Jasná náuka Cirkvi znie – SVEDOMIE JE NAD ZÁKONOM, ĽUDSKÝM ZÁKONOM. Preto aj Katechizmus Katolíckej cirkvi v § 1782 hovorí, že nie je dovolené nútiť človeka, aby konal proti svojmu svedomiu
Bratia a sestry, dnešný príhovor som tak pripravil, že bude tak zameraný morálne, lebo sú tu niektoré témy, ktoré sa dotýkajú nášho rozhodovania, našich eticko-spoločenských postojov, požiadaviek a aj druhé čítanie z Listu apoštola Pavla Filipanom ma inšpirovalo k tomu, že vždy sa máme modliť, aby sme sa vedeli správne rozhodovať na základe svojho svedomia.
Dôraz tohto môjho príhovoru je, aby sme vždy vo všetkom rešpektovali svoje svedomie ako najvyššiu inštanciu. A keďže človek má svedomie, a to je Boží hlas, teda Boh hovorí do srdca človeka, ak sa snažíme žiť podľa svojej viery, a teda keď hovoríme o sebe, že sme kresťania-katolíci, tak jednoducho máme sa rozhodovať na základe svojho poznania, na základe nielen vonkajších informácií, na základe toho čo sa má a čo sa nemá. Naše svedomie je vždy tou hranicou, ktorú nesmie prekročiť nijaká autorita, ani svetská, ani duchovná, lebo moja sloboda začína pri slobode môjho svedomia.
Čiže, vždy si máme uvedomovať, že tam človek nemôže vstúpiť. A toto si myslím, že sa dnes tak nejako nezohľadňuje, alebo keď sa vydávajú mnohé rozličné opatrenia, tak prestávame ako keby rozmýšľať, sme niekedy pod takým tlakom, niekedy v zúfalstve, niekedy robíme aj tak, ako sa hovorí „dobrovoľne nasilu“ a nemáme všetko zdôvodnené.
A možno aj žijeme v takých okolnostiach, že nie všetko vždy budeme mať zdôvodnené, nie všetko budeme chápať a preto sú niekedy aj také, myslím si, to je môj osobný názor, také nešťastné rozhodnutia, keď niekedy niekto urobí rozhodnutie a povieme, teraz konkrétna téma, na ktorej budem vysvetľovať morálne princípy, je téma očkovania a neočkovania.
Možno sa nám to zdá, že to je také, že to nepatrí do Božieho slova, ale keď dennodenne počúvame v správach, isté veci, tak to nepovažujeme za nejaké nepríjemné, keď novinári ako mediálna mocnosť dennodenne opakujú to isté, keď politici opakujú to isté, tak to berieme automaticky, ale keď niečo má byť cez Božie slovo preosiate, keď sa tam majú dávať pohľady a postoje, čo hovorí Cirkev, čo hovorí Sväté písmo, aké máme noty, čo hovoria aj niektoré rezolúcie Európskej únie. Tak potom si tak povieme, však máme si to vypočuť, keď niečo počujeme, potom si vytvoríme vlastný názor na základe vlastných skúseností, vlastného poznania a každý sa rozhodne na základe svojho svedomia. A toto je potrebné v dnešnej spoločnosti rešpektovať. Pretože každé delenie, ktoré sa vytvára, a v tom delení sa vytvára napätie, je zlé, nie je správne.
Preto nám apoštol Pavol hovorí, aby naša láska rástla v pravom poznaní a my sa pokúsime teraz sprostredkovať to pravé poznanie cez morálne princípy. A potom Pavol hovorí vo všestrannom chápaní, čiže veci nie sú niekedy len čierno biele. Niekedy aj ten pohľad iného človeka musíme vnímať, prečo on sa tak rozhoduje. My povieme, tak prečo sa tak nerozhodol, ako ja? Alebo niekedy keď máme nejaké také rozhovory, tak sa z niekým rozprávame, a ten druhý človek má iný názor, aj v otázke nejakých etických, morálnych, aj čo sa týka rozličných opatrení, očkovanie, neočkovanie, úcta k Eucharistii, ako prijímať, ako neprijímať Pána Ježiša. Tak potom vznikneme vo svojom srdci taká nenávisť. A ty prečo tak nerobíš ako ja? No preto, že moje svedomie mi hovorí to! Preto, jednoducho! A ty, keď si veriaci človek, a keď ty žiješ podľa Ježišovho poznania, tak povieš áno, ja nepoznám dôvody, mnoho vecí nechápem, moje svedomie mi hovorí to ale rešpektujem tohto brata. A ja mu prejavujem lásku.
A keďže takým tým druhotným, alebo sprievodným znakom tej pandémie je aj strach, zúfalstvo, a keď vidíme aj preplnené nemocnice, vidíme aj choroby, tak potom – aj umieranie v priamom prenose, a častokrát sa nám to takto dáva ako na podnos, že „á pozrite sa, to je realita a takto nechcete skončiť a takto môže dopadnúť“. A pritom riešenia môžu byť aj iné, ten pohľad môže byť aj iný, a skôr, ľudsky povedané: osveta, trpezlivé vysvetľovanie, nie marketingová agitácia, zosmiešňovanie ľudí tým, že tu budú nejaké lotérie, alebo nejaké poukazy, veď človek si uvedomí, veď svedomie sa v podstate. nedá kúpiť.
Keď je niečo také dobré, tak človek vie, čo je preňho dobré! A človek sa pre dobré aj rozhodne! Lebo každý človek vie, čo je preňho dobro.
Poďme postupne, aby sme boli v obraze, aby nám tie morálne princípy pomohli v tom, aby sme žili v pokojnom svedomí. Tak ako keď sa tvoria nejaké relácie, a mne to tak strašne chýba, ja som si uvedomil, že my častokrát svoje informácie čerpáme z toho, čo počujeme a vidíme. Ale rozmýšľajme nad tým, čo nevidíme a čo nepočúvame, alebo čo nepočujeme! To je dôležité. Tak ako iluzionista, keď vám ukáže kúzlo, tak on zameria, odpúta našu pozornosť, aby sme nevideli ten jeho trik. A v podstate on urobí ten trik a my vidíme, á to je kúzlo, ako to urobil? Takže my, ako keby sme žili v takých tých, v tom iluzionizme, že sa nám niečo ukáže a neukáže sa nám druhá strana.
Pozorujeme celosvetové dianie, pozorujeme rozhodnutia našich autorít, cirkevných autorít, pozorujeme rozhodnutia vlád. Všimnite si, včera napríklad v správach, stojí to za uváženie, možno viete, možno neviete, ale v Rakúsku sa modlili svätý ruženec. Proti istým reštriktívnym opatreniam vlády za povinné očkovanie.
Ľudia sa zmobilizovali na duchovnú modlitbu. Dokonca beží od 1. decembra modlitbový maratón svätého ruženca. A otázka, ktorá je taká vážna, keď nikde som sa nedočítal v správach som to ani nevidel, ani sa o tom nezmienili média, včera len trojsekundový záber z protestov v Rakúsku. A koľkým iným témam aj dve, tri minúty dávajú v správach? Len tak rýchlo záber, nejaký protest bol proti vláde v Rakúsku. A pritom ide o vážne veci! Ide o slobodu človeka! A to súvisí aj s rozličnými opatreniami, s tým, čo môžeme a čo nemôžeme. A všetci sa tak pýtame, čo je lepšie, čo je najlepšie.
Biskupi v Spojených štátoch amerických keď debatovali o povinnom očkovaní, tak táto téma sa medzičasom otvorila aj na Slovensku, tak oni vlastne keď debatovali a rozmýšľali o tom, tak mali bioetickú komisiu, ktorá rozhodla a mali odborníkov na to, ktorí rozhodli, že povinné očkovanie NIE. Táto téma sa prezentuje aj na Slovensku. Jednoduchá odpoveď, lebo my musíme používať zdravý sedliacky rozum. Aj rozum, hlavne rozum. Bez ohľadu na to, aké zákony tu máme, a čo sa po nás požaduje. Odpoveď, aký postoj by mal mať katolík voči povinnému očkovaniu, teraz zdôrazňujem, POVINNÉMU. Neriešime otázku očkovania, či je dobré, či je zlé, toto vedia lekári a samozrejme že každý lekár, ambulantný lekár alebo odborný lekár, vie svojmu pacientovi poradiť,. Áno, pre tvoj prípad, pre tvoju situáciu je to potrebné, ty sa rozhodni.
Ale nemôže lekár povedať, ja ti dám vakcínu, pretože ja to chcem. Musíš sa ty rozhodnúť, to je tvoja sloboda. A hlavným argumentom, ktorý hovorí o tom, prečo by katolíci mali zaujať tento postoj, že proti povinnému očkovaniu, je nóta o morálnosti použitia niektorých vakcín proti kovid už v decembri minulého roku (2020), to sa tak trošku zabudlo na to, vydala ju Kongregácia pre náuku viery, a to je veľmi dôležitý orgán Katolíckej cirkvi. V piatom odstavci sa tam tvrdí, je dôležité si to pripomenúť túto jasnú morálnu požiadavku: Vakcinácia nie je spravidla morálnou povinnosťou a preto musí byť dobrovoľná. Aj keď tam je to slovo spravidla, ale nie je morálnou povinnosťou.
Táto veta vychádza z učenia Katolíckej cirkvi o svedomí, lebo morálna teológia hovorí o svedomí, ktoré je podľa katolíkov najvyššou inštanciou, podľa ktorého sa má človek riadiť. A preto, lebo v Cirkvi je svedomie chápané ako Boží hlas, utvárané podľa Desatora Božích prikázaní.
V knihe Chváloreč na svedomie Jozef Ratzinger, neskorší pápež Benedikt XVI. píše, citujem: „Svedomie je Boží hlas v našom vnútri a na tomto pojme stojí absolútne nedotknuteľný charakter svedomia, ktoré sa tak nachádza nad akýmkoľvek ľudským zákonom“. Čiže mi teraz právne vnímame veci. Je svedomie nad zákon, alebo je svedomie pod zákonom? Jasná náuka Cirkvi znie – SVEDOMIE JE NAD ZÁKONOM, ĽUDSKÝM ZÁKONOM.
Preto aj Katechizmus Katolíckej cirkvi v § 1782 hovorí, že nie je dovolené nútiť človeka, aby konal proti svojmu svedomiu. Znovu veľmi dôležitý poznatok. A povinné očkovanie môže byť v rozpore so svedomím ľudí, ktorí ho odmietajú. A teraz tí, ktorí odmietajú, máme právo týchto ľudí súdiť? A máme právo súdiť tých, ktorí sa očkujú? Nie! Každý má svoje svedomie! Každý ma svoju voľbu! Rozhoduje sa na základe svojho poznania! Čiže musí byť rešpektovaný v tejto voľbe! Tak, ako rozličným spôsobom volíme, máme rozličný vkus na také, alebo onaké veci. Svedomie je nad tým. Čiže to svedomie musíme rešpektovať. To je moja láska! Rešpektujem svedomie, to je láska k blížnemu! Rešpektujem svedomie! A keďže povinné očkovanie môže byť v rozpore so svedomím ľudí, ktorí ho odmietajú, katolík by nemal podporiť zákon, ktorý by takúto povinnosť zavádzal.
Mohli by sme tak povedať, že niekedy človek, ľudia, autority rozhodujú pod strachom. Ale tam, kde je strach, tak sú len ľudské riešenia. Ale čo nám hovorí naša viera? Modlite sa, konajte exorcizmy, nad Slovenskom. Vyžeňte zlého ducha modlitbou, pôstom! Posilnite svoju vieru, nadprirodzené hodnoty! Verte, že Boh vás vyvedie a vyslobodí! Konajte pokánie! Skloňte sa pred Bohom! Toto nepočujeme! Nepočujeme iné riešenia. Ako jediné a krajné riešenia, ktoré vždy vyriešili tie nedokonalé ľudské riešenia.
Registrovali ste, že bolo také veľmi známe vyhlásenie biskupov z Chorvátska, ktorí odsúdili a odsudzujú povinné očkovanie! Otázka slobody totiž nie je len cirkevnou otázkou. To je aj otázka svedomia, aj neveriacich ľudí! Alebo, o politických väzňoch sa tiež hovorí, že sú to väzni svedomia. Viete koľko bolo ľudí za komunizmu v táboroch smrti, v zajateckých táboroch, v gulagoch? Inžinierov, schopných ľudí, pre banálne hlúposti, len preto, že ich niekto absurdne obvinil? Lebo mocensky uplatnil princíp zákona a nerešpektoval svedomie, slobodu svedomia. A ten človek bol vyhlásený za nepriateľa. Antisovietsky živel, alebo nejaký inžinier, ktorému sa napríklad niečo nepodarilo, prasklo potrubie, išiel do gulagu. Lebo on je zodpovedný za to, že sabotoval vlastne ten vodovod, že ten vodovod sa vraj sám nemôže pokaziť.
Aj my tak niekedy rozmýšľame ako tí boľševici, že keď sa niečo pokazí v našom živote, keď príde tu nejaká pandémia, tak zrazu chceme to tak uchmatnúť tú moc a chceme všetko vyriešiť na základe zákonov, ktoré sú neprípustné voči slobode človeka. Totiž, aj totalitné systémy, ktoré považujeme za nehumánne, lebo nerešpektujú slobodu jednotlivca, nútia človeka konať proti vôli svedomia.
Dokonca v júni, Rada Európy vo svojej rezolúcii uviedla, že členské štáty Európskej únie majú zabezpečiť, aby nebol nikto diskriminovaný za to, že nemôže, či nechce dať sa očkovať. No vidíte ten vývoj, ako to ide od roku 2019? Ako sa mnohé veci uťahujú? V práve a v slobode, ako sa obmedzuje sloboda, ako sa zneužíva právo?
Ale treba, musíme byť korektní, a aj tú druhú stranu priznať, že vyššie spomínané veci, ktoré sme si povedali často nezodpovedá ani praxi samotnej Cirkvi. Vidíme napríklad viaceré Katolícke inštitúcie, či diecézy, ktoré vo svete už pristúpili k povinnému očkovaniu. Čiže vidíme, že rozdielna situácia je aj vo významných katolíckych autoritách v oblasti očkovania a ochrany života a lekárskej etiky. Vidíme, každý ináč, dokonca Americký národný katolícky inštitút Joseph Miney tvrdí, že Katolícka cirkev by sa mala zasadzovať za to, aby očkovanie ostalo dobrovoľným. Dokonca je aj na internete taký list, v ktorom môžu katolícki kňazi vydať farníkom potvrdenie, o tom, že podľa učenia Katolíckej cirkvi, pri vakcinácii môžu uplatniť výhradu vo svedomí. Platí to??
V diecéze Brisbane máme zas príklad, ktorý sa odohral v Austrálii, kde tamojší biskup nariadil povinné očkovanie pre všetkých kňazov. Vidíte, to sú tiež, niekedy to môže byť dobré, môže to byť odporúčacím spôsobom dané, ale v podstate musíš. Viete, tak ako bolo to testovanie v roku 2020. Jednoducho, vedeli sme dobre, nemusíte sa dať testovať, ale nebudete môcť prechádzať z okresu do okresu. Čiže prinútenie, iným spôsobom povedané. No alebo napríklad očkovanie, ktoré bolo povinné aj v Švajčiarskej garde. A všetky tieto nariadenia sa tiež odvolávajú na katolícku náuku a preto že tá katolícka náuka hovorí, že povinnosť chrániť zdravie a zdravie seba a svojich blízkych.
To je v poriadku, aj túto povinnosť katolíkom pripomína Katechizmus v § 2288 kde hovorí, že život a telesné zdravie sú vzácne dary, ktoré nám Boh zveril, máme sa o ne rozumne starať a pritom brať do úvahy potreby iných a spoločné dobro.
Rovnako tak sa vyjadrili aj biskupi Slovenska vo svojom vyhlásení, keď píšu, že ochrana života a zdravia je vážnou morálnou povinnosťou. Tu je nesprávne, to nie sú vzory pre nás tí, ktorí útočia napríklad na zdravotníkov, tí, ktorí si nedávajú rúška, a tí, ktorí povedia, že kovid to je chripôčka a pod. To je ten extrém. Alebo sú tzv. takí hoaxoví ľudia, ktorí všetko spochybňujú, že všetko je konšpirácia. A zase na druhej strane extrém je ten, že niečo aj u tých veciach môže byť pravdy. Čiže tak človek musí rozlišovať a zvažovať tieto veci.
No a samozrejme je veľmi dôležité, uvedomiť si taký dôležitý bod, ako som už povedal, že biskupi z amerického štátu Wiskonsin, ktorých výzvu označilo Národné katolícke bioetické centrum vo Filadelfii za ukážkovú, tak v tejto výzve sú zohľadnené obidva princípy. To znamená princíp slobody a princíp ochrany zdravia a zohľadnenie spoločného dobra. V tejto výzve apelujú na očkovanie ako prejav starostlivosti o zdravie seba a svojich blížnych, ktorú nám uložil sám Boh. To je v poriadku, si slobodný človek, nemôže ti niekto brániť dať sa zaočkovať! Ak chceš! A potom, dôležité, tak isto nemôže nikto byť nútený, nikto by nemal porušovať posvätnosť svedomia tým, že by nútil človeka aby konal niečo, čo je v rozpore s jeho svedomím. Navyše, čiže tam je ešte pridané, vyzývajú tých, ktorí odmietajú očkovanie, aby použili všetky iné dostupné prostriedky k tomu, aby zabránili šíreniu ochorenia.
Viete čo mne tak veľmi chýba? Že tak, ako bolo za komunistov jedno vedenie strany, vedúca úloha strany, tak dnes je vedúca úloha, monopol zdravotníctva. Sú tzv. štátni hygienici, epidemiológovia. Prečo napríklad vo verejnoprávnej televízii, prečo aj v katolíckych médiách nevidíte ľudí rozličného spektra, odborníkov, aj laikov s takým, či onakým názorom? Prečo sa o týchto veciach nediskutuje? Prečo tam nie je konfrontácia? Samozrejme, že v úcte, dialógu a v hľadaní pravdy, a divák si vyberie. A prečo sústavne len: toto musíte, toto musíte, toto musíte… Dennodenne! Kampaň, ktorá skôr odrádza. Kampaň, ktorá je na báze lotérií, kampaň, ktorá je na báze 500-eurových poukážok.
A potom sú to aj isté skupiny, preto že niektoré štáty sa zameriavajú aj na isté skupiny kde by sa zohľadnilo to povinné očkovanie a tak isto Joseph Mini, šéf spomínaného Národného Katolíckeho bioetického centra hovorí že, výhrada vo svedomí, áno, svedomie a výhrada sa vzťahuje aj na prípady, keď by bola povinná vakcinácia nariadená len niektorým profesiám! Ako sú vojaci, zdravotníci, hasiči, policajti.. A keď by niekto mohol povedať, že takýto človek si môže vybrať, či sa nechá zaočkovať, alebo zmení prácu, opak je pravdou! Veď to isté robili komunisti, keď vraveli učiteľom, áno, v poriadku, kto chce byť učiteľom, nesmie chodiť do kostola! Bolo to tak? Bolo to tak!
Keď chceš byť hasičom, musíš sa zaočkovať! Keď chceš byť policajtom, musíš sa zaočkovať! Ten princíp je nesprávny! Chýba tam dobrovoľnosť. Chýba tam to zohľadnenie človeka, že človek má vo svedomí isté výhrady! A ak niekomu povieme, že keď sa dá zaočkovať, alebo príde o prácu, tak mu veľa priestoru na slobodu nezostáva! A o to sa dnes bojuje aj vo svete, o tom sú demonštrácie a protesty.
Ja teraz nikoho nehodnotím, že sa lepšie rozhodol, alebo horšie, tak sa rozhodol, ako to vníma vo svedomí. Ale znovu je to diskriminácia, že v kostole budú len tí, ktorí sú zaočkovaní? A tí, ktorí sú nezaočkovaní, budú mrznúť? Kde je tam sloboda? Čiže my musíme tento vyšší princíp vnímať! A druhým dôvodom je a tá logika je nebezpečná a preto aj v dnešnej dobe sekulárnej a progresívnej kultúry stavia všetkých odporcov na šikmú plochu. Ak by sme totiž dnes prijali že je prípustné tvrdiť, že človek má právo vybrať si medzi tým, či sa dá zaočkovať, alebo nebude môcť pracovať v zdravotníctve, školstve, v armáde, v polícii, ako sa obránime, ak nabudúce bude niekto tvrdiť, že je si potrebné vybrať bratia a sestry, či bude robiť potraty, alebo chce byť gynekológom?
No a napokon v takom prípade môžem dôjsť k paradoxnej situácii, a je tu znova ďalšia dilema, že napríklad, katolícka nemocnica v rozpore s učením Cirkvi by musela vyžadovať očkovanie od svojich zamestnancov, a takýmto konaním by okrem zamestnancov, ktorí sa nechcú očkovať, dostalo by sa pred morálnu dilemu aj vedenie nemocnice.
A teraz, aké sú na záver, zlé a dobré dôvody? Musíme tu rozlišovať to pravé poznanie v láske. Je pravdou, že mnohí odmietajú vakcíny proti koronavírusu z nezmyselných dôvodov. Čítajú, alebo preberajú rozličné neoverené veci, hoaxy. Už každý si v tom nájde ten svoj priestor, kde je to extrémne, kde je to neprijateľné. Je to už nejako tak konšpiračné, že teraz už vo všetkom vidíme nejaké obmedzenia. To Boh ukáže každému človeku, aj ľudstvu to ukazuje. Aj v tom preberaní tej informácie sme slobodní. Či to je dielo satana, alebo podobne, všelijaké hoaxy sú.
A tvrdí sa, že ochorenie spôsobené SARS Covid 2 je len taká chripôčka, mnohí ľudia podľahli dezinformáciam, ale treba povedať, že na odmietnutie vakcín existujú aj relevantné dôvody. O ktorých sa veľmi nehovorí, alebo málo. To je to, čo som v úvode povedal, čo nepočujeme, čo nevidíme, o čom sa nehovorí. Áno, očkovanie proti koronavírusu so sebou nesie, a to sú aj vyjadrenia odborníkov, zdravotníkov, len o týchto nepočujeme, isté zdravotné riziká. Áno, vy podpisujete súhlas, čiže áno, riziko beriete na seba. Ale tiež, že vakcíny nie sú vyvíjané morálnym spôsobom, etické hľadisko.
A našou snahou a snahou aj Cirkvi je, aby boli vyvíjané čisté vakcíny, morálne čisté. Aby tam nebolo podozrenie, ako to prinášajú správy z prolife hnutia, že sú vyrábané na báze potratených plodov. To je znova otázka, o ktorej sa má diskutovať, a človek si vyberie. A na odstránenie týchto prekážok sa urobilo zatiaľ veľmi málo. Chýba osveta. Na Slovensku nemáme schválenú dokonca ani odškodnenie v prípade závažných vedľajších účinkov spôsobených očkovaním. A ľudia majú komplikácie, ja sa s tým stretávam. Hovoria, konkrétni ľudia, hovoria. Samozrejme, sú ľudia, ktorí hovoria že, áno, keby neboli zaočkovaní, tak by tá choroba bola vážnejšia. Vidíte, znovu individuálny prípad, individuálny postoj. A zase sú ľudia, ktorí hovoria, áno, stav sa zhoršil. Problémy s krvou, problémy so srdcom, problémy s tlakom. Znovu, nech sa o tom hovorí. A zvážme riziká, zvážme pre a proti, pozitíva, a znovu, dobrovoľnosť. A znovu svedomie. Je to na tebe, ako sa rozhodneš.
A nepovšimnutá zostáva aj výzva vláde, na zasadenie za výrobu eticky nezávadných vakcín. A na to, aby sme zachránili čo najviac životov je potrebné, konať a potrebné konať rýchlo. Nahnať ľudí nasilu do očkovacích centier, lebo teraz sa stav zhorší, a teraz sú potrebné tie obmedzenia. Je zvláštny taký paradox, všímajte si, že nejako masovo ľudia nešli aj keď teraz sú nemocnice preplnené, aj keď boli nejaké tie poukazy, ale nie je to tak, ako bolo očakávané. Prečo? Znovu, svedomie človeka, svedomie ľudí.
Nemôžeme povedať, že tí ostatní ľudia, ktorí majú svoje dôvody sú tí, ktorí chcú Slovensko uvrhnúť do ekonomického krachu, alebo do marazmu. A nemôžeme, drahí moji rozmýšľať, tak, že preto že oni sú neočkovaní, preto nemôžeme chodiť do kostola. A keby boli očkovaní, tak by to všetko bolo vyriešené. Aj toto nie je pravda!
A taká myšlienka, ktorá ma zaujala od jedného autora, neroztáčajme preto ďalšiu špirálu nenávisti. Nedeľme sa. Aj politikov, prosba k politikom, buďme úctiví k ľuďom. Vnímajme ich biedu, ich ťažkosti. Vaše hádky, vaše nadávky, vaša neúcta k slobode človeka narúša základné spolužitie ľudí. Vaše rozdelenie v politike je rozdelením ľudí. Rozdelenie začína na najvyššej úrovni. Vaša neúcta, vaše nadávky, hrubé, arogantné osočovania, neúcta k ľudskej osobe, neúcta k názoru, zneužívanie moci.
Ľudia sú už slabí, už nevládzu. Potrebujú pokoj, potrebujú rozumné riešenia. Potrebujú viac riešení. A možno niekedy aj tak, viete, nie že to zvládneme len spolu. Ale skúsme sa teraz tak spýtať, nech idú medzi ľudí a sa spýtajú. Prečo tak rozmýšľate? Prečo stále vidíme len pred televíznymi kamerami vidíme novinárov, a vidíme stále tie isté. Príďte na východné Slovensko. Príďte do oblastí, kde ľudia umierajú, kde sú ľudia neočkovaní, alebo očkovaní a pýtajte sa na názory, nie tesne pred voľbami! A oni vám povedia, čo je pre nich ťažké v ich živote.
A nezabúdajme a je to aj Biblicky povedané, že ako to napísal jeden autor, mali by sme sa zmieriť s tým, že pandémii nezlomí krk jedno zázračné riešenie, a tie Božie riešenia sa nehľadajú. A o tých Božích riešeniach mlčíme. O tom sa mlčí. Kde je Boh, kde je jeho moc? Kde je jeho víťazstvo? Kde je tá príprava na príchod Spasiteľa? Kde je tá jediná vakcína, ktorá uzdravuje človeka na tele i na duši? A pripravuje človeka na dôstojnú smrť, na večný život? Uvažujme nad tým, veci nie sú len také, alebo onaké. Je viac pohľadov na veci…
Pripravil Anton Čulen
Prosba o podporu AZN Tvorba stránky AZN si vyžaduje veľa práce a času. Ak sa vám naše články páčia, môžete nás podporiť na čísle účtu: IBAN SK05 0200 0000 0012 6606 0056