Návrh vo Vatikáne na zmenu Eucharistie by vytvoril „nové náboženstvo“
ROME, 5. marca 2019 (LifeSiteNews) – Odborníci vrátane kardinála Raymonda Burkeho a biskupa Athanasiusa Schneidera bijú na poplach kvôli šokujúcemu návrhu Vatikánu, aby zvážili zmenu podstaty Eucharistie.
Takýto krok, kritici varujú, by zrušil sviatosť a vytvoril v skutočnosti „nové náboženstvo“.
Jezuitský teológ o. Francisco Taborda minulý týždeň uviedol, že nadchádzajúca amazonská synoda naplánovaná na budúci október by mohla zvážiť zmenu podstaty Eucharistie, čo by umožnilo používanie juhoamerickej zeleniny nazývanej yuca a nie pšeničného chleba.
O. Taborda 28. februára povedal pre Crux, že klimatické otázky a inkulturácia oprávňujú túto zmenu. Intenzívna vlhkosť počas Amazonského obdobia dažďov premení pšeničné jedlá na kašu, povedal a dodal, že „v Amazonii je chlieb vyrobený z yuca“, ktorá pochádza z kríka z Južnej Ameriky, z ktorého pochádza tapioka.
Profesor teológie na jezuitskej univerzite v Belo Horizonte v Brazílii vystúpil na študijnom seminári, ktorý sa konal vo Vatikáne v dňoch 25. až 27. februára, v rámci príprav na októbrovú synodu na tému „Amazónia: Nové cesty pre cirkev a pre integrálnu ekológiu. „
Medzi kľúčovými postavami na dvojdňovom seminári boli taliansky kardinál Lorenza Baldisseriho, generálny tajomník biskupskej synody a brazílsky kardinál Claudia Hummesa, hlavný podporovateľ zosobášených kňazov v latinskom obrade. Zúčastnili sa tiež prezidenti panamazonských biskupských konferencií a ďalší „preláti a experti“ z Amazónie a iných geografických oblastí. Zatiaľ čo o. Taborda uznal, že zmena podstaty Eucharistie je „veľmi zložitá otázka“, povedal, že verí, že o tom by mali rozhodovať miestni biskupi.
Yucaristia: Nové náboženstvo
Spoločnosť LifeSite sa obrátila na niekoľkých prominentných katolíckych teológov a kňazov, aby sa ich spýtali, či je takáto zmena dokonca mysliteľná. Odpovedali jednomyseľne a vehementne negatívne.
„Bolo by úplne nevhodné, aby amazonská Synoda diskutovala o zmene podstaty svätej Eucharistie,“ povedal kardinál Burke pre LifeSite. „Upustiť od používania toho, čo bolo vždy podstatou sviatosti Najsvätejšej Eucharistie, má najvážnejšie dôsledky,“ povedal.
„Toto je úplne nemožné, pretože je to proti Božiemu zákonu, ktorý nám Boh dal,“ odpovedal na navrhovanú zmenu biskup Athanasius Schneider, pomocný biskup z Astany. „Oslava Eucharistie s yucou by znamenalo zavedenie nového náboženstva.“
O. John Saward, vedúci výskumník v spoločnosti Blackfriars Hall, Oxfordská univerzita, povedal, že nahradenie pšeničného chleba za yucu by bolo v rozpore so svedectvom tradície svätého Tomáša Akvinského a Kódexu kanonického práva.
A jeden prominentný teológ, hovoriac pod podmienkou anonymity, povedal pre LifeSite:
Ak by pápež presadil toto povolenie pokračovať na základe „vývoja doktríny“, čím by pomohol a napomohol heterodoxným teológom v Ríme (alebo Brazílii alebo Nemecku alebo kdekoľvek), ktorí to navrhli, potom by povolil zmenu podstaty sviatosti, ktorá bola určená konaním Krista, nášho Pána, pri Poslednej večeri. „Omše“ slávené chlebom „yuca“ by neboli omše; nebola by tam žiadna skutočná prítomnosť, žiadna obeta.
Požiadali sme tieto autority, aby podrobnejšie vysvetlili, prečo je takáto zmena jednoducho nemožná.
Kardinál Burke vysvetlil, že „podľa viery rímskej cirkvi je podstatou sviatosti svätej Eucharistie pšeničný chlieb a prírodné hroznové víno.“ „Ak sa použije akákoľvek iná vec, sviatosť svätej Eucharistie nie je platne ustanovená,“ povedal.
Kardinál poznamenal, že „starodávny zvyk Cirkvi, podľa ktorého môže byť použitý len pšeničný chlieb na eucharistickú obetu, bol potvrdený na Rade vo Florencii (únijný dekrét s Arménmi Exsultate Deo, 22. november 1439).“
„Podstata sviatostí rešpektuje to, čo sa učí v Svätom Písme,“ vysvetlil ďalej kardinál Burke. „Príbeh založenia Svätej Eucharistia špecifikuje, že Kristus vzal pšeničný chlieb, nie jačmenný chlieb alebo inú formu chleba, pri Poslednej večeri a zmenil jeho podstatu na podstatu Svojho tela. Grécke slovo „artos“ takmer vždy znamená pšeničný chlieb.“
Biskup Athanasius Schneider súhlasil a povedal: „Náš Pán Ježiš Kristus vzal pšeničný chlieb a prírodné hroznové víno a Cirkev neustále a v tom istom zmysle učí viac ako dvetisíc rokov, že iba pšeničný chlieb je podstatou sviatosti Eucharistie. Toto je neomylné učenie všeobecného Magistéria.“
Pomocný biskup z Astany dodal, že Katechizmus Tridentskej rady uvádza, že podstatou svätej Eucharistie je len pšeničný chlieb. Príslušná pasáž znie:
Existujú však rôzne druhy chleba, a to buď preto, že pozostávajú z rôznych materiálov – ako je pšenica, jačmeň, strukoviny a iné produkty zeme; alebo pretože majú iné vlastnosti – niektoré sú kvasené, iné úplne bez kvasu. Treba poznamenať, že vo vzťahu k predchádzajúcim typom, slová Spasiteľa ukazujú, že chlieb by mal byť pšeničný; pretože podľa bežného používania, keď hovoríme jednoducho len o chlebe, sme dostatočne chápaní, že hovoríme o pšeničnom chlebe. Túto skutočnosť tiež deklaruje informácia v Starom zákone, pretože Pán prikázal, že chlebové predmety, ktoré predstavujú túto sviatosť, by mali byť z jemnej múky.
Preto tvrdil, že „zmeniť eucharistickú podstatu z pšeničného chleba na iný druh hmoty by znamenalo vytvoriť sviatosť, ktorá je cudzia tej, ktorú ustanovil náš Pán a ktorá bola zachovaná nezmenenou počas dvoj-tisícročnej tradície celej cirkvi na východe a na západe. „
„Sláviť Eucharistiu s yucou by znamenalo predstaviť akési nové náboženstvo,“ tvrdí Schneider. „Keby zaviedli yucu ako podstatu Eucharistie, nebola by už sviatosťou katolíckeho náboženstva. Bolo by to nové amazonské náboženstvo s katolíckou dekoráciou, ale už by nebola sviatosťou Eucharistie Katolíckej apoštolskej cirkvi.“
Biskup Schneider tiež zdôraznil:
Tridentská rada, pápež Pius XII. a Ján Pavol II. učia, že Cirkev nemá moc zmeniť podstatu sviatostí. Cirkev môže iba zmeniť to, čo zriadila. Cirkev však nestanovila vec Eucharistie. Bola založená samotným našim Pánom Ježišom Kristom, ktorý taktiež ustanovil, že voda je vecou krstu.
Spoločnosť LifeSite tiež požiadala vysoko uznávaného anglického teológa a autora, o. Johna Sawarda, aby vysvetlil, prečo je nemožné zaviesť zmenu vo veci Eucharistie. Povedal: Svedectvo tradície je tak jasné, ako len môže byť: jedinou platnou podstatou Eucharistie je pšeničný chlieb (panis triticeus). Je to učenie Rady z Florencie a v jej prospech argumentoval svätý Tomáš v jeho pojednaní o Eucharistii v Summe: „Veríme, že Kristus použil tento druh chleba, keď ustanovil Eucharistiu“ (3a, 74, 3). „Bez pšeničného chleba,“ hovorí svätý Tomáš, „sviatosť nie je platne ustanovená“ (sín quo non perficitur sacramentum) (3a, 74, 4).
„Kódex z roku 1983 je takisto jednoznačný: „Chlieb musí byť vyrobený z pšenice samotnej“ (kán. 924/2),“ dodal.
Saward tvrdil, že nejasným pojmom „rozvoj doktríny“ sa nemožno dovolávať ospravedlnenia tohto pretrhnutia s posvätnou tradíciou. Obmedzenia takéhoto vývoja starostlivo stanovil prvý vatikánsky koncil: „Ten význam posvätných dogiem sa musí stále udržiavať, čo nám kedysi vyhlásila naša Svätá matka Cirkev a nikdy nesmie existovať odchýlka od tohto významu z dôvodu pochybnosti a z titulu hlbšieho porozumenia. „(dogmatická konštitúcia Dei Filius o katolíckej viere, kapitola 4).
Anglický teológ poznamenal, že “ blahoslavený Ján Henry Newman povedal to isté: „Neexistuje nič, čo Cirkev kedy definovala alebo niekedy v budúcnosti definuje na požiadanie inak ako Apoštol bol alebo by bol schopný zodpovedať v plnej miere. „(List Flanniganu). Inými slovami, keby ste sa spýtali sv. Petra: „Aká je jediná platná podstata Eucharistie?“ Odpovedal by: „Pšeničný chlieb.“
O. Saward tiež poznamenal, že Kongregácia pre náuku viery v poslednej dobe trvala na tom, že kňazi celiaci „musia svätiť a konzumovať oltárne chleby z pšenice, aj pri zníženom obsahu gluténu“.
Už v roku 2017 Kongregácia pre božské bohoslužby a disciplínu sviatostí vydala aj pokyny pre biskupov o chlebe a víne, ktoré sa majú použiť pre svätú Eucharistiu.
Vyskytli sa vážne otázky
Kvôli všetkým týmto dôvodom kardinál Burke povedal: „Pre amazonskú Synodu by bolo úplne nevhodné diskutovať o zmene podstaty svätej Eucharistie.“ „To by znamenalo pochybnosti o neporušenej tradícii, ktorou svätá Eucharistia pokračuje, aby sme boli Kristovým činom v našom strede, v skutočnosti, ide o najvyšší a najdokonalejší prejav Jeho prítomnosti s nami,“ tvrdil. „Opustiť používanie toho, čo bolo vždy podstatou sviatosti Najsvätejšej Eucharistie, má najvážnejšie dôsledky.“
Kardinál dodal: „Človek sa pýta, prečo po storočiach slávenia svätej Eucharistie na amazonskom území je teraz veľa problémov okolo používania hostií z pšeničného chleba.“
„Je tu niečo viac, než problém udržať hostie čerstvé,“ poznamenal kardinál Burke. „Použitie niektorých miestnych jedál, ktoré sú ako chlieb, ale nie ten druh chleba, ktorý náš Pán používal pri Poslednej večeri, odráža úplne horizontálny pohľad na svätú Eucharistiu, v ktorom je Svätá Eucharistia činom spoločenstva, ktoré zhromažďuje spoločenstvo na rozdiel od konania Krista, KTORÝ zhromažďuje spoločenstvo.“
Ak návrh na zmenu podstaty Eucharistie z pšeničného chleba na yuku, ako naznačujú tieto autority, predstavuje jasné a zjavné porušenie katolíckej viery, vzniká otázka: Mal by ortodoxný biskup dokonca odmietnuť účasť na amazonskej Synode, pokiaľ je na programe takáto otázka?
Preklad D. Kovačič