Poslanci čoskoro rozhodnú, či sa prikloníme k nedeli ako dňu pre rodinu, alebo k americkému modelu konzumu.
Hypermarkety, supermarkety, obchodné parky, nákupné centrá. Jeden z výdobytkov ponovembrovej epochy. Pod jednou strechou môžeme nakúpiť všetko od potravín po osobné autá, uzavrieť životné poistenie, naobedovať sa alebo si pozrieť najnovší filmový trhák. Sociológovia ich nazývajú chrámy modernej doby aj preto, že ich dvere ostávajú otvorené aj v nedeľu.
Možno si ani neuvedomujeme, ako tento fenomén a s ním spojené nedeľné nakupovanie zmenil naše životy a životný štýl. Pred rokmi bolo v nedeľu otvorených len zopár malých obchodov, kde sme nakupovali, na čo sme zabudli cez týždeň.
Situácia sa radikálne zmenila po príchode zahraničných reťazcov. Dnes sa nedeľa stáva dňom nákupov.
Najčastejším argumentom nedeľných nákupov je šetrenie času. V nedeľu vraj nakúpime pohodlnejšie ako v pracovných dňoch. Je to však skutočne tak?
Možno si ani neuvedomujeme, ako tento fenomén a s ním spojené nedeľné nakupovanie zmenil naše životy a životný štýl. Pred rokmi bolo v nedeľu otvorených len zopár malých obchodov, kde sme nakupovali, na čo sme zabudli cez týždeň.
Situácia sa radikálne zmenila po príchode zahraničných reťazcov. Dnes sa nedeľa stáva dňom nákupov.
Najčastejším argumentom nedeľných nákupov je šetrenie času. V nedeľu vraj nakúpime pohodlnejšie ako v pracovných dňoch. Je to však skutočne tak?
Parkoviská pred nákupnými centrami a supermarketmi sú v nedeľu plné už predpoludním. A skúste si stopnúť, ako dlho nakupujete.
Kto dokáže nakúpiť len to, čo skutočne potrebuje, a to len a len v nedeľu, je raritou. Zväčša kúpime aj množstvo vecí, ktoré ani nepotrebujeme.
Vďaka reklamným letákom a zľavám sme presvedčení, že tovar v supermarketoch je lacnejší, to však zďaleka nie je pravda. Ceny v akcii sú síce nižšie, ale ostatný tovar je často o pätnásť až dvadsať percent drahší ako v obyčajných predajniach, čo si zákazník neuvedomí. Hoci kúpyschopnosť Slovákov z roka na rok klesá, v bratislavských hypermarketoch sa cez víkend premelie vyše stotisíc.
Nákupné centrá však znamenajú oveľa viac ako len nakupovanie. V poslednom čase, keď ich počet nekontrolovane rastie, chodia na nedeľné nákupy celé rodiny tak, ako sa kedysi chodilo do lesa alebo na návštevy. Zatiaľ čo rodičia nakupujú, deti sa hrajú v detských kútikoch. Nebolo by na tom nič zlé, keby nedeľa nebola od nepamäti určená rodine.
Voľnú nedeľu pre svojich zamestnancov zaviedol ako prvý reťazec Jednota. Jej predstaviteľ to zdôvodnil tým, že nedele boli aj finančne nerentabilné a uvedomili si dôležitosť spoločne tráveného nedeľného odpočinku pre celú rodinu.
Podobne sa zachoval aj obchodný reťazec z Nemecka Mountfield, ktorý odporúčal, aby sa ich zákazníci venovali v nedeľu rodine alebo práci v záhradke s náradím, ktoré si u nich kúpili.
Rodiny bez matiek
Hypermarkety majú ešte jeden rozmer. Obrovské predajne nemôžu fungovať bez zamestnancov. V troch alebo štyroch nedeľných zmenách sa v nich vystriedajú desiatky, ba stovky predavačiek, zásobovačov, údržbárov, upratovačiek a manažérov. Nikto z nich fakticky nemá právo odmietnuť pracovať v nedeľu, Zákonník práce to neumožňuje.
Pracovné zmluvy nie sú ústretovejšie ani voči ženám s malými deťmi. Pracovníčky hypermarketov sú často zo štyroch nedieľ tri v práci a ich rodina je zatiaľ sama.
Pri nástupe do práce museli tieto manželky a matky súhlasiť, že budú pracovať aj v nedeľu, pretože mnohé nemali inú šancu zamestnať sa. Obávajú sa o svoje pracovné miesta, keďže tých je, najmä na strednom a východnom Slovensku, málo.
Aj preto sa odborári zo Zväzu obchodu a cestovného ruchu KOZ pridali k aktivite Nezávislých kresťanských odborov Slovenska (NKOS), keď 14. decembra 2002 spustili v krajských mestách letákový protest proti nedeľnej práci pod heslom „Nedeľa s rodičmi“. Cieľom bola snaha legislatívne zastaviť rýchlo rastúci trend práce v nedeľu, najmä vo veľkých nákupných centrách a hypermarketoch, ale i v ďalších druhoch pracovnej činnosti, ktorá v nedeľu nie je nutná.
Zákon na obmedzenie nie nevyhnutnej práce v nedeľu musí mať logicky výnimky, napríklad v zdravotníctve, doprave, kultúre, u hasičov, v ozbrojených zložkách, v polícii atď. Táto činnosť musí slúžiť hlavne spoločnému dobru. Nedeľný predaj to nespĺňa a narušuje súčinnosť rodiny.
Amerika verzus EÚ
V zahraničí existujú dva rôzne trendy – americký a krajín Európskej únie. Kým v stredoeurópskych štátoch je situácia s nedeľným predajom podobná ako na Slovensku, vo väčšine štátov EÚ, predovšetkým v pôvodnej európskej pätnástke, je nedeľný predaj zákonom zakázaný.
Vo Francúzsku, v Nemecku, Rakúsku, Španielsku, Portugalsku a inde sa hypermarkety zatvoria v sobotu poobede alebo večer a otvoria sa v pondelok ráno. V jednotlivých štátoch však existujú rôzne výnimky, ako napríklad u pekárov v Nemecku, ktorí môžu mať ráno niekoľko hodín otvorené.
Nedeľu ako deň pracovného pokoja podporila v roku 1996 aj Rada Európy rezolúciou o práci v nedeľu. Vyzýva v nej členské štáty a sociálnych partnerov, aby prihliadali na tradície a kultúrne, sociálne, náboženské a rodinné potreby obyvateľstva a uznali špecifický charakter nedele ako dňa odpočinku.
Nedeľný odpočinok sa v týchto štátoch chápe aj ako redukcia počtu pracovných hodín, ktorá je jedným zo spôsobov boja s nezamestnanosťou, zefektívňovania produktivity práce a zlepšovania pracovných a životných podmienok.
Iná situácia je v Anglicku, kde môžu byť hypermarkety od roku 1994 otvorené aj v nedeľu od desiatej do šiestej. Podľa zákona o nedeľnom predaji však majú zamestnanci právo odmietnuť pracovať z náboženských alebo akýchkoľvek iných dôvodov, pričom za nedeľnú službu je špeciálny príplatok
Po ôsmich rokoch vypracovali v Anglicku štúdiu, ktorá zachytila najvýznamnejšie zmeny, čo tento zákon zamestnancom priniesol. Ukázala, že za nedeľný predaj platia vysokú daň.
Podľa toho výskumu takmer tretina slobodných matiek pracuje skoro každú nedeľu, aby mohli uživiť svoje neplnoleté deti, ktoré sú zatiaľ bez dozoru. Dokázal tiež, že výhrou nie sú ani nedeľné tržby, ktoré dosahujú len 6,4 percenta týždenného zisku.
Slovenské a anglické hypermarkety sú však len matným odrazom Spojených štátov, kolísky konzumnej spoločnosti. Nákupné centrá tam prerástli do nákupných mestečiek, v ktorých je niekoľko stoviek obchodov, športoviská, ba dokonca aj kostol pre veriacich. Všetko v jednom areáli.
Akou cestou sa teda vyberie slovenská spoločnosť? Cestou konzumu, kde sa nedeľa stane dňom pracovného pokoja len pre určitý okruh obyvateľov, alebo zostaneme pri starom európskom modeli, ktorý nás prinúti nakupovať počas celého týždňa a v sobotu, pričom nedeľa ostane dňom pokoja hlavne pre naše rodiny.
O tomto všetkom budú môcť rozhodnúť poslanci v Národnej rade, kde sa bude v krátkom čase hlasovať o zákone sprísňujúcom prácu v nedeľu.
Peter Novoveský, podpredseda AZN
Autor bol prezidentom Nezávislých kresťanských odborov, zástupcom SR pri EP pri zjednocovaní legislatívy EÚ o práci v nedeľu, pôsobí v strane ŠANCA
https://komentare.sme.sk/c/23128106/nedelna-nakupna-horucka.html