„Daniel Pastirčák: Ja si myslím, že napríklad Sodoma a Gomora, príbeh Sodomy a Gomory vôbec nehovorí o homosexualite, keď si vezmeme ten text“.
Relácia RTVS „Do kríža“
Moderátor Jaroslav Daniška:
No už ste začali reagovať na tú poznámku, ktorú tu Daniel Pastirčák vzniesol, a to je to, že mnohé veci sa vyvíjajú, menia, najmä vedecké poznanie. Ale je možné túto optiku uplatniť tiež na sexuálnu etiku?
Mons. Duda: Treba povedať, že nie.
Jaroslav Daniška: Prečo?
Mons. Duda: Prečo? Pretože v Písme Svätom, napríklad otázka Sodomy a Gomory je jasne uvedený vlastne postoj, ktorý tu je, a opäť sa tu budem odvolávať na kardinála Ratzingera a Benedikta XVI., ktorý dokonca hovorí, že tieto vzťahy sú neprirodzené… Zároveň by som chcel povedať, že my nechceme nikoho diskriminovať, pretože je nejaká menšina, alebo niekoho iného. Toto v žiadnom prípade. Každý má svoju ľudskú dôstojnosť a zároveň my kresťania považujeme všetkých ľudí, že sú stvorení na Boží obraz.
Ale na druhej strane treba povedať, že všetky sexuálne vzťahy mimo manželstva sú v istom spôsobe nezriadené – a dokonca jednoducho, že homosexuálne vzťahy sú aj proti prirodzenosti. Čiže my z tohoto nemôžeme nejakým spôsobom poľaviť.
Jaroslav Daniška: Čiže rozumiem tomu správne, že vlastne my sa tu dotýkame toho, čo je a čo nie je hriech?
Mons. Duda: Presne tak.
Jaroslav Daniška: A teda, že sa tu spochybňuje jeden z príkazov Desatora?…
Mons. Duda: Presne tak, akonáhle by pápež potvrdil takéto niečo, čo ja si to ani nepripúšťam, tvrdím, čo nakoniec aj Svätá Stolica prostredníctvom štátneho sekretariátu teraz povedala, že ide v kontinuite a nič nemení. Tak áno, ja sa s tým stotožňujem a musím povedať, že nič sa naozaj nemení, a proste aj naďalej sú všetky vzťahy sexuálne mimo manželstva hriešne, nezriadené a preto treba sa jednoducho držať skutočnej náuky Katolíckej cirkvi.
Jaroslav Daniška: Ako na to reaguje Daniel?
Daniel Pastirčák: No ja si myslím, že to je omyl, hovoriť, že v tom spore ide o spor chápania sexuálnej etiky. Ja si myslím, že aj tí ľudia, ktorí scitliveli pre situáciu homosexuálov, pretože sme ju oveľa hlbšie pochopili, aj tí, ktorí si myslia, že proste netreba im umožniť žiadne práva, ani prijatie a uznanie. Ja si myslím, že na obidvoch stranách by sa zhodli na tom, že za ideál sexuálnej etiky je proste verný vzťah, v ktorom proste tí ľudia sú zodpovední jeden voči druhému.
Ja si myslím, že práve toto naša spoločenská situácia dnes celkom neumožňuje práve preto, že vzťah dvoch mužov, ktorí tak, či tak spolu žijú, potom sa idú vyspovedať, proste neumožňuje ako niečo, čo je vyšší etický štandard, že ja si myslím, spor nie je v tom…
Jaroslav Daniška: A nie je Biblia v tomto jasná, že vlastne to, čo hovorí….
Daniel Pastirčák: Ja si myslím, že napríklad Sodoma a Gomora, príbeh Sodomy a Gomory vôbec nehovorí o homosexualite, keď si vezmeme ten text. V Mojžišovom zákone je homosexualita alebo homosexuálny akt trestaný kameňovaním, ale aj napríklad ….
No keby sme zobrali Mojžišov zákon, tak by sme museli ospravedlniť otrokársky systém, aj patriarchálne….
Jaroslav Daniška: Skúsme sa držať toho Desatora, myslím že to nezosmilníš je vlastne…
Daniel Pastirčák: Ale otázka je, čo to nezosmilníš znamená? Lebo tam nijakým spôsobom sa nerieši otázka homosexuality a homosexuálneho vzťahu. Čiže nezosmilníš, na tom sa zhodnú obidve strany, určite. Ale proste ja si myslím, že tu ide hlavne o niečo, čo je strašne podľa mňa pozitívny jav v dnešnej spoločnosti, že sme scitliveli na tú situáciu ľudí, ktorí sa narodia s inou orientáciou.
Predstavte si, že v minulom storočí, v prvej polovici bola homosexualita trestným činom, napríklad Alan Turín….
Jaroslav Daniška: Daniel, čo potom znamená nezosmilníš v tom Desatore? Zadefinuj to.
Daniel Pastirčák: No tak nebudeš používať sexuálne spolužitie mimo zväzku lásky. Čiže každý vzťah, tam kde sexualita je použitá iba ako naplnenie a vybitie svojej sexuálnej energie z náhodným partnerom bez záväzku lásky je proste to, čo označuje slovo nezosmilníš.
Mons. Duda: A tu sa rozchádzame „mimo záväzku lásky“ hej. Napríklad existujú knihy, kde láska skončí atď. My tvrdíme, katolíci, nebudeme používať sexuálny život mimo manželského zväzku. To je rozdiel! A nie mimo lásky. Ako zadefinujeme lásku, či tam ešte je, alebo už nie je?
Daniel Pastirčák: A ako zadefinujeme manželstvo? Nie je manželstvo to, čo je napísané v knihe Genezis?
Mons. Duda: Je to zväzok muža a ženy.
Daniel Pastričák: Že tí dvaja budú jedným telom, hej. A vlastne zodpovednosť za to, že sa stávajú tým vzťahom jedným telom, zodpovednosť lásky, tak to je manželstvo. Inštitúcie, alebo podoby inštitúcie manželstiev sa aj v Písme menia. Veď v Starom Zákone proste máme patriarchov, ktorí žili v mnohoženstve. To proste predstierať, že v tomto nebol vývoj alebo zmena, alebo že tie rituály ktorými sa vlastne označovalo manželstvo sa menili, by bolo akože nehistorické, nepravdivé.
Alexander Tschugguel: Áno, ale ste cirkevný kazateľ, a v Starom testamente v prvej kapitole je napísané, že muž opustí otca a matku aby sa pripojil a spojil sa so svojou ženou. Táto veta je tam jednoznačne napísaná. Takže dá sa toho veľa povedať, ale nedá sa interpretovať, že by tam bolo dovolené nejaké homosexuálne partnerstvo.
Potom ďalej, za druhé, vždy keď máte časti Svätého Písma a chcete ho použiť proti kresťanstvu, je to protirečivé, pretože stačí si prečítať prvých apoštolov a svätých, ktorí, kde uvidíme, že naša viera na manželstvo aj na otroctvo, ktoré ste spomenuli to sa nikdy nezmenilo, to bola vždy len jedna viera a všetci sa toho držali, lebo tisícky a milióny ľuďom sa tým zabránilo, aby vykročilo nesprávnou cestou. A preto len kvôli tomu, že spoločnosť sa mení, by sa malo meniť aj učenie? To je nesprávne!
Daniel Pastirčák: Ja si myslím, že toto je historicky úplne nepravdivé. Otrokársky systém bol zrušený len akože pred pár storočiami. Kresťania normálne v pohode žili v otrokárskom systéme, dokonca, keď prišli prví ľudia aj s kresťanských radov, ktorí začali bojovať za zrušenie otroctva, tak tam bola veľká časť fundamentalistických kresťanov, ktorá ich obviňovala, že sa nedržia litery Písma, pretože aj Mojžišov zákon potvrdzoval…
Alexander Tschugguel: Ale tam neboli katolíci.
Daniel Pastirčák: Ja si myslím, že to bolo všade tak, všade to bolo tak…
Alexander Tschugguel: Ale v katolíckych štátoch nebolo otroctvo, to sa dá historicky doložiť.
Jaroslav Daniška: Len aby sme nezašli k otroctvu…
Pripravil: Anton Čulen (Krátené)
Diskusná relácia RTVS : Do kríža, 11.11.2020 22:00 v čase od 19, 29 min. do 28, 27 min.)
Pápež a civilné zväzky
Moderuje: Jaroslav Daniška
Hostia: Mons. Ján Duda, cirkevný právnik – Daniel Pastirčák, kazateľ Cirkvi bratskej – Alexander Tschugguel, Inštitút sv. Bonifáca, Rakúsko.