Otca Vitteka rád počúvam, rád som si prečítal aj tento obsiahly článok. Ale dovolím si nesúhlasiť s jeho závermi, resp. s analýzou situácie.
1. Napr. tuším aj na Haiti veriaci na sv. omši tancujú, je to pre nich normálna súčasť liturgie, lebo tanec je spojený s ich prežívaním aj vyjadrovaním. Cirkevní právnici by nám iste vysvetlili, že tancovať na omšiach sa nemusí, že zakázať tanec nie je vecou dogiem, ale len disciplíny. Lenže zakázať ho na Haiti by bolo necitlivým zásahom do života tamojšej cirkvi, zásahom zraňujúcim ľudí a vyvolávajúcim prirodzené oslabovanie úcty aj dôvery tomu, kto by to presadzoval.
U nás prijímanie do úst nie je možné celkom porovnávať s tancom na Haiti, ale iné spôsoby prirodzene zraňujú city aj svedomie všetkým veriacim aj kňazom, ktorí to považujú a pociťujú ako prejav úcty Ježišovi a jeho obete. Nakoniec, k tomu ich cirkev dlho viedla, nerozumiem teda prečo zrovna toto niekto odsudzuje a považuje za herézu, rigidnosť, nesprávne formované svedomie a pod.
2. Nie je vôbec isté, ktorý spôsob podávania Eucharistie je menej infekčný, lebo o tom sa sporia aj odborníci. Pre biskupa je síce jednoduché odvolať sa na nášho hygienika, na zdravý rozum a prikázania o ochrane života a zdravia, len má pochybnosti či je to aj správne z čisto odborného hľadiska. Rozumná sa mi javila prax krátko po začiatku epidémie – kto sa bál, mohol prijať do ruky (lebo je to dovolené) a kto chcel do úst, prijímal až po tých, ktorí sa boja. Takže postrádam zmysel biskupovho príkazu a to prirodzene vyvoláva otázky prečo tak spravil.
3. Sledujeme veľký odpad spoločnosti od viery, čoraz viac veriacich verí len formálne, čiže sa vytráca úcta k Bohu. Je teda legitímna otázka, ako napomôcť väčšej úcte (a s tým spojenej viere, alebo jej hĺbke). Osveta, ktorú spomenul aj otec Vittek je iste dobrá. Ale prečo len na základe spochybených odborných argumentov zakazovať spôsob prijímania, ktorý bol zavedený kvôli podpore tej úcty?
4. Zdá sa, že pandémia sa neskončí v dohľadnej dobe, možno nie je možné ani získať dlhodobú imunitu voči COVIDu a ten sa tu bude dokola točiť ešte mnoho rokov. Zdá sa preto, že aj príkaz prijímať len do rúk zostane natrvalo.
5. Pán biskup sa snaží jednostranne, iba k obmedzovaniu – prečo vo svojom liste neodporučil napr., že kto má problém vo svedomí kvôli úcte, nech pri prijímaní kľačí?
6. Mnohí nemajú výhrady/nedôveru voči p. biskupovi Zvolenskému len kvôli zákazu prijímať do úst, ale aj že cez pandémiu nehľadal cesty ako sa niečo dá, ale skôr ako sa nedá. Alebo aj kvôli jeho postojom a konaniu súvisiacemu s Istanbulským dohovorom a pod. ktoré sa javia skôr ako postoje bratislavskej kaviarne, nie postoje pastiera.
7. Nie je pravda, že len weby ako Christianitas alebo Lifenews zverejňujú výhrady k rozhodnutiam biskupov príliš aktívne obmedzovať verejný náboženský život: https://www.radiovaticana.c…
Zhrnul by som to tak, že som nevidel nikoho, kto by sa vzoprel zákazu rozdávať Eucharistiu inak ako do rúk, ale videl som viacero ľudí, ktorých to zranilo. A nemyslím si, že by to bolo ich spurnosťou, neposlušnosťou, zle formovaným svedomím, alebo nejakou rigidnosťou a pod.