Obežník trnavského arcibiskupa. Orosch sa v dokumente pýta, či naozaj boli obete zo Zámockej nevinné.
Kňazom v obežníku písal aj o tom, či bola v Teplárni, pred ktorou Juraj K. zabil dvoch ľudí, protidrogová razia či iná kontrola. Nepodložene tvrdí, že asi nebola, lebo by sa to mohlo považovať za homofóbne konanie.
Najvyšší predstaviteľ katolíckej cirkvi v Trnavskej arcidiecéze, arcibiskup Ján Orosch v obežníku pre kňazov napísal, že pochybuje o nevinnosti obetí zo Zámockej ulice v Bratislave, kde Juraj K. zabil dve osoby patriace ku LGBTI komunite. Ako prvý o tom informoval Denník N.
„Už mnohí sa vyjadrili k tejto udalosti. Politici, najvyšší predstavitelia nášho štátu, bežní občania aj zástupcovia cirkví. Priznám sa Vám, že v ich vyjadrení mi vadí jedno slovo, s ktorým nemôžem súhlasiť. To slovo je ‚nevinné‘ obete,“ napísal Orosch v dokumente, ktorý Trnavská arcidiecéza nezverejňuje. Časť obežníka však koluje po sociálnych sieťach.
Trnavský arcibiskup sa tiež v liste pýtal, či sa v Teplárni niekedy konali protidrogové razie. „Viem si totiž predstaviť, že ani raz sa tam žiadna kontrola nekonala. Prečo? Lebo by sa to mohlo považovať za homofóbne konanie,“ vysvetlil bez dôkazov.
V príhovore kňazom tiež označil „radikálne a odsúdeniahodné riešenie“ vraha zo Zámockej za tragické.
Konferencia biskupov Slovenska dokument nechce komentovať. V jej reakcii, ktorú zverejnil Denník N, uvádza, že ide „o dokument pre vnútornú potrebu Trnavskej arcidiecézy a slovo arcibiskupa sa viaže na tento dokument, KBS neprináleží ho komentovať“.
Celé znenie príhovoru arcibiskupa:
Drahí bratia v biskupskej, kňazskej a diakonskej službe, milí bratia rehoľníci,
Blíži sa tradičná Trnavská novéna a tisíce pohľadov sa opäť upriami na milostivý obraz našej Matičky – Panny Márie Trnavskej. Aj v tomto roku si pripomenieme najmä tie najznámejšie udalosti z dejín Trnavy, ktoré sa zapísali do našej histórie.
Je to krvavý pot a slzy, ktoré sa zjavili na milostivom obraze v roku 1663 počas tureckých vojen, trojnásobné slzenie obrazu v roku 1708 spadajúce do obdobia Druhej Kuruckej vojny v rokoch 1703 – 1711, a ktorého pravosť Svätý stolec oficiálne uznal historickým dekrétom.
Do tohto obdobia spadá aj ukončenie morovej rany 21. novembra 1710, ktoré nastalo počas procesie s milostivým obrazom na Trojičnom námestí. Napokon treba pripomenúť mimoriadnu ochranu Panny Márie počas Druhej svetovej vojny. Ťažko bola zasiahnutá Bratislava, Nitra, Nové Zámky a iné usadlosti, v ktorých bolo stovky obetí pri bombardovaní. Trnavu neohrozil ani jediný výstrel. Ešte počas vojny v roku 1944 sa začala konať prvá novodobá Novéna k Trnavskej Matičke a priniesla záchranu mesta. Preto máme byť my, kňazi, spolu s našimi veriacimi za čo vďační.
Žiaľ, aj dnešná Trnava a celé naše Slovensko ohrozujú epidémie. Nie je to však iba Covid-19 a vojna na Ukrajine, ale naše rodiny ohrozuje morová rana ateistického liberalizmu, neomarxizmu a čo je najsmutnejšie, aj kresťanského liberalizmu. Hedonizmus – nemravnosť ohrozujúca morálne životy najmä detí, mládeže a celých rodín je tragédiou nás všetkých. Do toho vstupuje ideológia rodovej rovnosti a mnohí v tom vo svojej naivnej nevedomosti nevidia, či nechcú vidieť žiadnu hrozbu.
Zaiste nás všetkých zasiahla správa o vražde dvoch mladých ľudí z komunity LGBTIQ+. Vrah bol pravdepodobne plný nenávisti a odporu voči veciam, ktoré sa okolo neho diali a s ktorými nesúhlasil. Rodikálne a odsúdeniahodné riešenie osobného problému je tragické. Už mnohí sa vyjadrili k tejto udalosti. Politici, najvyšší predstavitelia nášho štátu, bežní občania aj zástupcovia cirkví.
Priznám sa Vám, že v ich vyjadrení mi vadí jedno slovo, s ktorým nemôžem súhlasiť. To slovo je „nevinné“ obete. Ľudia, počnúc majiteľom klubu „Tepláreň“, návštevníci klubu, o ktorých sme sa nedozvedeli nič o ich veku, o ich možnej drogovej závislosti, pohoršlivom – a zo strany veriacich právom videnom – nemravnom konaní, až po poľutovaniahodné obete, sú naozaj všetci nevinní?
Áno, Ježiš odpúšťal hriešnikom, ale ich upozornil na hriech a potrebu nápravy. Dokonca sa vyjadril, že ten, kto pohorší jedného z najmenších… Zaujímalo by ma, koľkokrát bola v Teplárni protidrogová razia, ako často sa tam objavila kontrola osôb mladších ako osemnásť rokov, kto je vlastne majiteľom tohto „zariadenia“? Viem si totiž predstaviť, že ani raz sa tam žiadna kontrola nekonala. Prečo? Lebo by sa to mohlo považovať za homofóbne konanie.
Zatiaľ sme sa vlastne nedozvedeli nič podstatné o celej tragédii. Podobne, ako sa nič nedozvedáme o obetiach prenasledovaných kresťanov vo svete, z ktorých je denne zavraždených 11 – 20 obetí.
Bratia, prosme počas tohtoročnej Trnavskej novény o príhovor a materinskú pomoc našej drahej Nebeskej Matky Panny Márie za všetky obete akéhokoľvek násilia, ale aj za nešťastníkov – vrahov tak, ako sa jej Syn Ježiš Kristus modlil za svojich vrahov: „Bože odpusť im, lebo nevedia, čo robia.“ Na Trnavskú novénu 2022 všetkých pozýva a zo srdca Vás žehná
+ Ján.
https://www.postoj.sk/117856/orosch-sa-v-dokumente-pyta-ci-naozaj-boli-obete-zo-zamockej-nevinne