„Nepriateľa milujeme ako svojho blížneho, nie ako nepriateľa. Povinní sme mu prejaviť bežné znaky spoločenského styku (pozdrav, odpovedať na otázku a pod.). Nie sme povinní prejaviť mu zvláštne znaky priateľstva (návšteva, pozvanie a pod.). Na nejaký čas možno odoprieť aj bežné znaky, keby to pomohlo zmierniť jeho odvážnosť alebo priviesť k náprave”. (Mons. Doc. ThDr. F. Tondra)
Katolícka sociálna náuka je ukazovateľom k uskutočňovaniu všeobecnej spravodlivosti. K ideálom spravodlivosti sa človek musí vychovávať. Preto aj pápeži posledného storočia vyhlásili otvorený boj proti hladu povinnosť súdržnosti, spravodlivé rozdelenie nadbytkov bohatých krajín chudobným krajinám, statočnosť v obchodných stykoch. Pavol VI. O týchto otázkach píše v encyklike “Populorum progressio” : „Prekážkami spravodlivosti v medzinárodných vzťahoch sú prehnaný nacionalizmus, rasová diskriminácia, kolonializmus a rasizmus. Kult čistej rasy (holand apartheid) je povyšovanie jednej rasy nad druhú“.
Pius XI. v encyklike “Mit brennender Sorge” (14. 3. 1937), ktorá hovorí o nemeckom nacizme, píše: “Kto rasu, alebo národ alebo štát alebo štátnu formu alebo nositeľov štátnej moci alebo iné hodnoty spoločenského života, ktoré v rámci pozemského poriadku zaujímajú dôležité a ctihodné postavenie, vytrháva z tejto ich pozemskej spolupráce hodnôt a robí z nich najvyššiu normu všetkých, i náboženských hodnôt a modloslužobnícky ich zbožňuje, ten prevracia a falšuje Bohom vytvorený a stanovený poriadok”.
“O Stredozemnom mori som viackrát hovoril, pretože som rímsky biskup a pretože je symbolické: mare nostrum (naše more), miesto komunikácie medzi národmi a civilizáciami, sa stalo cintorínom. A tragédiou je, že mnohí, väčšina z týchto mŕtvych, mohli byť zachránení. Treba to jasne povedať: existujú ľudia, ktorí systematicky pracujú na tom, aby akýmikoľvek prostriedkami odohnali migrantov. A ak sa to robí vedome a dobrovoľne, je to ťažký hriech. Nezabúdajme, čo hovorí Biblia: „Cudzinca nebudeš napádať a utláčať“ (Ex 22, 21). Sirota, vdova a cudzinec sú chudobní par excellence, ktorých Boh vždy chráni a žiada, aby si ich chránil”. https://www.tkkbs.sk/view.php?cisloclanku=20240828028
Slovenská republika patrí medzi najchudobnejšie štáty Európy. Slovensko nikdy nebolo koloniálnou krajinou. Máme najnižšie mzdy v Európe, najvyššie ceny za energie, bývanie, potraviny, nie sú peniaze o.i. na školstvo, zdravotníctvo a sociálnu starostlivosť, nemáme peniaze na dôchodky pre občanov, ktorí celý život poctivo pracovali a platili odvody a tak drvivá väčšina občanov Slovenskej republiky len s veľkými problémami dokáže vyžiť s existenčnej mzdy.
Mladí ľudia nemajú takmer žiadnu možnosť zabezpečiť si bývanie a tak nevstupujú do manželstva čím čelíme veľkej demografickej kríze. Teda štát by sa mal v prvom rade vedieť postarať o zlepšenie života vlastných občanov a vytvoriť dôstojné životné a pracovné podmienky pre pracujúcich občanov. Rozdiely v mzdách zamestnancov (resp. dôchodkov a sociálnych dávok) vo vyspelých západných krajinách, ako sú napr. Nemecko, Švajčiarsko, Francúzsko, Rakúsko Dánsko, Švédsko v porovnaní s platmi zamestnancov pracujúcich v tých istých odvetviach obchodu (napr. aj u nadnárodných spoločností BILLA, Kaufland, Lidl), školstva, či priemyslu na Slovensku, sú priam astronomické. Nemala by EÚ v prvom rade vyriešiť obrovské a nerovné problémy v rámci štátov EÚ pre dobro, spokojnosť, dôstojnosť a zrovnoprávnenie života všetkých jej obyvateľov?
Reakcie veriacich na sociálnych sieťach na informácie z médií, podľa ktorých: Odmietnutie pomoci migrantom je podľa pápeža Františka ťažký hriech
V jednej diskusii na istej sociálnej sieti jeden pisateľ uviedol v troch bodoch tento svoj názor, na ktoré som sa pokúsil nájsť teologické zdôvodnenie z knihy biskupa, Mons. Doc. ThDr. F. Tondra, Morálna teológia, Spišská Kapitula alebo Katechizmu Katolíckej Cirkvi (KKC) ktoré pod každým bodom uvádzam:
1 “Pokiaľ človek pozve migranta do svojej krajiny, pričom vie – na základe skúseností – čo tento migrant bude u neho doma robiť (znásilňovať, zbíjať, zabíjať, likvidovať jeho pôvodnú kultúru v mene Alaha), nejde náhodou o ťažký hriech zo strany pozývajúceho proti láske k sebe a blížnym (okolo neho)? Pokiaľ dobrovoľne umožníš inému, aby ti ubližoval, páchaš ťažký hriech voči Bohu a sebe samému v základnom prikázaní lásky”.
Múdrosť (opatrnosť)
“Múdrosť je vnútorný dar. Vnútorným úsilím, pestovaním, snahou, cvičením, modlitbou, sebakázňou a sebazáporom, skutkami lásky, pokory, dobroty sa rozrastie čnosť. Šíri sa ako svetlo. Vnímame ju ako dobrotu, láskavosť, trpezlivosť, nežnosť, porozumenie. A to nielen ako vlastnosť jednotlivcov, ale celých spoločenských celkov, národov, štátov. Mnohé veľké kultúry zanikli a národy zmizli preto, lebo ich opustila múdrosť, voditeľka po správnych cestách. Preto sa modlime, aby vošiel do nás duch múdrosti: “duch chápavý, svätý, jedinečný, mnohonásobný, jemný, rezký, ostrý, prenikavý, bez poškvrny, jasný, neurážajúci, milujúci dobro, ostrý, nezastaviteľný, dobročinný, ľudomilný, pevný, nepremeniteľný, bezstarostný, všemohúci, vševidiaci, prenikajúci cez všetkých duchov, obdarených umom, čistých, najjemnejších”. (Múdr 7, 22-23). (Mons. Doc. ThDr. F. Tondra, Morálna teológia, Spišská Kapitula)
Pán Ježiš o.i. povedal aj toto podobenstvo: “Keď silný ozbrojený človek stráži svoj dvor, jeho majetok je v bezpečí. Ale keď ho prepadne silnejší ako on, premôže ho, vezme mu zbrane na ktoré sa spoliehal, a korisť rozdelí”. (Lk 11, 21- 22).
Alebo aj toto: “Uvážte predsa: Keby hospodár vedel, v ktorú nočnú hodinu príde zlodej, veruže by bdel a nedovolil by mu vniknúť do svojho domu.” (Mt 24, 43)
2. “Pokiaľ migrant znásilní, okradne, zabije a ten, kto o tom vie, to zámerne zľahčí, či zamlčí s cieľom „nenarušiť“ politiku migrácie… To nie je ťažký hriech?
A teda nie je ťažkým hriechom, ak niekto úmyselne a cielene zľahčuje a zamlčiava kriminalitu iného? Veď 8. prikázanie z Desatora hovorí: „Nebudeš krivo svedčiť proti svojmu blížnemu.“, 9. „Nebudeš žiadostivo túžiť po manželke svojho blížneho.“, 10. „Nebudeš túžiť po majetku svojho blížneho.“
Pokiaľ ty neuznávaš Desatoro a riadiš sa podľa svojich osobných chúťok, nezmenšuje to tvoj hriech. Toto sa dialo/deje od samotného počiatku bezbrehej migrácie do Európy”.
“Znásilnenie (stuprum) je násilné vnuknutie do pohlavnej intimity nejakej osoby. Je proti spravodlivosti a láske. Znásilnenie závažne porušuje právo každého človeka na úctu, na slobodu a na fyzickú a morálnu neporušiteľnosť. Spôsobuje ťažkú škodu , ktorá môže obeť poznačiť na celý život. Je to vždy skutok zlý svojou vnútornou povahou”. (KKC 2356)
“Keď sa hovorí v práve o znásilnení a trestoch za neho, treba rozumieť znásilnenie panny (defloration virginis). Je to ťažký hriech. (Mons. Doc. ThDr. F. Tondra, Morálna teológia, Spišská Kapitula)
SIEDME PRIKÁZANIE – „Nepokradneš!“ (Ex 20, 15; Dt 5, 19; Mt 19, 18).
„Siedme prikázanie zakazuje neprávom brať alebo si ponechať majetok blížneho a akýmkoľvek spôsobom spôsobovať blížnemu škodu na majetku. Prikazuje spravodlivosť a lásku pri spravovaní pozemských dobier a plodov ľudskej práce. Vzhľadom na spoločné dobro vyžaduje, aby sa rešpektovalo všeobecné určenie dobier a právo na súkromné vlastníctvo. Kresťanský život sa snaží zameriavať dobrá tohto sveta na Boha a na bratskú lásku.“ (KKC 2401)
PIATE PRIKÁZANIE – „Nezabiješ!“ (Ex 20, 13). „Počuli ste, že otcom bolo povedané: ,Nezabiješ!‘ Kto by teda zabil, pôjde pred súd. No ja vám hovorím: Pred súd pôjde každý, kto sa na svojho brata hnevá“ (Mt 5, 21-22).
„Ľudský život je posvätný, pretože už od svojho začiatku vyžaduje stvoriteľské pôsobenie Boha a navždy zostáva v osobitnom vzťahu k Stvoriteľovi, svojmu jedinému cieľu. Jedine Boh je Pánom života od jeho začiatku až do jeho konca: nikto a za nijakých okolností si nemôže nárokovať právo priamo zničiť nevinnú ľudskú bytosť.“ (KKC 2258)
Používanie spoločenských komunikačných prostriedkov:
“Tí, čo sú zodpovední za tlač, majú pri šírení informácií už z titulu svojho povolania povinnosť slúžiť pravde a nenarúšať lásku. S rovnakou starostlivosťou sa majú snažiť rešpektovať povahu faktov a hranice kritického úsudku o osobách. Majú sa vyvarovať toho, aby podľahli pokušeniu osočovať.” (KKC 2497)
“Občianska moc má v tejto oblasti osobitné povinnosti vzhľadom na spoločné dobro… Táto moc má totiž na základe svojho poslania chrániť a zabezpečovať pravdivú a správnu slobodu informácií.“ Keď predstavitelia verejnej moci vydávajú zákony a bedlia nad ich aplikovaním, majú zabezpečiť, „aby zo zlého používania týchto prostriedkov nevznikli vážne nebezpečenstvá pre verejnú mravnosť a pokrok spoločnosti“. Majú trestať porušenie práva každého človeka na dobré meno a na tajomstvo súkromného života. Včas a čestne majú podávať informácie, ktoré sa týkajú všeobecného dobra alebo dávajú odpoveď na odôvodnené obavy obyvateľstva. Nič nemôže ospravedlniť uchyľovanie sa k falošným informáciám s cieľom manipulovať verejnú mienku pomocou médií. Zásahy verejnej moci nemajú obmedzovať slobodu jednotlivcov a skupín“. (KKC 2498)
„Morálka odsudzuje pliagu totalitných štátov, ktoré systematicky falšujú pravdu, vykonávajú politickú nadvládu nad verejnou mienkou prostredníctvom médií, manipulujú s obžalovanými i svedkami1903 pri verejných procesoch a domnievajú sa, že upevnia svoju tyraniu, keď udusia a potlačia všetko, čo považujú za „názorové delikty“. (KKC 2499)
3. „Vyvolávať v niekom pocit falošnej viny za to, že chráni seba a svojich najbližších považujem za zvrátené! Čo je proti Bohu a zdravému rozumu, ktorý nám bol daný, je hriech. V biblii sa nikde nepíše, že človek sa má nechať dobrovoľne ožobračovať, znásilňovať a zabíjať len preto, aby nepáchal ťažký hriech.
Nemôže byť hriech, pokiaľ odmietneš pomoc niekomu, kto k tebe prichádza s cieľom škodiť a ubližovať ti… Takže to celé je somarina. Osobný názor pápeža NIE JE DOGMA!”
Láska k nepriateľom. Poriadok vo veciach lásky k blížnemu
„Tu je na mieste uviesť poriadok “lásky k blížnym.” Teológovia uvádzajú toto poradie:
Rodičia, príbuzní, národ a vlasť, celé ľudstvo, príslušníci toho istého náboženstva, nepriatelia. Rôzne potreby a ich stupne vyžadujú toto poradie meniť. Osobitné poradie tých, čo už nie sú na zemi: anjeli, svätí, duše v očistci.” (Mons. Doc. ThDr. F. Tondra, Morálna teológia, Spišská Kapitula)
“Nepriateľom sa rozumie každý, kto nám jednotlivo, alebo spoločne spôsobil, alebo chcel spôsobiť duchovné alebo hmotné zlo. Nie je nepriateľom ten, kto si voči nám bráni svoju spravodlivú požiadavku….
Nepriateľa milujeme ako svojho blížneho, nie ako nepriateľa. Povinní sme mu prejaviť bežné znaky spoločenského styku (pozdrav, odpovedať na otázku a pod.). Nie sme povinní prejaviť mu zvláštne znaky priateľstva (návšteva, pozvanie a pod.). Na nejaký čas možno odoprieť aj bežné znaky, keby to pomohlo zmierniť jeho odvážnosť alebo priviesť k náprave”. (Mons. Doc. ThDr. F. Tondra, Morálna teológia, Spišská Kapitula)
“….V krajnej duchovnej potrebe musíme pomôcť aj za cenu života. Pravda iba vtedy, keď je nádej, že mu naša pomoc bude osožiť, alebo že naša pomoc nebude iným škodiť v takej istej potrebe. Čo sa týka uprednostňovania osôb, treba pozerať na spojivo, ktorým sme s nimi spojení: Napríklad farár v rovnakých duchovných potrebách musí uprednostniť svojich farníkov, v hmotných potrebách svojich príbuzných”.
(Mons. Doc. ThDr. F. Tondra, Morálna teológia, Spišská Kapitula)
Z teologického poriadku lásky k blížnym, ak budú vyriešené obrovské rozdiely, problémy, diskriminácia, sociálna nespravodlivosť a odstránená chudoba v rámci štátov EÚ, tak až potom by mala prísť na rad pomoc príslušníkom toho istého náboženstva a kultúry. K príslušníkom národov a kultúr, ktoré sa netaja nenávisťou a nevraživosťou voči kresťanským národom EÚ a odmietajú rešpektovať naše korene a kultúru, tak, ako učí morálna teológia, nie sme povinní pomáhať a pozývať ich k nám na návštevu. Je to aj v rozpore s princípom spoločného dobra. Práve naopak, aj na základe skúseností z vyčíňania migrantov (brutálne vraždy, znásilňovanie, streľba, vytváranie no-go zón) o.i. v Nemecku, Francúzsku, Holandsku, Švédsku, Anglicku by sme mali byť múdri a obozretní, ako nás učí aj Pán Ježiš Kristus.
Anton Čulen
Najnovšie vyčíňanie migranta v Nemeckom Solingene…
https://www.aktuality.sk/clanok/1KFdSv2/policia-zadrzala-muza-podozriveho-z-utoku-v-solingene/
Po brutálnom útoku nožom v Anglicku zomrelo tretie dieťa. Motív neplnoletého vraha zostáva neznámy
Nielen Paríž a Malmö. Zóny, do ktorých sa bojí vkročiť polícia, má aj Bratislava