Video: Kňaz káže veriacim o živej viere a sám je v skutkoch živá mŕtvola. Nerešpektuje ani výhradu svedomia.
Na Slovensku sa začínajú vynárať statoční kňazi, ktorí ako za komunizmu začínajú nebojácne vysluhovať sviatosti a slúžia tajne sväté omše po pivniciach, domoch, či skladoch a veriaci dokonca aby neznesväcovali Ježiša Krista prítomného v Eucharistii prijímaním na ruku, tak radšej cestujú aj stovky kilometrov do iných okresov ku kňazom, čo im podajú Eucharistického Ježiša Krista do úst. To sú už veľké obety a Boh to iste vidí. Poznám niektorých aj osobne.
Zažívame to, čo prví kresťania počas prenasledovania v Rímskej ríši, ale s tým rozdielom, že apoštoli a ich nástupcovia v tom čase trpeli za Krista a zomierali so svojimi veriacimi. Dnes je to tak skôr výnimočne. Treba sa modliť za ich odvahu a zvláštnu Božiu milosť pre našich biskupov.
Začíname si zvykať na život v „katakombách“, ale aj v nebezpečenstve pred udavačmi a políciou. Náboženská sloboda a zmluva medzi Slovenskou republikou a Svätou stolicou, sa stali presne tak ako Ústava Slovenskej republiky a medzinárodné dohovory o ľudských právach, len bezcenným zdrapom papiera. A mnohí pastieri ako keby nič nevideli, zaujímajú ich len financie a výhody z biskupských „funkcií“. Koľkým z nich sa už zlomili biskupské palice?
Česť pastierov Cirkvi háji najmä trnavský arcibiskup Ján Orosch, emeritný arcibiskup Ján Sokol a ešte zopár ďalších biskupov a veľké množstvo kňazov. O niektorých vieme, iní postupujú tajne. Ostatní skôr mlčia, alebo v tom lepšom prípade pomáhajú statočným kňazom znovu budovať základy novej „podzemnej“ Cirkvi, ktorá zostane verná Kristovi. Našťastie pre nás veriacich je aj veľké množstvo kňazov, čo pochopili „znamenie časov“ a začínajú sa formovať. Najhoršia situácia je zrejme v Bratislavskej a Košickej arcidiecéze, kde sa antikristova vláda môže na biskupov najviac spoľahnúť.
Veriaci na Slovensku si môžu sťažovať akurát tak „na lampárni“. Napriek tomu, že som napísal niekoľko listov hovorcovi KBS, predsedovi KBS, biskupom, alebo aj hlavnému „hygkardinálovi“ J. Mikasovi (covid prefektovi pre koronadisciplínu sviatostí a oblbovanie veriacich), do dnešného dňa som nedostal na moje emaily nijakú odpoveď.
V nedeľu 2 mája 2021 som bol na svätej omši o 16. 30 hod. v Blumentáli. Svätú omšu celebroval Vdp. Marián Bér, ktorého diváci poznajú z Tv Lux. Videl som niektoré jeho relácie a celkom sa mi páčili, ale v Tv lux už diváci videli všeličo…
Tento kňaz v kázni o. i. hovoril aj o tom, že ak niekomu chceme darovať kvety, určite mu nedáme umelé kvety, ale živé. Prirovnával to k veriacim, aby boli živými svedkami viery. Po svojich skúsenostiach s kňazmi, ktorý sa radšej riadia hlboko ”teologicky pripravenými liturgickými vyhláškami hygkardinála Mikasa” ako evanjeliom Ježiša Krista a dokumentami Svätej stolice, ma zaujímalo, či to, čo tento kňaz hlása, zodpovedá aj skutkom.
Tak som sa ako vždy počas svätej omše modlil a prosil som Pána Boha o tú milosť, aby som mohol prijať Eucharistického Ježiša Krista do úst, ak je to Božia vôľa. Vždy sa modlím aj za odvahu pre kňazov, čo slúžia svätú omšu, ale aj za odvahu pre našich biskupov, aby sme sa tu na Slovensku čím skôr vrátili k dôstojnému prijímaniu Eucharistie do úst. Ale ak Boh chce a treba vydať svedectvo kňazovi a veriacim prítomným na svätej omši, trvaním na prijímania Eucharistie do úst, tak to s Božou pomocou aj urobím. No vždy aspoň tajne dúfam, že to po mne Pán nebude zase chcieť…
Na sväté prijímanie som išiel až v úplnom závere. Pustila ma ešte jedna slečna, ktorá určite tiež chcela ísť na sväté prijímanie do úst. V Blumentáli som bol od začiatku pandémie v roku 2020 už veľa krát a tak viem, že tam kňazi dávali/dávajú sväté prijímanie aj do úst.
Keď som predstúpil pred kňaza, a ten mi podával Eucharistiu, tak som, ako vždy, otvoril ústa. Kňaz sa na mňa pozrel a povedal mi, že na ruku. Ja som mu na to odpovedal, že do úst… A on znova, že na ruku…. A tak som mu opäť povedal, že do úst… Vtedy mi povedal, že má príkaz od pána farára podávať sv. prijímanie len na ruku. Tak som mu povedal, že Pána Boha treba viac počúvať ako ľudí. Tiež som uviedol, že zatiaľ mi tu v Blumentáli všetci kňazi bez problémov podali Eucharistiu do úst, vrátane pána farára.
Vtedy sa ma opýtal, že či mám nejakú veľkú výhradu, aby som prijal do úst. Povedal som mu, že mám veľkú výhradu vo svedomí, a ak by som prijal na ruku, mal by som ťažký hriech. Hoci som si myslel, že po týchto slovách už Eucharistiu do úst dostanem, kňaz mi ju odmietol aj na základe výhrady svedomia podať. Tento kňaz už výhradu svedomia nepovažuje za nič.
Slečna za mnou nedostala zrejme tiež sväté prijímanie, lebo kňaz radšej odišiel, aby zamkol predo mnou kalich s Eucharistickým Kristom do bohostánku. Neostalo mi nič iné len sa pomodliť za tohto úbohého kňaza a prijať Pána Ježiša duchovne. Iba som smutne vo svojom srdci skonštatoval, že kňaz síce káže veriacim o živej viere, ale sám je vo svojich skutkoch iba živá mŕtvola. Je to smutné, že Kristov kňaz už nerešpektuje ani výhradu svedomia. Toho svedomia, ktoré nám dal Boh.
Anton Čulen
Foto zdroj: TV Lux
Čo hovoria o prijímaní Eucharistie dokumenty Svätej Stolice?
V dokumente MEMORIALE DOMINI sa uvádza: (Poučenie o spôsobe šírenia svätého prijímania: Tento spôsob podávania svätého prijímania (na jazyk) sa musí zachovať, berúc do úvahy súčasnú situáciu Cirkvi na celom svete, a to nielen preto, že má za sebou mnoho storočnú tradíciu, ale najmä preto, že vyjadruje úctu veriacich k Eucharistii http://alianciazanedelu.sk/archiv/6764
I N Š T R U K C I A REDEMPTIONIS SACRAMENTUM bod 91. uvádza: Pri rozdávaní svätého prijímania treba pamätať, že „posvätní služobníci nemôžu odoprieť sviatosti tým, ktorí ich vhodne žiadajú, sú riadne disponovaní a právo im nezakazuje, aby ich prijali“. Každý pokrstený katolík, ktorému podľa práva nie je zakázané, musí byť pripustený k svätému prijímaniu. Teda nie je dovolené odoprieť nikomu z veriacich sväté prijímanie len preto, lebo napr. chce prijať Eucharistiu pokľačiačky alebo postojačky.
90. „Veriaci prijímajú pokľačiačky alebo postojačky, ako to ustanovila konferencia biskupov“ a potvrdila Apoštolská stolica. „Ale keď prijímajú postojačky, odporúča sa, aby pred prijatím sviatosti prejavili patričnú úctu, podľa tých istých stanovených noriem.“
92. Hoci každý veriaci má vždy právo prijať sväté prijímanie podľa svojej vôle do úst, ak niekto z prijímajúcich chce prijať sviatosť na ruku v krajinách, kde to konferencia biskupov s potvrdením Apoštolskej stolice dovolila, nech sa mu svätá hostia dá. Predsa však osobitne treba dbať o to, aby ju prijímajúci prijal hneď pred vysluhovateľom, aby nik s hostiou na ruke neodišiel. Ak by hrozilo nebezpečenstvo znesvätenia, sväté prijímanie sa veriacim na ruku nemá podávať.
93. Pri prijímaní veriacich treba držať paténu, aby sa vyhlo nebezpečenstvu, že svätá hostia alebo nejaký jej úlomok padne na zem.
Čo uvádza ohľadom prijímania Eucharistie stránka TKKBS?
Bohoslužby bude možné znovu navštevovať, platia však ešte obmedzenia
Bratislava 17. apríla (TK KBS) Od pondelka 19. apríla budú opäť umožnené verejné bohoslužby. Vyplýva to z uznesenia vlády zo 16. apríla 2021 a vyhlášok Úradu verejného zdravotníctva SR (vyhláška 186 a vyhláška 187). Vyhlášky stanovujú pravidlá pre bohoslužby, obrady krstu, cirkevné a civilné obrady sobáša a pohrebu.
Ak ide o povolenú kapacitu osôb, pre tieto typy podujatí platia nasledovné podmienky: Počet návštevníkov v kostole alebo obdobnom priestore v jednom okamihu nesmie prekročiť koncentráciu jeden návštevník na 15 m2 z plochy priestoru určeného pre návštevníkov. Ak táto plocha nedosahuje 90 m2, môže sa tu nachádzať najviac 6 návštevníkov.
Do počtu zúčastnených sa nezapočítavajú deti do 10 rokov v sprievode dospelej osoby. Z uznesenia vlády vyplýva, že pri ceste na pohreb blízkej osoby, uzavretie manželstva a krst sa nevyžaduje test. Rovnako nebude vyžadovaný ani na vstup na bohoslužbu. S účasťou verejnosti boli verejné bohoslužby doteraz zakázané od 1. januára 2021. Ich konanie sa riadi Covid automatom. „Prežívanie viery v spoločenstve je omnoho plnohodnotnejšie než slávenie v online podobe.
Je dobré, že od pondelka 19. apríla sa už môžeme stretnúť v chráme, hoci s obmedzeniami. Pre veriacich je táto možnosť veľmi dôležitá: intenzívne si žiadajú, aby mohli pristupovať ku sviatostiam. Samozrejme, chápeme, že naďalej trvá vážnosť pandemickej situácie, a preto kňazov aj veriacich žiadame, aby pri sláveniach zodpovedne dodržali opatrenia a dbali na ochranu zdravia každého človeka,“ zareagoval predseda KBS Mons. Stanislav Zvolenský.
„Kvôli limitovanej účasti – budú veriaci aj naďalej oslobodení od povinnosti byť prítomní na nedeľných bohoslužbách, ktoré budú až do úplného uvoľnenia opatrení pokračovať aj cez médiá alebo sociálne siete,“ dodal predseda KBS.
Vyhláška ďalej podrobnejšie určuje opatrenia, ktoré je stále nutné dodržať:
a) vstup a pobyt v kostole alebo v obdobných priestoroch slúžiacich na výkon obradu umožniť len s náležite prekrytými hornými dýchacími cestami,
b) pri vchode do kostola alebo do príslušných priestorov aplikovať dezinfekciu na ruky alebo poskytnúť jednorazové rukavice,
c) dodržiavať vzdialenosť 2 metre medzi osobami; to neplatí na prípady u ktorých to vzhľadom na povahu obradu nie je možné,
d) dodržiavať respiračnú etiketu,
e) z obradov vylúčiť osoby, ktoré majú nariadenú karanténu alebo akékoľvek príznaky respiračného infekčného ochorenia,
f) dezinfikovať použité predmety slúžiace účelom obradu,
g) v prípade kontaktu rozdávajúceho s ústami veriaceho, si musí rozdávajúci zakaždým vydezinfikovať ruky; pri prijímaní „pod obojím“ striktne dodržiavať iba podávanie chleba na ruku,
h) zakazuje sa používať obrady pitia z jednej nádoby viac ako jednou osobou,
i) zakazuje sa podávanie rúk,
j) v priestoroch, kde sa vykonávajú obrady odstrániť nádoby s vodou,
k) vykonávať častú dezinfekciu priestorov, hlavne dotykových plôch, kľučiek, podláh a predmetov,
l) počet návštevníkov v kostole alebo obdobnom priestore v jednom okamihu nesmie prekročiť koncentráciu jeden návštevník na 15 m2 z plochy priestoru určeného pre návštevníkov; to neplatí pre deti do 10 rokov v sprievode dospelej osoby; pokiaľ plocha určená pre návštevníkov nedosahuje 90 m2, v kostole alebo obdobnom priestore sa v jednom okamihu môže nachádzať najviac 6 návštevníkov; táto podmienka sa nevzťahuje na deti do 10 rokov v sprievode dospelej osoby.
Zdroje: Uznesenie vlády zo 16. apríla https://www.tkkbs.sk/koronavirus/pdf/203_2021.pdf 2021 / Vyhláška 186 https://www.tkkbs.sk/koronavirus/pdf/vyhlaska_186.pdf / Vyhláška 187 https://www.tkkbs.sk/koronavirus/pdf/vyhlaska_187.pdf