre toho, kto má záujem dať si poradiť a je ochotný uvažovať. Aby sme omylom neuverili správam, ktoré sa ako pravdivé a katolícke len tvária. A aby sme si vyberali objektívne informácie, a na ich základe mohli robiť správne rozhodnutia.
Martin Kramara, hovorca KBS
https://www.tkkbs.sk/view.php?cisloclanku=20201221034
Viac TU: K diskusii o postojoch Cirkvi a výsledkoch volieb
P:3, 12. 03. 2016 09:47, DOM
Bratislava 11. marca (TK KBS) Latinské príslovie hovorí „qui bene distinguit, bene docet“. Kto dobre rozlišuje, dobre učí. Keďže zaznievajú tvrdenia o tom, že postoje Cirkvi sú zodpovedné za nástup radikálnych strán, rozhodli sme sa našich čitateľov pozvať k uvažovaniu. Prinášame možnosť vrátiť sa k niektorým článkom z nášho webu, a ich obsah ponúkame na konfrontáciu s témami, ktoré boli súčasťou volebných programov daných strán. Nasledujúce linky slúžia len ako príklad, avšak veríme, že pomôžu objasniť pochybnosti.
1. Postoj Cirkvi k migrantom a utečencom:
Arcibiskup Vasiľ: kázeň na sviatok Sedembolestnej Panny Márie 2015
Arcibiskup Zvolenský: Zastaňme sa nespravodlivo prenasledovaných
Nitriansky biskup Judák: Prispejme k atmosfére prijatia a poskytnutia pomoci
Iracké rodiny privítali v Košiciach traja biskupi Bober, Haľko a Lach
Utečenecká kríza: Biskupi diskutovali o spoločnom postupe v Európe
Vznikol nový portál o činnosti pracovnej skupiny KBS k utečeneckej kríze
Na stránke k utečeneckej kríze pribudli nové videá o kresťanoch v Iraku
Integráciu utečencov na Slovensku bude naďalej vykonávať katolícka charita
Pripomínať, čo na túto tému hovorí Svätý Otec, snáď nie je potrebné. Ďalšie desiatky článkov možno nájsť zadaním kľúčového slova “utecenci” do vyhľadávania na stránke TK KBS alebo kliknutím priamo na odkaz utecenci.kbs.sk
2. Postoj Cirkvi k Rómom
Slovenskí Rómovia poslali z baziliky v Ľutine pozdrav pápežovi Františkovi
V mariánskom Gaboltove sa skončil už 23. ročník celoslovenskej púte Rómov
O službe Cirkvi medzi Rómami aktívne debatovali v Spišskej Kapitule
Cirkev a Rómovia: Hlásať evanjelium na perifériách témou stretnutia biskupov
Pápež František: Pastorácia Rómov odráža Boží záujem o najslabších
Česká republika: Biskup Lobkowicz reaguje na rastúce napätie ohľadom Rómov.
Tieto a mnohé ďalšie články k danej téme možno nájsť po zadaní kľúčového slova “romovia” do nášho vyhľadávania. K tomu možno spomenúť napríklad dobre známu prácu Mariána Kuffu, Vlada Masláka, Petra Gombitu a mnohých ďaších katolíckych kňazov a rehoľníkov obetavo činných v tejto oblasti.
3. Postoj Cirkvi k vstupu do Európskej únie:
Pastiersky list biskupov Slovenska o Európskej integrácii
Cirkvi spoločne oslávili vstup SR do EÚ
4. Postoj Cirkvi k vstupu do NATO:
Vojenský ordinár na oslavách vstupu do NATO v Nitre
5. Postoj Cirkvi k tzv. povinnému očkovaniu
Stanovisko Subkomisie pre bioetiku
6. Postoj Cirkvi k tragédii holokaustu
Súhrnné informácie možno nájsť v článku na TOMTO LINKU.
Možno ešte pripomenúť dobre známu skutočnosť, že časopis M Rosa, ktorý vydáva Magnificat Slovakia, nemá cirkevné schválenie a nesmie sa predávať v chrámoch, aby vo veriacich nevznikol dojem, že reprezentuje postoje Cirkvi. Tiež je verejne známe, že Aliancia za nedeľu je čisto občianske združenie, a v nijakom prípade cirkevná ustanovizeň. Cirkev však nemá kompetenciu na to, aby zakazovala občianske iniciatívy (rovnako nerozhoduje o tom, ktoré strany môžu alebo nemôžu vo voľbách kandidovať).
Bolo by iste možné dlho pokračovať, avšak pre ilustráciu pár uvedených príkladov hádam postačí. I keď sa motivácie jednotlivých voličov v parlamentných voľbách nedajú celkom objektívne zhodnotiť, máme možnosť sa nad nimi zamyslieť. Je zrejmé, že medzi voličmi všetkých strán, aj radikálnych, boli katolíci. Ak však porovnáme volebné programy radikálnych strán s postojmi Cirkvi, o ktorých hovoria články TK KBS, vyznieva to tak, že voliči, ktorí sa hlásia ku Katolíckej cirkvi (a k poslušnosti jej hierarchii) mohli tieto strany voliť skôr napriek svojim náboženským postojom, než kvôli nim.
Keď niekto povie, že viacerí voliči nevedeli rozlišovať, volili neinformovane a neuvážene, len na základe povrchných náboženských hesiel, nemusí sa mýliť. Zovšeobecnenie takéhoto tvrdenia na desiatky tisícov ľudí už ale niečím zaváňa. Je skutočne mysliteľné, aby radikálnej strane pomohli do parlamentu akurát pomýlení a vo viere zaslepení kresťania, zvlášť katolíci? Ťažko sa ubrániť dojmu, že skutočné príčiny ležia oveľa hlbšie (porov. komentár hovorcu k výsledkom parlamentných volieb).
V tomto kontexte pár slov k výzve, ktorú včera dostali predstavitelia cirkví. Signatári ich označili za alibistov. Podčiarkli spoluzodpovednosť oficiálnej Cirkvi za Kotlebu v parlamente – lebo ho nedala na „index“. Popri tom, čo už bolo povedané: položme si otázku, odkiaľ sa vzalo presvedčenie, že frontálne použitie sily náboženskej autority voči danej strane by zdecimovalo jej prívržencov? Otázka je o to zaujímavejšia, keď sa za použitie danej autority vyslovujú takí, ktorí ju v iných prípadoch vôbec nerešpektujú, dokonca ňou verejne pohŕdajú a z cirkevných „indexov“ sa len smejú. Nedovoľte radikálom, aby vás priahali do vlastného vozíka! My vám ukážeme, ktorý vozík máte ťahať…
V tejto chvíli postačí zdôraznenie, že Cirkev si veľmi dobre uvedomuje svoje miesto v spoločnosti i svoju spoluzodpovednosť za to ako táto spoločnosť vyzerá, aj z hľadiska jej vážnych problémov. Je vždy vďačná za pripomenutie tejto spoluzodpovednosti – aj od tých, ktorí o vlastnom podieli na nej z akýchkoľvek dôvodov zostávajú mlčať. Bez nevyhnutnosti poukazovať na druhých treba povedať, že Cirkev bola, je a bude proti všetkým prejavom extrémizmu, násilia a rasovej či náboženskej neznášanlivosti – a jej hlas v tomto smere mlčať určite nezostane.
https://www.tkkbs.sk/view.php?cisloclanku=20160312001
K používaniu náboženských obrazov, symbolov a úkonov vo verejnej sfére
P:3, 29. 10. 2017 19:46, DOM
Bratislava 29. októbra (TK KBS) Keďže v posledných dňoch prišlo do redakcie TK KBS niekoľko protichodných podnetov a otázok, ktorých spoločným menovateľom bola problematika používania náboženských symbolov, obrazov a úkonov v politickom živote, rozhodli sme sa pre objasnenie nášho postoja i spôsobu uvažovania uverejniť jednu z odpovedí hovorcu KBS Martina Kramaru. Pre lepšie pochopenie uvádzame na úvod aj skrátenú verziu jedného z týchto podnetov.
————
Veľadôstojný pán hovorca! Som obyčajný veriaci katolík skôr tradičný ako modernista… Ako laik sa cítim, samozrejme, podriadený Sv. Cirkvi – vždy budem. Je to moja identita, za ktorú som ochotný aj umrieť, ako umreli aj naši drahí svätí. Cez toto všetko si dovolím povedať niečo, s čím nesúhlasím – čo som čítal v Postoji – teda s Vašim vyjadrením o pánovi Kotlebovi. Cítim k tomuto mužovi obdiv a úctu, a to pre jeho postoj ku katolíckej viere. Tú vieru mu môžu závidieť aj kňazi, lebo sa skutočne obetuje za obyčajných ľudí, podobne ako sám Pán Ježiš. Pán Ježiš tiež nejednal vždy utiahnuto, a nerozprával samé korektné veci.
Mnohým veriacim i kňazom, s ktorými sa priatelím, prekáža postoj pštrosa so zapichnutou hlavou do zeme. Tento hriešny štát ničí ľudí, ktorým má slúžiť a najvyšší hodnostári, nehovorím že nie sú kritickí – sú – ale len tak, aby to vládnucu garnitúru nevyviedlo z miery. Kde je duch sv. Jána Krstiteľa, kde je duch sv. Štefana, ktorý rečnil tak, že ho hneď ukameňovali? Kristus, Dobrý Pastier, všetko vidí – ako nás štátna moc trhá od viery v Boha a naši pastieri DISKUTUJÚ S VLKOM!!!! DISKUTUJÚ SO ZLOM!!! Pastierske palice – namiesto toho, aby bili nepriateľa, tak priťahujú do cirkvi sodomitov, heretikov, inovercov… Áno, pastier opúšťa stádo, aby našiel stratenú ovcu, ale nie tigra, či krokodíla, či nejakú inú hàveď. Ak pán Kotleba zasväcuje svojich spolupracovníkov pod ochranu Božej Matky, tak zle robí? Ako môže niekto o tom skutku zle hovoriť? Istotne, môžete hovoriť, čo chcete, ale malo by to byť s Kristom, a nie Kiskom. Veď takouto rečou poburujete veriacich i Pána Boha samého.
Precestoval som svet študoval v zahraničí, aj pracoval, v dejinách sa vyznám pomerne slušne. Viem si dať do súvislosti sťatie Ľudovíta VI. s dnešnou dobou. No neviem, ako si niekto nevie dať so súvislosti migrantov s Osmanskou ríšou ktorá tu 300 rokov obohacovala strednú Európu? To bolo tak dávno? Alebo Rómov, ktorí drancujú lesy a polia, porušujúc pritom Desatoro, a od malička učia svoje deti, že my sme hlúpy vianočný stromček, ktorý budú oberať kedy sa im zachce. To všetko mám z môjho života. Istotne, najväčšia z nich je „Láska“: áno, je. Ale: máme byť aj ostražití ako hady, a máme právo si svoje aj chrániť. A toto právo si rád ponechám, alebo, ak chcete, kľudne nech Vaša dobrota nechá otvorené svoje auto, úrad, byt, nasťahuje si do kláštora pár moslimov, a potom nech nám Vaša dobrota zdelí svoje zážitky. Pre moju doterajšiu 48-ročnú skúsenosť s politikmi, občanmi, rodinou, budem voliť pána Kotlebu. A na záver: Pán Ježiš je aj Bohom národným. Veď povedal: “Choďte a kážte evanjelium medzi všetky národy a krstite ich….!“ (Píšem len z hlavy).
S úctou, Richard
——————–
Milý Richard, ďakujem vám za váš email. Držím sa pravidla, že kňaz má byť otcom všetkých veriacich, a do politiky sa zbytočne nemiešať: jeho kompetenciou sú predovšetkým veci duchovné. Kto koho volí, to by malo byť vecou slobodného, informovaného rozhodnutia každého. Ako kňazi môžeme však trochu prispieť k takémuto rozhodnutiu – poukázaním na potrebu rozmýšľať a hodnotiť. Vyčítate mi moje vyjadrenia o predsedovi ĽSNS. Musím vám povedať, že mnohí ďalší mi vyčítajú, že hovorím málo, a nedostatočne kriticky. Aby som veci trochu objasnil. Mojím základným presvedčením je, že Cirkev nie je a nesmie byť nástrojom na použitie v politickom boji. Ani za, ani proti jednotlivým stranám. Kto sa pokúša o takéto jej použitie, zneužíva ju pre vlastné záujmy. Zároveň však zdieľam názor, že je správne poukázať veriacim na to, čo s vierou a učením Cirkvi nemožno stotožniť. V úvode mi dovoľte podotknúť, že za spomínaný pokus o zneužitie viery pokladám aj ostentatívne lepenie náboženských symbolov na politické značky. Je to veľmi poľutovaniahodné. Ako neprimerané ale vnímam aj výzvy z opačnej strany politického spektra – aby sa hierarchia zapájala do kampane proti určeným stranám. Obe snahy sú si v jednom podobné: Cirkev a vieru znižujú na prostriedok dosiahnutia vlastných zámerov. K tomu jedna poznámka.
Väčšina z tých, ktorí nám píšu na sekretariát, presne vie, čo treba robiť: majú to dopredu vyjasnené, vyargumentované. Pravdupovediac, ani vy nežiadate o radu. Odpustite mi preto, prosím, ak v mojej odpovedi zaznie niekoľko nevyžiadaných odporúčaní. Máte pravdu, že nikomu nemožno vyčítať zasvätenie pod ochranu Matky Božej. Tak ako nemožno vyčítať prijatie krstu či birmovania… Lenže, ako zdôrazňujú biskupi, zasvätenie je ako kadidlo – cítiť jeho vôňu len vtedy, keď sa vloží na rozžeravené uhlie, ktoré horí v našom srdci odhodlanom na ochotnú službu a obetu. A tu máme možnosť klásť otázky. Ak má niekto na svojom aute nalepenú rybičku, alebo na spätnom zrkadle zavesený ruženec, je to dôkaz života podľa kresťanskej viery? Je to pekný znak: ale čo keď sa v premávke správa bezohľadne, nekresťansky? Nebudeme za ním utekať, aby si tú rybičku dal dole. Ale pomyslíme si svoje. Cirkev nemá výhradné práva na zasväcovanie, či používanie symbolov kríža a zobrazení Panny Márie. Nemôžeme ich zakazovať. Ale veriaci majú hlavu na krku, aby rozmýšľali, či sa chcú skutočne rozhodovať v súlade so svojím náboženským presvedčením, alebo podľa vonkajších symbolov. Položme si preto zopár otázok na rozmýšľanie. Ak sa v Cirkvi usilujeme o zlepšovanie vzťahov so Židmi a rozvíjame ekumenické úsilie, je prijateľné spochybňovať holokaust alebo nadávať protestantom? Kliknite si na blog pána Benčíka, a porozmýšľajte. Je to veľmi smutné, ale poučné čítanie.
Ak sa venujeme Rómom, zakladáme pastoračné centrá, vydávame časopisy, posielame medzi nich kňazov, možno ich hádzať do vreca ako „cigánskych parazitov“? Nespochybňujem problémy. Ale spýtajte sa otca Gombitu, ktorý celý život obetuje chudobným, čo si myslí o takých slovách. Ak organizujeme zbierky utečencom a posielame státisíce eur prenasledovaným, aj migrantom, ak sme vybojovali prijatie irackých kresťanov, možno sa stotožňovať s postojom odmietania cudzincov? A keď hovoríte o tých moslimoch: ktoréhokoľvek z tých, čo poznám, by som u seba ubytoval, ak by bolo treba – hoci sám mám len jednu izbu. A mohol by som dlho pokračovať, napríklad otázkou používania falošných biskupov alebo porovnávaním postoja Cirkvi k členstvu v EÚ a v NATO, k povinnému očkovaniu, atď… s volebnými programami jednotlivých strán. Nechám to však na vás – ste dospelý, slobodný človek: prajem vám, aby ste rozmýšľali a rozhodovali sa podľa opravdivých kritérií a skutočne informovaným spôsobom. Dodám iba poslednú, nazvime to kňazskú vec. Isteže, pastierska palica slúži aj na ochranu pred zlým. No základným postojom Cirkvi je apoštolát a evanjelizácia, teda pozývanie a budovanie mostov, nie vyhrážanie sa bakuľou či stavanie plotov. Poslanie k národom je o pozvaní pre všetkých, nie o národnom bohu.
S úctou, Martin