Prínosom pre pochopenie Eucharistie je fakt, že aj synoptici aj Pavol dávajú eucharistické slová do súvislosti s večerou. Pritom je nápadné, že Marek a Matúš síce zachovali spomienku na historický rámec, ale neprejavujú záujem zaradiť eucharistické slová do priebehu večere.
Lukáš a Pavol, alebo skôr predlukášovský a predpavlovský text má ešte zrejme pred očami priebeh poslednej večere. To vyjadruje výraz „po večeri“.
Tu sa slová nad vínom kladú na určité miesto v celom dianí. Pritom Pavol prejavuje menší záujem o židovskú veľkonočnú večeru než Lukáš. Slová „po večeri“ vzbudzujú u oboch, najmä však u Pavla, dojem ustrnutej rubristickej formuly. Majú však význam pre vysvetľovanie , lebo upozorňujú na vecnú a časovú blízkosť predlukášovskej a najmä predpavlovskej správy k samotnej udalosti.
Nie je celkom vyjasnená otázka, aký druh večere to bol, čo dal rámec pre ustanovenie Eucharistie. Podľa synoptikov to bola nepochybne veľkonočná večera, ale s tým nemožno uviesť do súladu Jánovo Evanjelium. Táto otázka nemá rozhodujúci význam pre vysvetľovanie. Je isté, že Ježiš ustanovil toto „nové“ v rámci večere. Normálna sviatočná večera sa iba málo líšila od veľkonočnej večere. Obe pozostávali z troch častí: z predjedla (s prvým kalichom), z hlavného jedla a záverečnej slávnosti.
Pri veľkonočnej večeri po pití z prvého kalicha (každý mal svoj vlastný kalich) nasledovalo slovo dobrorečenia súvisiace so sviatočným dňom. Potom sa jedli horké zeliny a za tým nasledovala vlastná veľkonočná liturgia. Na jej začiatku namiešali druhý kalich a podávali ho dookola.
Otec domu vysvetlil zmysle slávnosti. Nasledovalo recitovanie malého Hallelu (Ž 113n). Nato otec domu rozlomil chlieb, položil naň horké zeliny a podával ho stolujúcim. Potom jedli veľkonočného baránka, ktorého zabili a obetovali popoludní v chráme.
Nato sa podával tretí kalich, ktorý sa volal „kalichom dobrorečenia“, lebo nad ním bolo vyslovené vzdávanie vďaky za požitú večeru. Keď odstránili zvyšky jedla, podávali štvrtý kalich. S druhou časťou malého Hallelu (Ž 115- 118) sa slávnosť skončila.
S modlitbou pri stole, vyslovenou nad chlebom pred hlavným jedlom, spojil Ježiš „slová premenenia“ chleba, s modlitbou vďaky pri treťom kalichu spojil eucharistické slová nad vínom a kalichom. Premenenie chleba a vína boli teda od seba oddelené hlavným jedlom. Ježiš určite použil jestvujúci obrad, aby ustanovil nový obrad, ktorý plánoval. Je pochopiteľné, že sa oba eucharistické úkony už veľmi skoro spojili vedno. Udržali si však súvislosť so sviatočnou večerou.
Pri svojej rozlúčkovej večeri Ježiš dal príkaz, ktorým ustanovil Eucharistiu. Apoštoli majú robiť, čo urobil on: vzdávajúc vďaky, konsekrovať chlieb a víno na sprítomnenie jeho spásonosného diela a jeho samého (na pamiatku jeho samého). Pavol hovorí o ustanovujúcom príkaze dva razy, a to tak po slovách nad chlebom, ako aj po slovách nad kalichom. Lukáš ho uvádza iba raz, druhí dvaja synoptici príkaz vôbec nespomínajú.
Prvotné kresťanské spoločenstvo slávilo teda pamiatku svojho Pána cez večeru aj na základe výslovného Ježišovho príkazu. Večera tvorila celok, pozostávajúci z dvoch častí. Prvá časť bola obyčajnou večerou na nasýtenie, druhá časť bola Eucharistiou. S touto formou pamiatkovej slávnosti sa stretávame v kresťanských obciach v Korinte, i v Jeruzaleme (porov. Sk 2, 42- 46; 20, 7-11). Práve toto spojenie obyčajnej večere s Eucharistiou viedlo v Korinte k neporiadkom, ktoré Pavol karhá vo svojom liste.
Michael Schmaus, Sviatosti, Slovenský ústav svätého Cyrila a Metoda, Rím 1986
Pripravil: Anton Čulen
Toto hovorí diabol o prijímaní Eucharistie do ruky
Pápež: Prijímanie na ruku nie je vhodné
Sv. Pavol VI., sv. Ján Pavol II. aj Benedikt XVI. boli proti a to aj počas pandémie prasacej chrípky
O přítomnosti Krista v Eucharistii
Sumunt boni, sumunt mali. – Prijímajú všelijakí, s výsledkom však nerovnakým
Čo je uvedené v Inštrukcii? Daliborko
Vatikán: Prijímanie po kľačiačky neslobodno odmietať
I N Š T R U K C I A
REDEMPTIONIS SACRAMENTUM
Arc. S. Zvolenský o prijímaní na kolenách
Podľa informácií z oznamov sa bude sv. prijímanie od prvej pôstnej nedele opäť rozdávať aj do úst
Video-Bitka u kapucínov- osobné svedectvo: Kapucíni alebo antikristovi služobníci?
Bitka u kapucínov